gubbstrutt skrev: ↑fre 07 jan 2022, 21:39
@vafförärdetpådetteviset, Ja det var termostaten. Jag bytte o det vart bra i mitt fall.
Din styvfars sätt att värma upp oljan på vill jag varna lite för. Har sett aluminium block och tråg spricka med den metoden vid ett par tillfällen när oljan värmts upp riktigt och sen hällts tebax i en iskall motor. Rekomenderar inte nån av de här metoderna inte min heller.
Hej, tack för svaret, då ska jag testa att byta min termostat också

Den har suttit där sedan 2007 åtminstone, så det är nog dags.
Din varning om oljan är givetvis helt korrekt. Man ska väl inte heller egentligen fylla på kall olja i en varm motor, tror jag. Styvfar var en fd bilmekaniker (bland annat) som nog chansade lite i det där läget. Minns dock att han värmde oljan på spisen, offrade en termometer för att mäta så att den inte skulle bli för varm, samt sedan hällde på i små försiktiga omgångar med lite väntan emellan. Det handlade om att bara värma motorn lite lite så att startmotor/batteri orkade med den interna friktionen. Metoden är nog inte att rekommendera även om den fungerade på den där folkabussen årsmodell -78. Jag som vid tillfället närmade mig körkortsåldern tyckte dock att det var häftigt att se hur han fick igång den.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell