- sön 02 jan 2022, 01:35
#1481409
Jag har inte gjort något eftermontage av värmare, men har läst lite här på forumet bl.a samt har haft några bilar med sådana värmare.
I ditt fall, du har en lite äldre bil, bör du nog välja en värmare som är jämnårig med bilen. Då torde du troligen landa på en Volvo Flygmotor 091 B. Dom var originalmonterade på sin tid i bl.a din bilmodell. Dom finns säkert på bilskrotar eller dom databaser som finns på nätet. Om du väljer en sådan, så se till att du får med allt! Själva värmaren, bränslepumpen, cirkulationspumpen, styrenheten, tiduret samt hela kabelstammen. Den får inte vara sönderklippt!
Det var så här när Volvo styckades upp i Fordköpet, så såldes värmaravdelningen på Volvo Flygmotor till Ebersprächer. Det låter jobbigt, ett tyskt bolag. Men det är bättre än det låter. Fabriken finns fortfarande kvar i Trollhättan. Dom tog över service och reservdelar och dokumentationen. Rubbet. Så du har hjälp inom räckhåll om du behöver.
Du kan försöka på Volvocars om det finns installationsanvisningar till din bil. Som ägare till en Volvo kan du logga in där med regnumret. Hoppas bara att det fortfarande finns anvisningar till din modell med avseende på åldern.
Jag skall nämna lite om just den värmaren 091 B. Den värmer bara vattnet i motorn. Sedan finns det styrelektronik som startar den ordinarie kupéfläkten och värmer upp kupén. Så glöm inte att ställa värmereglaget på max värme när du lämnar bilen på kvällen. Styrelektroniken med tiduret sköter resten. Och ett tips i sammanhanget. Kör du värmaren relativt ofta så bör du kompletteringsladda batteriet emellanåt. Har du ingen laddare så behövs det också. Dom finns på bilprylvaruhusen för några hundralappar.