Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roka01
Kan någon förklara hur awd'n funkar.
frågor

* Vid 4hjulsdrift driver den 50 % fram 50 % bak eller ?
* Vid vanlig körning på vinterväg driver den bara fram då ?
* Om man kör automatlådan i W (winter läge) ändrar den diffen något ?
* Kan man låsa diffarna om man kör fast ?

och all annan info ni har
Användarvisningsbild
av VolvoB20
roka01 skrev:Kan någon förklara hur awd'n funkar.
frågor

-Haldex saknar diff mellan fram och bak. Istället sitter det en "vanlig koppling mellan axlarna"

-När fram spinner slår kopplingen till och drar med sig bakaxeln också

-Eftersom det inte finns någon diff så måste kopplingen släpp/slira för att du tex ska kunna svänga bilen. Därför kan det inte kopplingen vara sluten hela tiden.
av Moody
roka01 skrev:Kan någon förklara hur awd'n funkar.
frågor

I senaste Volvo Life så var det en artikel om Volvos AWD. På din fråga 2 har jag för mig det stod det att vid normal körning var driften 95% fram och 5% bak
Användarvisningsbild
av Lilja
Det står dock i manualen till min bil att Haldex diffen alltid är fyrhjulsdriven men driver mindre på bakhjulen vid vanlig vägkörning. Har också undrar över hur det funkar
Användarvisningsbild
av bjornw
Detaljerad info kan ni hitta här

http://www.haldex-traction.com/default.htm

Under alternativet Technical Information finns detaljerade beskrivningar på hur Haldex funkar.

På din årsmodell 2005 har du Haldex generation 2 utan Pre-X (som Volvo kallar InstantTraction). Det kom från och med årsmodell 2006.
av gurkburk
Hej på er allihopa.Jag är ny på detta forum,så jag tänkte komma med en fråga till bjornw.Eftersom jag har en xc70-06,vore det intressant att få veta vad instantTraction är? Tacksam för svar.
av gurkburk
Hej på er allihopa.Jag är ny på detta forum,så jag tänkte komma med en fråga till bjornw.Eftersom jag har en xc70-06,vore det intressant att få veta vad instantTraction är? Tacksam för svar. :D
Senast redigerad av 1 gurkburk, redigerad totalt 0 gånger.
av jbl
Instant traction är väl att den driver på alla fyra utan fördröjning som det är på min 2003:a.
Användarvisningsbild
av bjornw
Oljetrycket i kopplingen byggs upp av rotationsskillnaden mellan axlarna, dvs när framhjulen spinner pumpas oljetrycket upp och det används till att låsa kopplingen mellan axlarna och kraft skickas bakåt. Innan det uppstår en rotationsskillnad finns inget oljetryck och därmed kan inte axlarna låsas. Haldex kopplingen är relativt snabb i reaktionen. Kraftöverföringen börjar innan framhjulen har snurrat ett halvt varv men som ni förstår så ökar oljetrycket i samma takt som framhjulen spinner och det kan ta flera varv på framhjulen innan oljetrycket hunnit bli tillräckligt högt för att kraften till bakhjulen ska vara tillräcklig. Det är därför framhjulen kan gräva ner sig i tex sand och snö.

Instant Traction (eller Pre-X som Haldex kallar det) är en förspänning av oljetrycket i kopplingen. Det är en kraftig fjäder som hjälper till att låsa kopplingen. Den gör att utgångsläget är högre än utan Pre-X och att kopplingen kan låsas innan en rotationsskillnad upptäcks. Hastighet och gaspådrag används tillsammans med rotationsskillnaden för att avgöra om kopplingen ska låsas.
InstantTraction kom under 2005 och Volvo var först med det i MY-06 så tyvärr jbl, du har inte det i din -03:a. V50/S40 har det inte oavsett MY.

Det låter bra med Pre-X i teorin men flera praktiska tester (tex både Teknikensvärld och AMS) har visat att det inte har så stor betydelse. Min gissning är att Volvo valt en för låg förspänning för att inte påverka stabiliteten i bilen. Man vill behålla ett framhjulsdrivet beteende av säkerhetskäl och bedömer det viktigare för fler kunder.

Ska man ha en dramatisk förbättring av framkomlighet krävs helt andra lösningar som är baserade på mekaniska kopplingar av "torque-sensing" typ (tex Audis Torsen) eller låsbara diffar som ger direkt koppling.

Bilden i länken visar ett diagram som förklarar skillnaden med och utan Pre-X.
http://www.haldex-traction.com/technica ... egrees.htm
av gurkburk
Tack för utförlig förklaring.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]