Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482373
Erik Å skrev: tor 06 jan 2022, 21:47
gubbstrutt skrev: tor 06 jan 2022, 20:58 ..Kör du med eller utan plasten som brukar sitta där?...
What, har det suttit plast där (mitt under motorn)? Har inget minne av det, den måste isåfall ha ramlat bort för längesen :-D
Japp planen är att skippa isoleringen när/om vintern tar slut någon gång :P
Erik, jag har sett en del av dina inlägg och du gör ju rätt extrema saker för att få ner förbrukningen, så du borde nog skaffa den där plasten. Den minskar turbulensen i motorrummet och drar ner luftmotståndet - mycket marginellt.

Finns att köpa på diverse volvospecialister på nätet.
#1482404
Amos820 skrev: fre 07 jan 2022, 15:10 ..Finns att köpa på diverse volvospecialister på nätet.
Intressant! Var kan man hitta den och vad kallas plastbiten?
#1482426
gubbstrutt skrev: tor 06 jan 2022, 22:26 @Erik Å, Ta med lite 10w40 halvsyntet det var det jag hade i 142an och det var väl runt - 40 längst upp i riket där jag befann mig då. Om du har nån skvätt.

Edit det gick inte lätt att starta trots att jag värmt upp tråget lite.
Längesen jag var inne här, men måste bara berätta om min styvfar och en resa till Sälen. Det var -35 på natten och på morgonen var folkabussen djupfryst. Startmotorn drog inte ens runt. Styvfar krälade under bilen, lossade oljepluggen, samlade upp oljan i en kastrull och värmde sen på spisen. Sen hällde han på oljan igen och väntade en liten stund, varefter motorn startade utan problem. Och ja, han satte dit oljepluggen innan han hällde på igen :-)

gubbstrutt: jag har samma problem med värmen som du hade, hängde inte riktigt med på lösningen, var det bara att byta termostat?
#1482442
@vafförärdetpådetteviset, Ja det var termostaten. Jag bytte o det vart bra i mitt fall.
Din styvfars sätt att värma upp oljan på vill jag varna lite för. Har sett aluminium block och tråg spricka med den metoden vid ett par tillfällen när oljan värmts upp riktigt och sen hällts tebax i en iskall motor. Rekomenderar inte nån av de här metoderna inte min heller.
#1482482
gubbstrutt skrev: fre 07 jan 2022, 21:39 @vafförärdetpådetteviset, Ja det var termostaten. Jag bytte o det vart bra i mitt fall.
Din styvfars sätt att värma upp oljan på vill jag varna lite för. Har sett aluminium block och tråg spricka med den metoden vid ett par tillfällen när oljan värmts upp riktigt och sen hällts tebax i en iskall motor. Rekomenderar inte nån av de här metoderna inte min heller.
Hej, tack för svaret, då ska jag testa att byta min termostat också :-) Den har suttit där sedan 2007 åtminstone, så det är nog dags.

Din varning om oljan är givetvis helt korrekt. Man ska väl inte heller egentligen fylla på kall olja i en varm motor, tror jag. Styvfar var en fd bilmekaniker (bland annat) som nog chansade lite i det där läget. Minns dock att han värmde oljan på spisen, offrade en termometer för att mäta så att den inte skulle bli för varm, samt sedan hällde på i små försiktiga omgångar med lite väntan emellan. Det handlade om att bara värma motorn lite lite så att startmotor/batteri orkade med den interna friktionen. Metoden är nog inte att rekommendera även om den fungerade på den där folkabussen årsmodell -78. Jag som vid tillfället närmade mig körkortsåldern tyckte dock att det var häftigt att se hur han fick igång den.
#1482498
Erik Å skrev:
Amos820 skrev: fre 07 jan 2022, 15:10 ..Finns att köpa på diverse volvospecialister på nätet.
Intressant! Var kan man hitta den och vad kallas plastbiten?
Hasplåt.
Kolla på bildelsbasen

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1482534
Erik Å skrev: fre 07 jan 2022, 17:33
Amos820 skrev: fre 07 jan 2022, 15:10 ..Finns att köpa på diverse volvospecialister på nätet.
Intressant! Var kan man hitta den och vad kallas plastbiten?
https://vparts.se/se/produktkategorier/ ... 20912.html

Frakten kan dock bli dyr har jag för mig, jag åkte till nån lokal firma och köpte min. Dock tror jag att det aldrig suttit någon monterad original på min snik-50, fanns inga hål borrade i subframen så det fick jag göra själv. Kvalitén på plasten var inte direkt "original" heller, men det kan man ju leva med.
#1482558
Tack
Rea 329 kr + frakt 99
Ska fundera :-)
Antar att man får plocka ner den vid oljebyte..
Hade motsvarande plastskiva på min R19 men den hade faktiskt ett hål för oljepluggen så man kom åt utan att ta ner plastskivan. Oljefiltret tog man loss horisontellt på den motorn..
#1482613
Erik Å skrev:Antar att man får plocka ner den vid oljebyte..
Vad jag minns behövdes det inte med original plasten på min S70 00a med insatsfiltret i plast koppen.
Hur det är med den från V parts vet jag inte
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]