Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sewen skrev: ons 19 jan 2022, 20:23 Imorgon kommer handlaren och tar tillbaka bilen och jag ska få pengarna tillbaka. Så nu är det bara att leta efter ett nytt likvärdigt objekt (fast utan irriterande skavanker). Försöker nog hitta nåt via Volvo Selekt. Kan tänka mig att betala mer bara för att det är därifrån och de ger en viss garanti.
Hoppas du hittar en bil som du blir nöjd med. Man får nog vara hyfsat snabb slå till nuförtiden för det är väl lite brist på beg. bilar kan man nog säga. Dyrare bilar som lite färre har budget för kanske inte är like brådis bestämma sig för. Man kanske inte får vara för kräsen heller i dessa tider. Men den bilen du kikade på nyss hade allt en väl lång lista med brister så jag skulle nog gjort samma som dig, lämna tillbaka bilen.
/Bo
Volvoold skrev:Med all respekt, så kanske du skulle ta chansen att passa på att köpa en mer driftsäker modell. Läs gärna Auto Motorsports begtester.

Men du kanske är Volvvofantast.

Lycka till!
Vart sugen på Jeep och Land Rover också. Är dom mer driftsäkra? :-D

Inte fantast men det är volvo jag kört, kan och trivs i. Åkt mycket Xc70 (gamla), V90 CC och XC60 (nuvarande) på sistone. Har provkört annat också. Outlander, Touareg (nuvarande och förra) men volvos nya varianter är det som fastnat. Men absolut, kan tänka mig annat också. Eller bara köpa nån billig mellanbil som jag kan stå ut med tills man vet vart marknaden är på väg eller rätt V90 till rätt pris dyker upp..
sewen,
Volvo är "säkra kort" att köpa och äga, i regel.
Det är ju lite brytningtid nu, övergången från fossila bilar till mestadels eldrivna (om det nu går så, som många förståsigpåare och biltillverkare menar).
Ett alternativ kan vara att "hyra" en bil ett tag, leasa (bilabonnemang).
Volvo har ju sitt Care by Volvo (CBV) för privatpersoner.
Vill man ha en Volvo (dock inte så många modeller välja på f.n.) för leverans inom ca. 1 mån finns det, se här:
https://www.volvocars.com/se/care-by-volvo/cars/
Synd de inte har lite fler modeller just nu för snabb leverans.
XC60 Recharge är ju rätt fin men det kostar förstås en slant, det är 36 mån bindningstid de visar månadskostnaden för där, skall man ha bara 3 mån bindningtid blir det dyrare, 900 kr mer i månaden.
Jag har leasing på min nya V90 T6 Recharge Inscription 2022. Den första bilen någonsin i hela mitt liv jag leasat. Jag våga inte "köpa" en bil i den prisklassen. Tidigare har jag köpt alla mina bilar och det har blivit rätt många genom åren vid det här laget. Jag tänkte så här att jag provar en laddhybrid får vi se om det här med el är nåt att ha. Jag är positivt överraskad. Jag kör huvuddelen på el f.n. eftersom jag jobbar på distans sen den här jädra Pandemin börja. Så det blir inget pendlande till jobbet f.n. Hemmavid kan jag köra nästan all körning på el i min laddhybrid. Blir rätt billigt tanka el jämfört med bensin (eller diesel, jag hade en V70 MY14 diesel innan).
Kommer Volvo med en ren eldriven kombi typ V90 kanske jag slår till på en sån nästa gång, då är jag nog redo köra ren elbil efter att ha kört laddhybrid några år.
Sen finns ju Volvo laddhybrid du kan leasa i avvaktan på att en Volvo du känner passar dig. MG har olika elbilar som nog har lägst månadskostnad av alla märken i Sverige. Visst MG är ett okänt märke i Sverige men de har tagit en rejäl kaka av elbilsmarkanden på kort tid. Bara ett tips på annat märke.
En liten fördel men kanske en droppe i havet: elbilar och laddhybrider har bara 360 kr i vägtrafikskatt. Löjligt lågt faktiskt.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
@bem, Ja har kollat på alternativen med CBV. Kanske prövar en xc60 t6 Recharge men det är mer ekonomiskt att köpa en XC70 för 100-150 tuss och köra två år eller så. Då kanske, kanske vi vet lite mer hur marknaden utvecklas. Och tack för tips om MG. Ska kolla.
Drömmen just nu är en V90 CC laddhybrid då elen skulle räcka till de flesta resorna. Bensinkostnaden är typ 2000 i månaden för mig i normala fall. Varannan vecka gör jag längre resor (jagar) och då räcker el inte till så hellre laddhybrid. Hade nästan kunnat ta mig råd till ett nyköp isf. Dock ser det ju inte ut att komma nån sån på ett tag.
Sen behöver bilen ha fyrhjulsdrift och hyfsad markfrigång vilket också minskar utbudet.
sewen,
XC60 Recharge med CBV är väl den som ligger närmast till hands för dig då om ekonomin tillåter, den har ju hög markfrigång (och har än högre i AWD körläge), har 4-hjulsdrift (nog tillräckligt effektiv för de flesta fall) och hyfsat lastytrymme.

XC60 har en finess som nog passar dig: körläge "Off-road":
Körläget Off-road ger en hög markfrigång, styrningen är lätt, fyrhjulsdriften och låghastighetsfunktionen med utförkörningshjälp (Hill Descent Control) är aktiverade.
Att tänka på vid körning med Off-road-läget:
Körläget är bara tillgängligt i låga hastigheter, upp till 40 km/h (25 mph). Om denna hastighet överskrids avbryts Off-road-läget och körläget Constant AWD aktiveras istället.
En ökad bränsleförbrukning kan tillkomma.
OBS
Körläget är inte utformat för att användas på allmän väg.
OBS
Om bilen stängs av i Off-road-läge, och därmed har hög markfrigång, sänks bilen ned när bilen startas nästa gång.
Viktigt
Körläge Off-road får inte användas vid körning med släpvagn utan släpvagnskontakt. Det finns annars risk för skador på luftbälgarna.
Volvo rekommenderar att Off-road-läget används när ökad framkomlighet önskas och vid körning i besvärlig terräng och på dåliga vägar.

Även körläge "Constant AWD" finns (även på min V90 T6 Recharge finns detta):
Körläget Constant AWD förbättrar bilens framkomlighet med utökad fyrhjulsdrift. En anpassad fördelning mellan fram- och bakaxelmoment ger god framkomlighet, stabilitet och väggrepp.
Volvo rekommenderar att Constant AWD används vid halt väglag, vid körning med ett tyngre släp, eller vid bogsering.

I Specifikationen står det att markfrigången är 21 cm. Kan vara än högre i Off-road läge.

Har för mig jag läst XC60 i alla fall varit tills nyligen Volvos bästsäljande modell. Man åker som en kung i en sån XC60. Jag provkörde en sån 2021:a innan jag bestämde mig för en V90 T6 Recharge 2022:a och man åker verkligen som en kung i en XC60. Men jag är lite svag för kombi som jag haft i så många år jag tappat räkningen på åren. Kombi passar mig bäst med stort lastutrymme. Brorsan har en XC60 några år gammal och han är nöjd med den vet jag. Han drog husvagn med den tidigare (men bytte husvagn mot husbil för några år sen).
Det du får tänka på med en XC60 Recharge MY2022/2023 är att om du har destinationen en bit bort så behöver du spara el till destinationen (kallas "Behåll" i körlägesväljarsidan i inställningar i centerdisplayen). Du behöver lite el till bakhjulen som elmotorn driver för att få Constant AWD eller Off-Road (bensinmotorn driver framhjulen, elmotorn driver bakhjulen). Vet inte om man måste upp till viss utrustningsnivå för Off-Road eller om det är standard i alla XC60 Recharge 2022/2023.
Men som sagt det är lätt att spara batterikapacitet genom att aktivera "Behåll". Har jag gjort många gånger. Man kan även ladda batteriet under körning på t.ex. Hybridläget. Har jag också provat några gånger. Det är väldigt flexibelt. Sen har ju nya XC60 2022/2023 ganska lång räckvidd på el, 79 km enl. WLTP körcykeln. Räkna med ca 80% av det i praktiken i vardagskörningen (ju kallare ute något kortare körsträcka på el och brassar du på med gaspedalen tar batteriet slut ganska fort, det gäller köra mjukt, inte så fort så kommer man rätt långt). Min V90 T6 Recharge 2022 early (som inte har den större batteriet på 18,8 kWh, jag har 11,6 kWh) har WLTP 61 km på el, i praktiken ca 80% av det så runt 48-50 km på sommaren, nu på vintern lite kortare förstås.
Sen får man Google Android Automotive infotainment i en XC60 2022/2023, jag har detta i min V90 T6 Racharge 2022. Det fungerar bra nu efter uppdatering av mjukvaran som utfördes i dec 2021 på min bil av min Volvoverkstad. Det var lite andra problem med min V90 också men det har rättats till med mjukvaruuppdatering.
Volvo Cars appen saknar rätt mycket funktioner i Google-bilarna (t.ex. Körjournal och möjlighet se info om mätarställning, bränsle i tanken och sånt man kan se om man har gamla Sensus infotainment). Men det kommer fler funktioner under 2022 enl. Volvo.
XC60 har på 2023 återgått till bensinvärmare p.g.a. chipbristen så man får ingen elvärmare som 2022 har. Jag har bensinvärmare i min och den funkar bra. Du som verkar ute i skogen (som mig) mycket kanske helst bör ha bensinvärmare ändå, men på 2022 late är det elvärmare istället såsom det egentligen skulle varit på 2023 också om det inte varit för chipbristen som gör de får bensinvärmare under en övergångsperiod.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
bem skrev:XC60 Recharge med CBV är väl den som ligger närmast till hands för dig då om ekonomin tillåter, den har ju hög markfrigång (och har än högre i AWD körläge), har 4-hjulsdrift (nog tillräckligt effektiv för de flesta fall) och hyfsat lastytrymme.
Halvsanning, du får högre markfrigång i vissa lägen om du har adaptiv fjädring. Detta är ett tillval idag. Så lite slarvigt skrivet av Volvo som jag tolkar ditt citat om man inte skriver att Adaptiv fjädring är ett krav för att markfrigången ska ändras. Samtidigt som det står "luftbälgarna" på vissa ställen.
Ja nyckelordet är luftbälgar. Då måste man ha köpt luftfjädring. Hade väl för mig det var nåt lurt med den extra markfrigången man kan få. Då vet vi förutsättningen för att komma upp nån cm till vid behov.
/Bo
sewen skrev: ons 19 jan 2022, 20:23 Imorgon kommer handlaren och tar tillbaka bilen och jag ska få pengarna tillbaka. Så nu är det bara att leta efter ett nytt likvärdigt objekt (fast utan irriterande skavanker). Försöker nog hitta nåt via Volvo Selekt. Kan tänka mig att betala mer bara för att det är därifrån och de ger en viss garanti.
Volvo Selekt i all ära, 8-) tänk på det finns olika klassificeringar och dessa verkar vara ett muller av parametrar... du kan ha fel och brister, repor och stenskott, så man vet inte alltid vad man får om man inte tittar på bilen (tittade på många), Erfarenheter är att man måste kämpa och ha tålamod med Volvo Selekt garantin också :-( Det är mycket reklam och stora vackra ord, i praktiken är den otydlig och vag, inga felkoder inga reparationen (åter filma felet) olika tolkningar beroende på Volvo ÅF osv. Det är inte lätt att få grepp på vad som igår, även när jag pratar med Volvo ÅF som får lösa ut Volvo Selekt garantin så måste det ringa centralt och fråga om det går på - Volvo Selekt garantin eller inte eller måste det ta på företaget eller belasta kunden :-/ Det säljs som en nybilsgaranti, men det är långt ifrån nybilsgaranti :devil: :mad: Det är lite som en extra 24 månaders garanti, enda fördelen är om du köper från en Volvo ÅF med Volvo Selekt garanti exempelvis lågt ifrån dig så kan du lämna in den på lagningen på valfri Volvo ÅF samt Volvo serviceavtalet är den samma. :-)
BiggBifuel skrev:enda fördelen är om du köper från en Volvo ÅF med Volvo Selekt garanti exempelvis lågt ifrån dig så kan du lämna in den på lagningen på valfri Volvo ÅF samt Volvo serviceavtalet är den samma.
Det finns olika serviceavtal. Men dem har inget att göra med Selekt. Man kan antingen köpa ett som gäller oberoende av verkstad, eller också ett som gäller den ÅF där du köpte bilen.
Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]