Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1482154
Plinkplonk skrev:V60n är helt värdelös att tanka med dunk.
Två tidigare bilarna var det som du säger i med röret från dunken tippa i se glad ut.
Trist att det är sån skillnad. Har alltid undrat vad folk håller på med i sina AdBlue bilar för de jag haft (passat+a4) har verkligen haft 0 problem att fylla och komponenterna brukar ju ofta komma från samma underleverantörer. Men här skiljer det tydligen mycket mellan märken.
av Malmstroem
#1482188
Volvo var rätt sena att acceptera att AdBlue behövdes. Planen var initialt att klara Euro 6 utan det.

Därmed kan jag tänka mig att det fick kompromissas med AdBlue-installationen i SPA-plattformens bilar.
av Javerhammar
#1482306
Oj, trodde inte det var ett "reellt" problem med att fylla tanken!
Anledningen till att jag gör ett hål i dunken är att det tar sån jäkla tid att fylla annars. Har inte testat hur det fungerar på V60 dock.
Håller med om att min Adblue förbrukning är låg, för låg jämfört med tidigare bilar som räckt ca 1000mil.
Har som sagt fyllt en gång strax innan 3000mil, servade bilen precis efter och verkstaden kan ha toppat upp vid det tillfället. Nu har bilen rullat 4500mil, 1500mil efter fyllning (inräknat om verkstaden fyllde på) och AdBlue mätaren har tappat 2 streck (10totalt om jag inte missminner mig. Om den mäter helt linjärt (inte så troligt) så borde det som är kvar i tanken räcka mellan 5-6000mil. Har ingen bekant med B4 motorn men de med D4 fyller på med någonstans mellan 1000-1500mils intervaller.
Kan det vara fel på ADblue systemet? Att den puttar in för lite pga någon strypning?
Ska be verkstaden kolla vid nästa service men är helt ärligt lite glad över att slippa fippla med Adbluen :)
av pergrein
#1482515
perhall skrev: ons 05 jan 2022, 23:43 Varning för lite optimism här.
En tank på 3 000 mil låter väldigt lite men det kan variera. Alla mackar har inte AdBlue - men många och blir väl allt fler.
50 kr låter väldigt lite också - den brukar kosta 7-8 kr per liter så snarare 70-80 kr om det är rätt tomt...
Jag har 7/10 "pluppar" kvar enligt nivågivaren. Jag har kört just över 1500mil med min så 3000mil på en tank är inte orimligt.

Mvh
Per
av Javerhammar
#1482517
pergrein skrev: lör 08 jan 2022, 13:16
perhall skrev: ons 05 jan 2022, 23:43 Varning för lite optimism här.
En tank på 3 000 mil låter väldigt lite men det kan variera. Alla mackar har inte AdBlue - men många och blir väl allt fler.
50 kr låter väldigt lite också - den brukar kosta 7-8 kr per liter så snarare 70-80 kr om det är rätt tomt...
Jag har 7/10 "pluppar" kvar enligt nivågivaren. Jag har kört just över 1500mil med min så 3000mil på en tank är inte orimligt.

Mvh
Per
Vilken motor har du i din bil Per?
av pergrein
#1482519
Jag har B4:an.

Mvh
Per
av Javerhammar
#1482539
Samma som mig, de kanske är kalibrerade annorlunda än D4.
Eller att de är såpass rena att mindre inblandning krävs.
av Shagrath
#1482551
Javerhammar skrev: lör 08 jan 2022, 15:10 Samma som mig, de kanske är kalibrerade annorlunda än D4.
Eller att de är såpass rena att mindre inblandning krävs.
Jag har D4, passerat 3000 mil nu utan att ha behövt fylla på nån gång. Kör 90% av tiden i Polestarläge dessutom. Verkar skilja mycket…
av pergrein
#1482557
Kan d vara att vi har lite stadskörning gemensamt!?
Jag kanske har 10% stadskörning.

Mvh
Per
av Javerhammar
#1482568
Mindre än 5% stad.
Resterande 95% är minst 45minuter körning (oftast mer) per start och snudd på uteslutande landsväg.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]