Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Det är en fars utan dess like, och utan att veta så tippar jag på att elpriset störtdyker nu när det blåser lite, men jag kan ha fel där.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Det är en fars utan dess like, och utan att veta så tippar jag på att elpriset störtdyker nu när det blåser lite, men jag kan ha fel där.
Ja! Tyskland klarar sig nästan helt utan import nu när det blåser. Så dyra gasen och oljan kan skippas. Imorgon är snittet i SE3 ca 70öre/kWh ink moms.

Någon fars tycker jag nog inte det är. Vad är det som är "farsigt"?
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: tor 13 jan 2022, 16:30 "Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
Jag läser att högsta ersättningsnivån, 2000kr/månad, utgår till dem som använder mer än 2000kWh- Där ligger alltså taket. Mellan raderna läser jag att använder man mindre än 2000 kWh så rampas ersättningen ner enligt någon icke beskriven princip.. Om det inte vore så känns det meningslöst att använda begreppet "den högsta nivån", det antyder ju att det finns lägre nivåer.. Eller har jag missat nåt? :-D
Fick precis elräkningen, 714 kWh i december.. har försökt elda i kaminen. Ca 1:25kr/kWh inkl överföringsavgift, skatt och skatt på skatt (kallas moms)
Känns inte som det blir någon ersättning!
Det är nog garaget som drar mest med elfläkt och avfuktare. Tänk om man fick upp en luft/luft med +5C underhållsvärme där..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tor 13 jan 2022, 20:39 Om "dom" nu skulle hjälpa oss (som det "pratades" om i början innan uttalandet av energiministern) som har direktverkande elvärme så är det inte många av oss som kommer under 2000kW i månaden under vintern om vi inte har "tillsatsvärme"(typ kamin). Och ska det vara en "trappa" på antal kW innan det bestäms hur mycket ersättning som ska utgå, så lär vi inte få många kr. Om ens någon får någonting. Det fastnar nog i pengar till dom som ska utreda vem och hur mycket. Nä, om det nu ska vara 2000 kr till dom som förbrukar mer är 2000kW låt elbolagen sköta det. Dom har ju redan alla uppgifter.
Jag provade i veckan att ett dygn elda i kaminen så den var varm hela dygnet och hade då min "värmeflyttare" igång hela tiden (enplansvilla, 128 m² + 80 m² garage och förråd. Ej mycket uppvärmt, c:a 12°) . Kom ner till 60kW med 2 kylar, 2 frysar, induktionsspis, microvågsugn, som jag värmer te muggen stup i kvarten i, varmvattenberedare. Ej disk, tvätt maskin eller torktumlare. Frugan fick "rycka in" och jobba. Har även värmefläkt och golvvärme på svag värme på i min inbyggda altan (c:a 4 - 6°) för alla våra medelhavsväxter som vi har i trädgården på sommaren. Dessa 60kW blir ju 1800 kW ungefär per månad men är i praktiken omöjligt att hålla av olika anledningar. Så i fjor låg jag över 2000 kW i dec, Jan, feb, och mars med toppen i februari med c:a 3000 kW (veden tog slut). Allra lägst i juli, 675 kW
Det måste vara din altan med golvvärme och värmefläkt som slukar el i enorma mängder. Vi klarar lika stort hus byggt 1921 på 900 kWh och så går det några hundra i stall, verkstad, sadelkammaren och ladugården så vi landade på 1300 totalt. Och då har jag bara eldat någon enstaka natt.

Det verkar vara ett extremt kostsamt intresse för medelhavsvöxter. Värmefläktar o golvvärme är skönt meöän slukar el som ett svart hål.
av Bannad
joel80 skrev:Ni behöver inte spekulera kring det. Det är max 2000kWh man får ersättning för och det kommer bli en trappa upp till det för de som gjort av med mindre. Energiministern har blivit intervjuad i flera medier efter presskonferensen och förklarat.
I en intervju i P1 jag lyssnade på sa han också att hur det ska utformas ska vara klart inom ett par veckor så att folk får reda på mer detaljer.

Det nämndes att det troligen kommer att hanteras via elbolagen.
Då var det avklarat!
Användarvisningsbild
av Fisch
Igår var det bra med timpris. Medelpriset för el var igår 19 öre/kWh. Idag 56 öre/kWh.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tor 13 jan 2022, 21:15 Någon fars tycker jag nog inte det är. Vad är det som är "farsigt"?
Allt är ett spektakel !!!.

I december säger regeringen att ingen kompensation ska utgå

I början januari säger regeringen att de är förvånade att det blev så dyrt i Elområde 4 SYD, halllå vilken planet har de levt på för att missa det skulle hända

I denna vecka kommer de på att det är valår och i panik kastar fram ett icke genomtänk förslag där man glömde att det var elområde 4 som var drabbat och inte hela landet. ". I december hade norrlänning i snitt en elräkning på 2 700 kronor, en tusenlapp mer än normalt.I södra Sverige låg kostnaden på 6 – 7 000, vilket var fyra eller fem tusen mer än vanligt. Men båda skall kunna få kompensation med 2 000 kronor." SVT .se

Man lyckas inte en göra en vettig pressreleas utan måste förklara vad man menade med releasen :-o

Man kunde skrivit, Bidrag utgår i förhållande till förbrukad mängd el. Maxgräns är 2000 kWh/månad och maxbelopp 2000 kr, överskjutnade förbruking är inte bidragsberättigad. Hur svårt var det ????

Hur kan man inte tycka det är en fars och panik-valfläsl?

Blir nog dessutom en lång historia. Japp 2000 Kwh är max men vad är minimum man måste förbruka för att få ut något, 50, 100. 500, 1000, det är inte betsämt ännu och sedan är det ju mer att reda ut. för poliikerna. det är ju leverantörerna som ska sköta bidraget.

-när ska det betalas ut
-hur ska det betalas ut
-blir det avdrag på räkningen i sommar
-sprids det ut över flera månder om räkningen är under 2000 kr
.blir det utbetaling istället
-måste man registrera konto för utbetaling
-blir det avi omman saknar konto som kostar 50-150 kr att lösa ii
-vad händer om man bytt leverantör under våren innan utbetalning
-vad händer om man flyttat
-vad händer om man flyttat utomland
-vad händer om man flytta samma och nu sagt upp det egna avtalet, vart ska pengarna gå då då man inet är kvar hos levrantören
-vad händer om man inte betalat räkning, blockeras bidraget.
-vad händer om man betalar för sent, skjuts bidaget fram retroaktiv
-var hamnar pengarna vid bouppteckning?
-var händer om man bygger huset och det är byggström som an använder
-Hur ska elbolagen skilja fysisk från juridisk person
-Vart kräver levrantören pengarna, är det från skatteveket, energidepartnement, näringslivsdepartement
-Behöver budgeten uppdateras
-Måste man rösta om nya budgeten
-Hur kontrollerar man att det inte fuskas och en liten levrantör begär för mycket pengar av staten
-behövs det skapas revioner och kontrollfunktioner

Det behövs nog inrättas en ny myndihet, elbidrags-myndigheten för att reda ut allt detta.

Att hantear allt via en bidragskarusellcirkus är ju inte speciellt effektivt, Det hade ju varigt bra mycket bättre att rätta till grundproblemen i systemt istället
Användarvisningsbild
av joel80
Du verkar inte ha all info heller. Elområde 3 har haft nästan lika höga priser som område 4 i December.

Jag håller med om att man borde tagit hänsyn till elområde för ersättning. Det är märkligt att man inte tänkt så långt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: fre 14 jan 2022, 13:38 Du verkar inte ha all info heller. Elområde 3 har haft nästan lika höga priser som område 4 i December.

Jag håller med om att man borde tagit hänsyn till elområde för ersättning. Det är märkligt att man inte tänkt så långt.
Det är ingen hemlig info, den finns överallt, Självklart borde bidraget anpassa per område. Men som sagt, detta är ju inte genomtänkt för 5 öre
Bilagor
elpris.jpg
elpris.jpg (69.43 KiB) Visad 504 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
IMG_20220114_155805.jpg
IMG_20220114_155805.jpg (3.23 MiB) Visad 481 gånger
VolvoB20 skrev:Det måste vara din altan med golvvärme och värmefläkt som slukar el i enorma mängder. Vi klarar lika stort hus byggt 1921 på 900 kWh och så går det några hundra i stall, verkstad, sadelkammaren och ladugården så vi landade på 1300 totalt. Och då har jag bara eldat någon enstaka natt.

Det verkar vara ett extremt kostsamt intresse för medelhavsvöxter. Värmefläktar o golvvärme är skönt meöän slukar el som ett svart hål.
Nää, där är nästan ingen värme på, fläkten går till nästan 100 % utan värme på för att annars immar fönstetpartiet igen. Lika så golvvärmen, värmen "går på" vid c:a 5°. Det är bra isolerat. Det gick betydligt mer kW när döttarna bodde hemma. Har legat på 25 - 30000 kW när dom bodde hemma och jag jobbade med bilar hemmaifrån. Senaste 10 åren har det legat på 18-22000kW om året. Totalt 2021 blew 20557kW och då har jag värme och extra belysning i växthuset (c:a 5 m²) tidig vår och sen höst. Så jag tycker inte att där går åt så förskräckligt mycket ström, det är bara det att priset blivit (i mitt tycke) fruktansvärt högt... :-( :-(
En bild på altanen inifrån tvättstugan. Vindruvor i taker (25 - 30 kg om året. Citroner, Avokado diverse ollka vindruvor, Yucca palmer valnöt, oliver, fikon mm.
[attachment=0]IMG_20220114_155805.jpg
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 279

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]