Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steine11
Har den nya V60 T8 med förbättrad räckvidd som jag hämtade ut den 27 december. Nu fungerar helt plötsligt inte värmen i bilen vid pure eller hybridläget. Även om jag ställer på HI så kommer det bara kalluft. Vad kan ha hänt? Tänker ringa på min personliga tekniker men kollar här först för det finns mkt kunskap i detta forum...Förvärme funkar dock utmärkt innan avfärd. Men så fort jag kör i väg så blir det bara kall luft. Kopplar jag i sport eller 4-hjulsdrift så motorn går igång så kommer värmen efter en stund. Det finns ju ingen separat bränslevärmare på min bil utan enbart elvärmaren.
av Forz
Hade samma ”problem” med min bil efter att jag lekt med alla inställningar, Volvo verkstaden hade ingen lösning men efter lite forskande så löste jag det :)
Under inställningar och klimat, så behöver du kryssa i ”tillskottsvärmare” så går bensinvärmaren när det behövs, testa om det löser problemet :)
av Steine11
Detta forum är underbart! Helt rätt , rutan där man kryssar för tillskottsvärme var ej ibockad. Jag måste ha bockat ur den vid något svagt tillfälle. Men nu har jag full värme vid ren el-körning. Tack för hjälpen!!!
av Steine11
BennyR skrev: tis 11 jan 2022, 15:02 Vad har du för räckvidd vid ren elkörning?
Har bara kört under dåliga förhållanden när det gäller räckvidd ännu. Minusgrader, motorväg 110km/h, ( Borås-Göteborg), samt snö och slask på vägen. Då kommer jag dryg 50km. Har dock haft det "nya volvo-batteriet" i min Lynk & CO innan och där kommer jag närmare 80km sommartid vid lägre fart och normal landsväg trots högre kaross...så det finns hopp om mkt längre räckvidd under andra förhållanden för Volvon framöver.
Användarvisningsbild
av BennyR
Eller vänta nu. Har inte Lynk specat upp till ca 70 km eldrift? Menar du att du kommer längre än vid den specade körcykeln?
av Steine11
Under bra förhållanden kom jag längre än vad Lynk specade på 69 km. Är lite bortskämd när det gäller acceleration. Hade en Mercedes EQC innan Lynken med vrid på 760 NM. Där var det mera som en katapult från 0-80 km/h sedan lugna det ner sig. V60 och 455hk har ett enormt starkt register från 80km/h upp till ca 170-180km/h där den matar på riktigt bra! Provkörde en T6 på 340 hk innan och det är rätt stor skillnad mot nya T8 tycker jag.
Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]