Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pies
#14765
Min SRS-lampa lyser, felkoden visar "avbrott bältessträckare vänster". Nån som vet om man måste byta sträckaren eller om det bara är kontaktfel?
Användarvisningsbild
av CarMan
#14798
pies skrev:Min SRS-lampa lyser, felkoden visar "avbrott bältessträckare vänster". Nån som vet om man måste byta sträckaren eller om det bara är kontaktfel?
sällan kontaktfel på volvo.
felkoden betyder att felet finns mellan styrenheten & bältessträckaren, det kan altså lika gärna vara innan bältessträckaren.

men jag gissat på själva bältessträckaren. är felet permanent kan man lätt mäta med en atrapp.
av *pettson*
#14819
CarMan skrev:
pies skrev:Min SRS-lampa lyser, felkoden visar "avbrott bältessträckare vänster". Nån som vet om man måste byta sträckaren eller om det bara är kontaktfel?
sällan kontaktfel på volvo.
felkoden betyder att felet finns mellan styrenheten & bältessträckaren, det kan altså lika gärna vara innan bältessträckaren.

men jag gissat på själva bältessträckaren. är felet permanent kan man lätt mäta med en atrapp.
tja eller som det är på mer än hälften av dom vi ser?.... ta ur kontakten.. rengör den med elektronikspray... sätt tillbaka den.. voila.. inga fel längre.. det har blivit mera än 3ohm i kontakten och det registreras som avbrott på ledningen felkodsmässigt..
av pies
#14827
Var sitter kontakten som skall rengöras?
Användarvisningsbild
av CarMan
#14863
pies skrev:Var sitter kontakten som skall rengöras?
om det är förhögt motståns släcks aldrig lampan
av *pettson*
#14878
pies skrev:Var sitter kontakten som skall rengöras?
den som ska rengöras är sladd delen av bältes sträckaren då.
alltså strömlös bil, vanliga säkerhetsrutinerna när man jobbar med pyrodelar.
SEN ska du lossa kontakten ur bältes sträckaren som sitter i B stolpen.. göra rent både stiften och kontakten så gott du kan men ENDAST med elektronikrent. låt detta dunsta av ordentligt.
Sätt tillbaka allting. slå åter på strömmen. testa.
Fungerar detta inte nu så måste du göra en felsökning av kablaget.
Detta ska du INTE göra om du inte har fullständig dokumentation av kablaget och sättet. Detta eftersom det finns en risk att du löser ut systemet med en multimeter om denna är av fel typ. :wink:

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]