- sön 02 jan 2022, 07:43
Irrelevant sidospår som inte har något med elbil att göra. Håll ämnet!
Hyrbil
Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier dåBeror lite på om de som köper bil kan räkna eller inte.
joel80 skrev:Jag får inte ihop ekonomiekvationen men jag kanske inte kan räkna.Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier dåBeror lite på om de som köper bil kan räkna eller inte.
En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka. En skillnad på i allafall 1200kr per månad/14400kr per år.
Skatten blir också troligen ett par tusen mer, samt att bensinen troligen höjs mer än elen sett till kostnad per mil kommande år.
Äger man en bensinbil i 4 år har man då troligen betalat minst 10 000kr + 20000kr × 4) = 90 000kr. Inte medräknat ev reparationer.
För elbil blir det istället för 20000kr x 4 runt 4000kr x 4 = 16000kr.
Mellanskillnaden bör alltså bli mer än 70k i det exemplet. Kör man mer än 100 mil i månaden ökar det.
Den som väljer mellan begagnad elbil och bensinbil om ett antal år kommer kunna köpa en dyrare elbil för samma pengar som man under några år annars lägger på bensinbilen.
Det blir lite annorlunda att räkna. Större del av kostnaden vid köp men lägre vid ägande. De som bara ser till köpekostnaden kommer gå mer back.
(Menar inte att det här är läget just nu med så billiga bilar, men om några år då det börjar komma betydligt fler elbilar på beg-marknaden med ett antal år och mil på mätaren.)
Tompamannen skrev:joel80 skrev:Jag får inte ihop ekonomiekvationen men jag kanske inte kan räkna.Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier dåBeror lite på om de som köper bil kan räkna eller inte.
En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka. En skillnad på i allafall 1200kr per månad/14400kr per år.
Skatten blir också troligen ett par tusen mer, samt att bensinen troligen höjs mer än elen sett till kostnad per mil kommande år.
Äger man en bensinbil i 4 år har man då troligen betalat minst 10 000kr + 20000kr × 4) = 90 000kr. Inte medräknat ev reparationer.
För elbil blir det istället för 20000kr x 4 runt 4000kr x 4 = 16000kr.
Mellanskillnaden bör alltså bli mer än 70k i det exemplet. Kör man mer än 100 mil i månaden ökar det.
Den som väljer mellan begagnad elbil och bensinbil om ett antal år kommer kunna köpa en dyrare elbil för samma pengar som man under några år annars lägger på bensinbilen.
Det blir lite annorlunda att räkna. Större del av kostnaden vid köp men lägre vid ägande. De som bara ser till köpekostnaden kommer gå mer back.
(Menar inte att det här är läget just nu med så billiga bilar, men om några år då det börjar komma betydligt fler elbilar på beg-marknaden med ett antal år och mil på mätaren.)
Bara försäkringen på en Tesla LR model 3 kostar 17,000kr mer per år än min Volvo. Lite andra prestanda men generellt så verkar man få räkna med dubbelt upp för en elbil. Misstänker att dom är dyra att laga om batteriet skadas vid en krock eller liknande kanske. Relativt ny teknik och svåra att prissätta för bolagen?
Elpriset är nog här för att stanna, 3-4kr/kWh blir nog snarare regel än undantag, Ionity 8,70kr/kWh? Kan man köra en elbil i minusgrader på under 3kWh/mil? Då kostar soppan 9-12kr/mil, +25kr/mil med Ionity?
Värdeminskning idag är svår att räkna på, min D3 har nästan samma begärt pris i bilhandeln som när jag köpte den för 3 år sedan, fast det beror väl på halvledarbrist och begagnatutbudet. Men jag har svårt att se någon direkt skillnad på värdeminskning på snåla bensin/dieslar med lägre skatten kontra elbil idag.
Att jämföra en elbil mot en 10K-bil blir ju helt uppåt väggarna! Kapitalkostnaden på en elbil eller att privatleasa en blir ju ett antal tusenlappar per månad i ren förlust. Äpplen och päron är ju en underdrift i detta fallet.
Ska man jämföra el vs fossil så måste inköpspriset vara samma, annars blir det helt galet. Sedan är det driftskostnaden, och här måste man jämföra korrekt också. Ladda gratis på jobbet, tanka dieselbilen på farmartanken på jobbet och andra speciallösningar gör också jämförelsen sned. ”Erbjudanden” a la Tesla med gratis laddning på äldre bilar faller ju också bort. Tanka på stan och ladda på stan.
Jag blev insåld på Tershine så j[…]
@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]