Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Se upp med frånluftsvärmepumpar förresten, det är på gränsen till bedrägeri att kalla dem för "värmepumpar" :bored: Kastade ut en sån..
Edit: Om man har fjärrvärme kan de kanske vara motiverade (dock med dålig COP) men annars är de att betrakta som elpannor..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
Erik Å skrev:Se upp med frånluftsvärmepumpar förresten, det är på gränsen till bedrägeri att kalla dem för "värmepumpar" :bored: Kastade ut en sån..
.
Perfekt info
av Lövet
Erik Å skrev:
Lövet skrev: lör 15 jan 2022, 20:50 Du får jättegärna tipsa på energisparande åtgärder ;-)
Vad kör du för ventilation; har du energiåtervinning och styr flödet efter behov eller går den på max jämt?
TommyP86 skrev:Duscha mindre och sänk till 10 grader

Märkligt som det varierar, jag har ett nybyggt 140 tvåplans med 35 garage, vi är tre och använde mkt mindre. 22,5-23 grader inne.

Vad värmer du med?
Nibe 730 - så det är väl en enkel form av frånluftsvärmepump.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Samma som mig då. 730 är iaf nåt av det bättre man kan ha, eftersom den lämnar en avsevärd effekt och är inverterstyrd. Om ni inte använder väldigt mkt varmvatten så borde du kunna hämta rätt mkt på inställningar. Rörkrökarna som monterar och driftsätter har en förkärlek till att ställa kurvan högt och reglera med termostater, det vill man inte ha.
av 20FJan
Jag blir förvånad över hur många som ska ha fönster öppet på vintern. Spelar ingen roll hur bra isolerat eller hur nya fönster och dörrar man har då. Stäng av värmen istället eller se till att ventilation funkar som den ska.
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Jag blir förvånad över hur många som ska ha fönster öppet på vintern. Spelar ingen roll hur bra isolerat eller hur nya fönster och dörrar man har
Man måste ha in frisk luft ännars mår man inte bra. Ovan nämda frånluftsvärmepump är en variant på hur man kan lösa det. Man värmer den inkommande luften med den utgående luften. Jag har gjort hål i "kylkanalen" mellan kamin och vägg (sotaren godkände innan jag borrade) för att få in luft i rummet, innan fick jag öppna altandörren när vi satte på köksfläkten.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Värmeåtervinningaggregat typ Östbergs Heru är inte dumt heller. Men det förutsätter att man har kanalsystem både för tilluft och frånluft. Och huset ska vara *tätt* så det inte smiter in någon kalluft som inte passerat värmeväxlaren..
Med bergvärme och heru plus kamin ligger årsförbrukningen under 7000 kWh. Enplan 125m2 från -84. Dubbelgaraget drar en stor del av detta (har inte mätt) pga direktel..
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 279

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]