Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rlol
Hej
Har problem med 4-hjulsdriften på min xc70 D5 -07. Haldex gen 3.
Den drev bara på framhjulen och jag fick felkod DEM-0007, trycket var O mPa enl datorn så jag bytte tryckgivaren. Direkt efter bytet drev den på alla hjulen och allt var frid och fröjd.

Dagen efter när jag kört några mil kunde jag inte låta bli att kolla och då hade felkoden kommit tillbaka. Kollade då oljenivån i haldexen, kontakter osv och raderade koden.
På väg hem från kompisen som har billyft dök det upp meddelande om esdc service erfodras med felkoder på bla rattläge, abs och någon till. Åkte då tillbaka och kopplade upp bilen igen och raderade koderna. Då får jag en ny kod, ”hög spänning vänster xenon.”
Raderar den med och åker hem.

Imorse hade jag inga felkoder alls, inkl DEM-0007 med den driver lik förbaskat bara på framhjulen.
Har även haft den uppkopplad för att se värden när jag kör och trycket ligger oftast på 0,03mPa men går ibland upp till 0,5-0,7mBar.
Pumpen verkar gå som den ska, den har 3500mA ungefär hela tiden, men solenoiden ligger oftast på 10mA men ett tag var den uppe på 1500mA.
Har även kollat när bilen stod på lyften och bakhjulen snurrar inte, kände även på kardan axeln och den går att snurra på i N läge och framhjulen rör sig. I P är den stum. Och eftersom den drev bak efter tryckgivarbytet så bör väl det mekaniska fungera?

Så då är jag inne på två spår att jobba vidare på, antingen solenoiden kass. Med det borde väl ge en felkod?
Eller så är det något glapp, dålig jordning eller nåt?
DEM modulen svarar ju eftersom den ger felkod och värdena på tryck, temperatur osv. Så den bör väl vara hel?

Inspel och tankar mottages tacksamt!

Mvh
Robban
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag har inte vart ute för det själv men jag har för mig att jag läst någonstans att om Haldex modulen tagit in vatten och ärgat inuti så kan den sänka hela bussen och ge fel på andra enheter/moduler. Du verkar ju kunna skruva så jag hade plockat ned modulen och titta inuti.

Om det ser bra ut hade jag gjort en service på haldexen
av Rlol
Hej
Tog bort modulen när jag bytte givaren och det var torrt å fint.
Däremot var den svår att få bort, en av skruvarna hade ärjat rätt rejält. Men inget på den andra
Användarvisningsbild
av Greffel
Öppnade du upp den och kollade på kretskortet ?
av Rlol
Ja och jag såg inget konstigt.
Jag kan se spänning, temperatur, tryck osv med datorn så därför tror jag själva modulen är ok. Det konstiga är att den skickar olika värden så därför tänker jag glapp eller jordfel.

Kabeln som går till DEM modulen, vart tar den vägen sen? Finns det någon annan kopplingspunkt?
av Rlol
Oj nu var jag nog lite snabb.
Jag tog bort tryckgivaren, solenoiden och plattan med packningen. Men jag öppnade inte själva modulen
av Rlol
Åkte till en verkstad idag och kollade felkoder där.
Fick då koder
Centralelektronik
5F50 överhettningstermostat för hög signal
5F3B vattenpump för låg signal
1A64 kommunikation med DEM. Differential elektronic module

Min läsare kan tydligen inte läsa felkoder på värmaren så därför hade jag inte sett dom. Hur tolkar man det?
Efter radering av koderna funkar värmaren men inte awd
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag gissar att när du öppnar modulen kommer du finna ärg i den.
Med tur gör du rent den, byter packning så den inte drar in fukt igen och allt är frid och fröjd :)
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]