Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
TommyP86 skrev:
EPSON skrev:Jag kan föga förstå varför alla klagar på det höga elpriset eller de elrelaterade fakturor som dimper ner i var mans brevlåda. Svedala och dess befolkning har glömt att dom har anammat en strikt marknadsanpassad elmarknad. Som jag ser det är det bara följa utan klagomål och om du skulle ha några, vänd dig till Elbolagen- Hur svårt kan det vara?
.
Antingen så anser du att vi (staten) skall tillhandahålla elproduktionen där vi mer kan påverka eller så låter du marknaden styra. Det är inte alls ett svårt val.
.
Tycker du inte att vi ska anpassa oss efter marknaden? Det spelar inte någon roll om vi exempelvis smäller upp 4 reaktorer inom kort, eftersom europeiska elmarknaden sätter priset. Det kommer heller inte bli billigare att göra sverige ”offgrid”. Smartaste man kan göra är att sänka sin förbrukning. Har man 2-3000 kWh på en vanlig svennevilla på runt 150kvm en vanlig vidrig svensk vintermånad kan man enkelt kapa fakturan med några tusenlappar genom att investera i energisparande åtgärder som fönster/dörrar (dyrt och fint) lösull på vinden (billigt och osynligt) eller olika värmepumpslösningar som ger runt 2-5 kWh värme för varje 1 kWh förbrukad.
.
Citat-"Tycker du inte att vi ska anpassa oss efter marknaden?"
- Vilken sund person tycker att det är i sin ordning att betala överpriser för el bara för att acklimatisera sig till marknaden?
.
eftersom europeiska elmarknaden sätter priset
- Precis- och det är ju det Svedalas befolkning har anammat. Har man problem med detta så finns ju möjligheten att vända sig till elbolagen med sin klagan. Det är ganska enkelt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: lör 15 jan 2022, 20:50 Du får jättegärna tipsa på energisparande åtgärder ;-)
Vad kör du för ventilation; har du energiåtervinning och styr flödet efter behov eller går den på max jämt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Duscha mindre och sänk till 10 grader

Märkligt som det varierar, jag har ett nybyggt 140 tvåplans med 35 garage, vi är tre och använde mkt mindre. 22,5-23 grader inne.

Vad värmer du med?
Användarvisningsbild
av TommyP86
EPSON skrev:
TommyP86 skrev:
EPSON skrev:Jag kan föga förstå varför alla klagar på det höga elpriset eller de elrelaterade fakturor som dimper ner i var mans brevlåda. Svedala och dess befolkning har glömt att dom har anammat en strikt marknadsanpassad elmarknad. Som jag ser det är det bara följa utan klagomål och om du skulle ha några, vänd dig till Elbolagen- Hur svårt kan det vara?
.
Antingen så anser du att vi (staten) skall tillhandahålla elproduktionen där vi mer kan påverka eller så låter du marknaden styra. Det är inte alls ett svårt val.
.
Tycker du inte att vi ska anpassa oss efter marknaden? Det spelar inte någon roll om vi exempelvis smäller upp 4 reaktorer inom kort, eftersom europeiska elmarknaden sätter priset. Det kommer heller inte bli billigare att göra sverige ”offgrid”. Smartaste man kan göra är att sänka sin förbrukning. Har man 2-3000 kWh på en vanlig svennevilla på runt 150kvm en vanlig vidrig svensk vintermånad kan man enkelt kapa fakturan med några tusenlappar genom att investera i energisparande åtgärder som fönster/dörrar (dyrt och fint) lösull på vinden (billigt och osynligt) eller olika värmepumpslösningar som ger runt 2-5 kWh värme för varje 1 kWh förbrukad.
.
- Vilken sund person tycker att det är i sin ordning att betala överpriser för el bara för att acklimatisera sig till marknaden?
.
- Precis- och det är ju det Svedalas befolkning har anammat. Har man problem med detta så finns ju möjligheten att vända sig till elbolagen med sin klagan. Det är ganska enkelt.
Du betalar inte överpriser, du betalar vad det kostar.
av Bannad
Varför skall staten dvs du och jag genom skattemedel stå för den kapitalmarknadsvinst som Svensken anammat genom subventioner till privata elbolag? Det är horribelt och så urbota korkat.
Har man svårt att redogöra för varför, ligger det ingen skam i det.
av Bannad
TommyP86 skrev:
EPSON skrev:
TommyP86 skrev: .
.
.
Du betalar inte överpriser, du betalar vad det kostar.
.
Sa jag överpriser?- Svar nej-
Menar du att Elbolagen räknar med att gå + - noll inom elmarknaden?
För vetskap-
Varje vinst ett bolag gör innebär ett överpris på kundmarknaden och deras produkter. Inget annat oavsett om man tycker det är rätt eller fel.
Skulle man tycka det låter konstigt är det bara att besöka aktiemarknaden.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Frågan är väl om ett statligt energibolag ska ha som ledstjärna att maximera sin vinst eller tillhandahålla rimligt prissatt energi till landets befolkning.. ? :oops:
av Bannad
TommyP86 skrev:Ja, varför ska de annars driva ett företag?
Exakt.
av Bannad
Erik Å skrev:Frågan är väl om ett statligt energibolag ska ha som ledstjärna att maximera sin vinst eller tillhandahålla rimligt prissatt energi till landets befolkning.. ? :oops:
Beroende på vilken sittning i regeringställning riksdagen befinner sig i är det som jag ser det en mer intelligent idé att staten föreligger som ägare till energibolagen.
Förslaget som i veckan tilldelas konsumenterna är i form av moms och andra påläggsavgifter som kommit staten tillgodo.
Den subvention som nu staten utfärdar är därför föga från de markandsanpassade energibolagens kapitalkassa utan den statliga inkomst som genererats efter införandet av detsamma som moms, energiskatter och andra påläggsavgifter.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 279

Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.

B200ft svårstartad