Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Endast 5% av Sveriges bilpark är el-/laddhybrider.

https://bulletin.nu/fem-procent-av-sver ... u-laddbara

Laddbara lätta lastbilar utgör bara 1%.

Oavsett om 100% av alla sålda bilar fram till 2030 är Laddbara så kommer bara drygt hälften av alla bilar vara elbilar då.
Å det vet vi alla att så kommer inte va fallet, folk kommer fortsätta köpa diesel/bensin om man bor utanför storstaden pga Laddinfrastrukturen.
Senast redigerad av 1 poseidon, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier då ;-)
Beror lite på om de som köper bil kan räkna eller inte.
En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka. En skillnad på i allafall 1200kr per månad/14400kr per år.

Skatten blir också troligen ett par tusen mer, samt att bensinen troligen höjs mer än elen sett till kostnad per mil kommande år.

Äger man en bensinbil i 4 år har man då troligen betalat minst 10 000kr + 20000kr × 4) = 90 000kr. Inte medräknat ev reparationer.

För elbil blir det istället för 20000kr x 4 runt 4000kr x 4 = 16000kr.
Mellanskillnaden bör alltså bli mer än 70k i det exemplet. Kör man mer än 100 mil i månaden ökar det.

Den som väljer mellan begagnad elbil och bensinbil om ett antal år kommer kunna köpa en dyrare elbil för samma pengar som man under några år annars lägger på bensinbilen.

Det blir lite annorlunda att räkna. Större del av kostnaden vid köp men lägre vid ägande. De som bara ser till köpekostnaden kommer gå mer back.

(Menar inte att det här är läget just nu med så billiga bilar, men om några år då det börjar komma betydligt fler elbilar på beg-marknaden med ett antal år och mil på mätaren.)
Även om en elbil är billigare i drift kommer det vara många som i alla fall inte har råd med en dyr bil.

Har du inte kontanter, och har svårt att få lån -- då är det inte lätt att handla dyr bil.

Med nuvarande bränslepris blir det utan tvivel lättare att räkna hem en elbil rent ekonomiskt. Jag funderar allvarligt på att ta ut en Tesla Y eller liknande som förmånsbil för att ersätta vår V40. Det blir förvånansvärt liten skillnad i månadskostnad.
"Denna andel lär öka under 2022, då 60 procent av de nyregistrerade personbilarna förutspås vara laddbara jämfört med 45 procent förra året."

Vad är nyheten? Det säljs jättemycket elbilar och hybrider men det finns också jättemånga redan sålda bilar att ersätta så det kommer ta ett tag.
Ja, det är väl en nyhet som vilken som. Vet man redan om det som står i nyheten är det såklart inte en nyhet.
Exempel: Visste man redan om att SVT/Novus mätning av partisympatierna skulle placera MP långt under riksdagsspärren så är det såklart inte en nyhet. För de som inte är så insatta så kanske det är en nyhet att inga röstar på MP, vad vet jag.
joel80 skrev:
Lucif3r skrev:Och framförallt kommer folk försätta köpa begagnade ICE-bilar av ekonomiska själ... Inte en suck att någon elbil hinner ner i några typ max 10k kr.... Ja, möjligen exemplar med defkta batterier då ;-)
En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka. En skillnad på i allafall 1200kr per månad/14400kr per år.

Skatten blir också troligen ett par tusen mer, samt att bensinen troligen höjs mer än elen sett till kostnad per mil kommande år.

Äger man en bensinbil i 4 år har man då troligen betalat minst 10 000kr + 20000kr × 4) = 90 000kr. Inte medräknat ev reparationer.

Mellanskillnaden bör alltså bli mer än 70k i det exemplet. Kör man mer än 100 mil i månaden ökar det.

Den som väljer mellan begagnad elbil och bensinbil om ett antal år kommer kunna köpa en dyrare elbil för samma pengar som man under några år annars lägger på bensinbilen.

Det blir lite annorlunda att räkna. Större del av kostnaden vid köp men lägre vid ägande. De som bara ser till köpekostnaden kommer gå mer back.

(Menar inte att det här är läget just nu med så billiga bilar, men om några år då det börjar komma betydligt fler elbilar på beg-marknaden med ett antal år och mil på mätaren.)
Jag får inte ihop ekonomiekvationen men jag kanske inte kan räkna.
Bara försäkringen på en Tesla LR model 3 kostar 17,000kr mer per år än min Volvo. Lite andra prestanda men generellt så verkar man få räkna med dubbelt upp för en elbil. Misstänker att dom är dyra att laga om batteriet skadas vid en krock eller liknande kanske. Relativt ny teknik och svåra att prissätta för bolagen?

Elpriset är nog här för att stanna, 3-4kr/kWh blir nog snarare regel än undantag, Ionity 8,70kr/kWh? Kan man köra en elbil i minusgrader på under 3kWh/mil? Då kostar soppan 9-12kr/mil, +25kr/mil med Ionity?

Värdeminskning idag är svår att räkna på, min D3 har nästan samma begärt pris i bilhandeln som när jag köpte den för 3 år sedan, fast det beror väl på halvledarbrist och begagnatutbudet. Men jag har svårt att se någon direkt skillnad på värdeminskning på snåla bensin/dieslar med lägre skatten kontra elbil idag.

Att jämföra en elbil mot en 10K-bil blir ju helt uppåt väggarna! Kapitalkostnaden på en elbil eller att privatleasa en blir ju ett antal tusenlappar per månad i ren förlust. Äpplen och päron är ju en underdrift i detta fallet.

Ska man jämföra el vs fossil så måste inköpspriset vara samma, annars blir det helt galet. Sedan är det driftskostnaden, och här måste man jämföra korrekt också. Ladda gratis på jobbet, tanka dieselbilen på farmartanken på jobbet och andra speciallösningar gör också jämförelsen sned. ”Erbjudanden” a la Tesla med gratis laddning på äldre bilar faller ju också bort. Tanka på stan och ladda på stan.
Tompamannen skrev:
joel80 skrev:

Jag får inte ihop ekonomiekvationen men jag kanske inte kan räkna.
Bara försäkringen på en Tesla LR model 3 kostar 17,000kr mer per år än min Volvo. Lite andra prestanda men generellt så verkar man få räkna med dubbelt upp för en elbil. Misstänker att dom är dyra att laga om batteriet skadas vid en krock eller liknande kanske. Relativt ny teknik och svåra att prissätta för bolagen?

Elpriset är nog här för att stanna, 3-4kr/kWh blir nog snarare regel än undantag, Ionity 8,70kr/kWh? Kan man köra en elbil i minusgrader på under 3kWh/mil? Då kostar soppan 9-12kr/mil, +25kr/mil med Ionity?

Värdeminskning idag är svår att räkna på, min D3 har nästan samma begärt pris i bilhandeln som när jag köpte den för 3 år sedan, fast det beror väl på halvledarbrist och begagnatutbudet. Men jag har svårt att se någon direkt skillnad på värdeminskning på snåla bensin/dieslar med lägre skatten kontra elbil idag.

Att jämföra en elbil mot en 10K-bil blir ju helt uppåt väggarna! Kapitalkostnaden på en elbil eller att privatleasa en blir ju ett antal tusenlappar per månad i ren förlust. Äpplen och päron är ju en underdrift i detta fallet.

Ska man jämföra el vs fossil så måste inköpspriset vara samma, annars blir det helt galet. Sedan är det driftskostnaden, och här måste man jämföra korrekt också. Ladda gratis på jobbet, tanka dieselbilen på farmartanken på jobbet och andra speciallösningar gör också jämförelsen sned. ”Erbjudanden” a la Tesla med gratis laddning på äldre bilar faller ju också bort. Tanka på stan och ladda på stan.

Vet inte var du får den kostnaden ifrån. Flera jag sett har årskostnader på ner kring 4-5000kr för en Model3.
Det var väldigt högt första åren med Tesla på vissa bolag då det inte fanns någon statistik att tillgå så de säkrade och körde rejält höga premier.

Jag betalar 498kr/månaden för min Polestar, då med tillägg för hyrbil och djurkollision. Då är det en bil med över 400hk. De elbilar som har lägre motorstyrka har generellt lägre försäkring.

Jag har laddat min bil för under 1kr/kWh även nu under december. Jag har timavtal.

Runt 95% av min laddning sker inte på snabbladdare utan billig långsamladdning.

På Ionity har jag avtal och laddar för 3:50kr/kWh, gratis första året men sen nån hundring i månaden som jag nog ska fortsätta med (då 5% snabbladdning är mer än de flesta har). De som ofta snabbladdar kan skaffa olika avtal för att få ner priset.

Min bil drar förhållandevis mycket (mest av de jag haft, Leaf, Ioniq, ID3) och jag hamnar på ca 24-26kWh/100km nu. Då med stor del motorväg i 120km/h. På sommaren närmre 22kWh/100km.

Min milkostnad ligger alltså även nu vintertid på under 3kr/milen.

Min uträkning visade ju att bränslekostnaden för en bensinbil i de flesta fall blir så hög att du ändå vinner på att köpa en dyrare elbil trots att du då har högre kapitalförlust/värdeminskning på den. Jag räknade t.o.m på att den inte skulle vara värd något alls efter 4 år vilket ju är fel. Så egentligen är det än mer fördelaktigt än mitt tidigare inlägg.
Okej, en Polestar 2 kostar 5495:- att privatleasa per månad, och då ska du betala 130,000kr kontant också. Kan man inte köpa ganska mycket bensin för detta? Känns som att du missar värdeminskningen/privatleasingkostnaden, vilket alternativ man nu väljer.
100mil per månad i en bensinbil som drar en liter per mil är ju ganska långt ifrån 5495/mån+130,000 kontant. Eller tänker jag fel?
Det finns inte på min karta att en elbil som kostar mer än vilken medelmåttlig 10K-bensinbil som hellst skulle rulla billigare. Även om man köper en gammal leaf eller vad man nu kan hitta på marknaden så börjar ju dessa på +100K och då har du minst 12-15%/år i värdeminskning.
  • 1
  • 283
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv