- tor 06 jan 2022, 23:39
#1482273
Hej
Har problem med 4-hjulsdriften på min xc70 D5 -07. Haldex gen 3.
Den drev bara på framhjulen och jag fick felkod DEM-0007, trycket var O mPa enl datorn så jag bytte tryckgivaren. Direkt efter bytet drev den på alla hjulen och allt var frid och fröjd.
Dagen efter när jag kört några mil kunde jag inte låta bli att kolla och då hade felkoden kommit tillbaka. Kollade då oljenivån i haldexen, kontakter osv och raderade koden.
På väg hem från kompisen som har billyft dök det upp meddelande om esdc service erfodras med felkoder på bla rattläge, abs och någon till. Åkte då tillbaka och kopplade upp bilen igen och raderade koderna. Då får jag en ny kod, ”hög spänning vänster xenon.”
Raderar den med och åker hem.
Imorse hade jag inga felkoder alls, inkl DEM-0007 med den driver lik förbaskat bara på framhjulen.
Har även haft den uppkopplad för att se värden när jag kör och trycket ligger oftast på 0,03mPa men går ibland upp till 0,5-0,7mBar.
Pumpen verkar gå som den ska, den har 3500mA ungefär hela tiden, men solenoiden ligger oftast på 10mA men ett tag var den uppe på 1500mA.
Har även kollat när bilen stod på lyften och bakhjulen snurrar inte, kände även på kardan axeln och den går att snurra på i N läge och framhjulen rör sig. I P är den stum. Och eftersom den drev bak efter tryckgivarbytet så bör väl det mekaniska fungera?
Så då är jag inne på två spår att jobba vidare på, antingen solenoiden kass. Med det borde väl ge en felkod?
Eller så är det något glapp, dålig jordning eller nåt?
DEM modulen svarar ju eftersom den ger felkod och värdena på tryck, temperatur osv. Så den bör väl vara hel?
Inspel och tankar mottages tacksamt!
Mvh
Robban
Har problem med 4-hjulsdriften på min xc70 D5 -07. Haldex gen 3.
Den drev bara på framhjulen och jag fick felkod DEM-0007, trycket var O mPa enl datorn så jag bytte tryckgivaren. Direkt efter bytet drev den på alla hjulen och allt var frid och fröjd.
Dagen efter när jag kört några mil kunde jag inte låta bli att kolla och då hade felkoden kommit tillbaka. Kollade då oljenivån i haldexen, kontakter osv och raderade koden.
På väg hem från kompisen som har billyft dök det upp meddelande om esdc service erfodras med felkoder på bla rattläge, abs och någon till. Åkte då tillbaka och kopplade upp bilen igen och raderade koderna. Då får jag en ny kod, ”hög spänning vänster xenon.”
Raderar den med och åker hem.
Imorse hade jag inga felkoder alls, inkl DEM-0007 med den driver lik förbaskat bara på framhjulen.
Har även haft den uppkopplad för att se värden när jag kör och trycket ligger oftast på 0,03mPa men går ibland upp till 0,5-0,7mBar.
Pumpen verkar gå som den ska, den har 3500mA ungefär hela tiden, men solenoiden ligger oftast på 10mA men ett tag var den uppe på 1500mA.
Har även kollat när bilen stod på lyften och bakhjulen snurrar inte, kände även på kardan axeln och den går att snurra på i N läge och framhjulen rör sig. I P är den stum. Och eftersom den drev bak efter tryckgivarbytet så bör väl det mekaniska fungera?
Så då är jag inne på två spår att jobba vidare på, antingen solenoiden kass. Med det borde väl ge en felkod?
Eller så är det något glapp, dålig jordning eller nåt?
DEM modulen svarar ju eftersom den ger felkod och värdena på tryck, temperatur osv. Så den bör väl vara hel?
Inspel och tankar mottages tacksamt!
Mvh
Robban