Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur man än vänder och vrider på det så är en elbil mycket dyrare i inköp än motsvarande fossilbil, därför blir jämförelsen sned om inte inköpspriset är lika. Samma med hur bilen laddas, jag vet mängder med människor som bor i hyresrätt utan möjlighet att ladda hemma för värden är totalt ointresserad av att sätta upp laddstolpar. Då måste man ladda på stan, och den kostnaden lär nog snarare öka än minska med tanke på hur det sett ut senaste tiden på elmarknaden.
Hur kostnaden ser ut idag vs. framtiden, vi kan nog konstatera att det kommer ändras i takt med att fler köper elektriskt. KM-skatt är nog det som står närmast för dörren. Någonstans måste ju våran vän staten fortsätta mjölka bilisterna som är en riktig kassako.

Jag är absolut inte emot elbil, jag kör själv elektrisk motorcykel och älskar vridet, ljudet, accelerationen osv. Men den ekonomiska biten går inte ihop för mig när jag räknar på elbilen. Min Volvo drar 0,5L/mil, jag kör max 100 mil/mån, det betyder en tusing i soppa. En motsvarande elbil, med samma utrustning, säkerhet osv. kostar betydligt mer att köpa, och då blir värdeminskningen högre, försäkringen kostar några tusen mer per år. 2-300kWh per månad i el kostar hos Göteborg energi ”på stan” 500-750kr/mån. Mitt snittpris för elen hemma för huset låg på 3,20kr/kWh för december. Så den hundralappen eller två jag kanske tjänar på ”soppan” försvinner med den dyrare försäkringen. Så kostnaden blir avhängigt värdeminskningen och räntekostnaden, som ökar med priset på bilen. Skatten på min Volvo är 1100/år, så där är det fördel elbilen med en barnpizza per månad.

Så ser min ekvation ut. Nån som har jämfört nya bilar elbil vs fossilbil rakt av? Finns ju några tillverkare som har fossil och el i samma modellserie, är det alltid fördel elbilen? Kanske skrivits i tråden? (Många sidor att läsa :-( )
Finns inget att jämföra med för min del då jag åker XC60 och den finns ju inte i elvariant än och den kommer att kosta fläsk, det vet man ju redan. Och jag bor som sagt i lägenhet utan laddmöjligtehet pch det skulle aldrig falla mig in att sitta vid nån laddare på macken ett par gånger i vbeckan och ladda bilen. Så för min del är elbil helt uteslutet i detta liv skulle jag tro.

och jag skulle tro med mitt körsätt skulle jag inte ta mig speciellt långt på en "tank". Jag lånade chefens V60 laddhybrid en dag och jag kom 2,2mil på en laddnig, då förstår du själv
Derank skrev:Finns inget att jämföra med för min del då jag åker XC60 och den finns ju inte i elvariant än och den kommer att kosta fläsk, det vet man ju redan. Och jag bor som sagt i lägenhet utan laddmöjligtehet pch det skulle aldrig falla mig in att sitta vid nån laddare på macken ett par gånger i vbeckan och ladda bilen. Så för min del är elbil helt uteslutet i detta liv skulle jag tro.

och jag skulle tro med mitt körsätt skulle jag inte ta mig speciellt långt på en "tank". Jag lånade chefens V60 laddhybrid en dag och jag kom 2,2mil på en laddnig, då förstår du själv
Det behövs bättre infrastruktur där du bor. Men att du får slut på el snabbt i en elhybrid vintertid är nog inte så ovanligt eller konstigt.
Drygt 60% av bilar som säljs i Sverige är nu eldrivna och drygt 35% av de är enbart eldrivna.
De flesta kommer köra eldrivet inom 10 år. Det behövs verkligen snabbare acceleration i utbyggnaden av laddastolpar.
joel80 skrev:
Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier då ;-)
Beror lite på om de som köper bil kan räkna eller inte.
En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år. )

Grattis, du missade totalt hela poängen, antingen med flit eller inte...
Alla har inte RÅD att lägga ut en 100k+ pang tjoffs på bordet. Det spelar ingen roll hur mycket billigare det blir långsiktigt, finns det inga pengar att hosta ur sig så finns det inte.
Vi bör få snurr på fler alternativ. Elbil passar inte in hos många och väldigt många kommer inte kunna ladda regelbundet på överskådlig tid tror jag. Jag är en av de som inte kan ladda i princip någonstans utan att köra till Max eller Maxi och det går ju bort. Nu är jag ej helt insatt men vätgas låter spontant som något jag gärna hade varit intresserad av men även där behöver infrastrukturen komma igång. Dessa två alternativ skulle kunna bli lite som bensin och diesel idag typ
Lucif3r skrev:
joel80 skrev:
Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier då ;-)
Beror lite på om de som köper bil kan räkna eller inte.
En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år. )

Grattis, du missade totalt hela poängen, antingen med flit eller inte...
Alla har inte RÅD att lägga ut en 100k+ pang tjoffs på bordet. Det spelar ingen roll hur mycket billigare det blir långsiktigt, finns det inga pengar att hosta ur sig så finns det inte.
Tror du missar poängen. En elbil för säg 70-80k är oftast billigare än en bensinbil för 10k, under förutsättning att man inte köper bilen för att ha som gårdsprydnad.
Micce1980 skrev:Vi bör få snurr på fler alternativ. Elbil passar inte in hos många och väldigt många kommer inte kunna ladda regelbundet på överskådlig tid tror jag. Jag är en av de som inte kan ladda i princip någonstans utan att köra till Max eller Maxi och det går ju bort. Nu är jag ej helt insatt men vätgas låter spontant som något jag gärna hade varit intresserad av men även där behöver infrastrukturen komma igång. Dessa två alternativ skulle kunna bli lite som bensin och diesel idag typ
Mmm...
Antingen nått sånt med annat alternativ eller att det börjar riktas specifika krav och insatser för att lösa laddproblematiken för de som bor som dig.

Vätgas tror jag dock blir svårt. Det blir mycket dyrare än elbil. :/
Lucif3r skrev: ons 05 jan 2022, 21:51 Grattis, du missade totalt hela poängen, antingen med flit eller inte...
👍
MarcusJ skrev:
Lucif3r skrev: ons 05 jan 2022, 21:51 Grattis, du missade totalt hela poängen, antingen med flit eller inte...
Bild
Missade du också vad jag skrev? Läs lite ovan? Ägandekostnad blir det man behöver kolla på, inte endast köpekostnad.
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 23:03Missade du också vad jag skrev? Läs lite ovan? Ägandekostnad blir det man behöver kolla på, inte endast köpekostnad.
Nej, missade ingenting.
Men om man inte har 70-100k att slanta upp bums så spelar ägandekostnaden ingen roll. Det är dyrt att vara fattig...
  • 1
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 445

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]