- ons 05 jan 2022, 19:45
#1482001
Hur man än vänder och vrider på det så är en elbil mycket dyrare i inköp än motsvarande fossilbil, därför blir jämförelsen sned om inte inköpspriset är lika. Samma med hur bilen laddas, jag vet mängder med människor som bor i hyresrätt utan möjlighet att ladda hemma för värden är totalt ointresserad av att sätta upp laddstolpar. Då måste man ladda på stan, och den kostnaden lär nog snarare öka än minska med tanke på hur det sett ut senaste tiden på elmarknaden.
Hur kostnaden ser ut idag vs. framtiden, vi kan nog konstatera att det kommer ändras i takt med att fler köper elektriskt. KM-skatt är nog det som står närmast för dörren. Någonstans måste ju våran vän staten fortsätta mjölka bilisterna som är en riktig kassako.
Jag är absolut inte emot elbil, jag kör själv elektrisk motorcykel och älskar vridet, ljudet, accelerationen osv. Men den ekonomiska biten går inte ihop för mig när jag räknar på elbilen. Min Volvo drar 0,5L/mil, jag kör max 100 mil/mån, det betyder en tusing i soppa. En motsvarande elbil, med samma utrustning, säkerhet osv. kostar betydligt mer att köpa, och då blir värdeminskningen högre, försäkringen kostar några tusen mer per år. 2-300kWh per månad i el kostar hos Göteborg energi ”på stan” 500-750kr/mån. Mitt snittpris för elen hemma för huset låg på 3,20kr/kWh för december. Så den hundralappen eller två jag kanske tjänar på ”soppan” försvinner med den dyrare försäkringen. Så kostnaden blir avhängigt värdeminskningen och räntekostnaden, som ökar med priset på bilen. Skatten på min Volvo är 1100/år, så där är det fördel elbilen med en barnpizza per månad.
Så ser min ekvation ut. Nån som har jämfört nya bilar elbil vs fossilbil rakt av? Finns ju några tillverkare som har fossil och el i samma modellserie, är det alltid fördel elbilen? Kanske skrivits i tråden? (Många sidor att läsa
)
Hur kostnaden ser ut idag vs. framtiden, vi kan nog konstatera att det kommer ändras i takt med att fler köper elektriskt. KM-skatt är nog det som står närmast för dörren. Någonstans måste ju våran vän staten fortsätta mjölka bilisterna som är en riktig kassako.
Jag är absolut inte emot elbil, jag kör själv elektrisk motorcykel och älskar vridet, ljudet, accelerationen osv. Men den ekonomiska biten går inte ihop för mig när jag räknar på elbilen. Min Volvo drar 0,5L/mil, jag kör max 100 mil/mån, det betyder en tusing i soppa. En motsvarande elbil, med samma utrustning, säkerhet osv. kostar betydligt mer att köpa, och då blir värdeminskningen högre, försäkringen kostar några tusen mer per år. 2-300kWh per månad i el kostar hos Göteborg energi ”på stan” 500-750kr/mån. Mitt snittpris för elen hemma för huset låg på 3,20kr/kWh för december. Så den hundralappen eller två jag kanske tjänar på ”soppan” försvinner med den dyrare försäkringen. Så kostnaden blir avhängigt värdeminskningen och räntekostnaden, som ökar med priset på bilen. Skatten på min Volvo är 1100/år, så där är det fördel elbilen med en barnpizza per månad.
Så ser min ekvation ut. Nån som har jämfört nya bilar elbil vs fossilbil rakt av? Finns ju några tillverkare som har fossil och el i samma modellserie, är det alltid fördel elbilen? Kanske skrivits i tråden? (Många sidor att läsa

V40 CC D3-17 aut