Oljetrycket i kopplingen byggs upp av rotationsskillnaden mellan axlarna, dvs när framhjulen spinner pumpas oljetrycket upp och det används till att låsa kopplingen mellan axlarna och kraft skickas bakåt. Innan det uppstår en rotationsskillnad finns inget oljetryck och därmed kan inte axlarna låsas. Haldex kopplingen är relativt snabb i reaktionen. Kraftöverföringen börjar innan framhjulen har snurrat ett halvt varv men som ni förstår så ökar oljetrycket i samma takt som framhjulen spinner och det kan ta flera varv på framhjulen innan oljetrycket hunnit bli tillräckligt högt för att kraften till bakhjulen ska vara tillräcklig. Det är därför framhjulen kan gräva ner sig i tex sand och snö.
Instant Traction (eller Pre-X som Haldex kallar det) är en förspänning av oljetrycket i kopplingen. Det är en kraftig fjäder som hjälper till att låsa kopplingen. Den gör att utgångsläget är högre än utan Pre-X och att kopplingen kan låsas innan en rotationsskillnad upptäcks. Hastighet och gaspådrag används tillsammans med rotationsskillnaden för att avgöra om kopplingen ska låsas.
InstantTraction kom under 2005 och Volvo var först med det i MY-06 så tyvärr jbl, du har inte det i din -03:a. V50/S40 har det inte oavsett MY.
Det låter bra med Pre-X i teorin men flera praktiska tester (tex både Teknikensvärld och AMS) har visat att det inte har så stor betydelse. Min gissning är att Volvo valt en för låg förspänning för att inte påverka stabiliteten i bilen. Man vill behålla ett framhjulsdrivet beteende av säkerhetskäl och bedömer det viktigare för fler kunder.
Ska man ha en dramatisk förbättring av framkomlighet krävs helt andra lösningar som är baserade på mekaniska kopplingar av "torque-sensing" typ (tex Audis Torsen) eller låsbara diffar som ger direkt koppling.
Bilden i länken visar ett diagram som förklarar skillnaden med och utan Pre-X.
http://www.haldex-traction.com/technica ... egrees.htm