Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:
Fisch skrev: fre 14 jan 2022, 08:38 Igår var det bra med timpris. Medelpriset för el var igår 19 öre/kWh. Idag 56 öre/kWh.
Det slutade visst blåsa så priset steg med 580% här....
Vad sjönk det med när det började blåsa då? Bild
av Bannad
VolvoB20 skrev:
Fisch skrev: fre 14 jan 2022, 08:38 Igår var det bra med timpris. Medelpriset för el var igår 19 öre/kWh. Idag 56 öre/kWh.
Det slutade visst blåsa så priset steg med 580% här....
Ja du, vinden har sitt pris det också- Framtiden säjer att vi kommer att få leva med dessa kraftiga upp/nedgångar hädanefter. Detta pga av den fanatiska miljödebatt som förs utan mer eller mindre en tanke på det ekonomiska konsekvenserna det kommer få för folk.
Användarvisningsbild
av joel80
Tror det löser sig allt eftersom. Vi kommer få mer kortsiktig lagring som jämnar ut det lite mer, och förhoppningsvis kan det också bli lite mer långsiktig lagring framöver med t.ex vätgas som kan framställas vid hög produktion för att sen kunna användas i värmeverk eller likande.

Sverige är ju i nuläget faktiskt inte de som driver upp priset p.g.a lite vind utan det är andra länder (Tyskland bl.a) som fått en väldigt obalans i sin produktion nu. Och det är som tidigare sagt till stor del p.g.a brist på gas och höga priser på fossilt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skrev det tidigare i tråden, mitt elpris med avgifter, skatt och skatt på skatten blev 3,39 kr/kW. Bor i område 4. Gjorde av med c:a 2700kW i december. Januari och februari 2021 gjorde jag av med c:a 2800kW, resp. 2950kW med ett pris på i, 56 kr/kW, resp. 1,61 kr/kW. Då hade jag ingen ved. Får jag tag på mer ved i slutet på januari kommer jag kanske under 2000kW per månad. 2020 hade jag 1754kW resp. 1739kW i januari resp. februari
av Bannad
Jag kan föga förstå varför alla klagar på det höga elpriset eller de elrelaterade fakturor som dimper ner i var mans brevlåda. Svedala och dess befolkning har glömt att dom har anammat en strikt marknadsanpassad elmarknad. Som jag ser det är det bara följa utan klagomål och om du skulle ha några, vänd dig till Elbolagen- Hur svårt kan det vara?
.
Antingen så anser du att vi (staten) skall tillhandahålla elproduktionen där vi mer kan påverka eller så låter du marknaden styra. Det är inte alls ett svårt val.
Senast redigerad av 3 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av TommyP86
EPSON skrev:Jag kan föga förstå varför alla klagar på det höga elpriset eller de elrelaterade fakturor som dimper ner i var mans brevlåda. Svedala och dess befolkning har glömt att dom har anammat en strikt marknadsanpassad elmarknad. Som jag ser det är det bara följa utan klagomål och om du skulle ha några, vänd dig till Elbolagen- Hur svårt kan det vara?
.
Antingen så anser du att vi (staten) skall tillhandahålla elproduktionen där vi mer kan påverka eller så låter du marknaden styra. Det är inte alls ett svårt val.
Tycker du inte att vi ska anpassa oss efter marknaden? Det spelar inte någon roll om vi exempelvis smäller upp 4 reaktorer inom kort, eftersom europeiska elmarknaden sätter priset. Det kommer heller inte bli billigare att göra sverige ”offgrid”. Smartaste man kan göra är att sänka sin förbrukning. Har man 2-3000 kWh på en vanlig svennevilla på runt 150kvm en vanlig vidrig svensk vintermånad kan man enkelt kapa fakturan med några tusenlappar genom att investera i energisparande åtgärder som fönster/dörrar (dyrt och fint) lösull på vinden (billigt och osynligt) eller olika värmepumpslösningar som ger runt 2-5 kWh värme för varje 1 kWh förbrukad.
Användarvisningsbild
av Erik Å
EPSON skrev: lör 15 jan 2022, 20:10 Jag kan föga förstå varför alla klagar..
Ser man det i ett lite större perspektiv så visar prischockerna att vi är på väg in i en situation där vi kommer att få se upprepad elbrist under vintermånaderna. Inte bara denna vinter utan förmodligen i princip varje vinter.
Detta problem blir snarare värre ju fler som binder elpriset eftersom sådana kunder inte får något incitament att minska sin förbrukning just under bristdygnen. Räkna med att det kommer att bli allt dyrare att binda sitt elpris framöver. Om det ens kommer att gå..
av Lövet
TommyP86 skrev:Har man 2-3000 kWh på en vanlig svennevilla på runt 150kvm en vanlig vidrig svensk vintermånad kan man enkelt kapa fakturan med några tusenlappar genom att investera i energisparande åtgärder som fönster/dörrar (dyrt och fint) lösull på vinden (billigt och osynligt) eller olika värmepumpslösningar som ger runt 2-5 kWh värme för varje 1 kWh förbrukad.
Jag har ett helt nybyggt hus, fönster i perfekt skick, tjock isolering överallt. Det gick ändå åt 2600 kwh i December. Du får jättegärna tipsa på energisparande åtgärder ;-)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 279
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic