Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ghostrider
Tjena
Jag har börjat fundera på att sätta en bensinvärmare i min 940 turbo. Jag undrar hur den ska installeras, var den ska installeras och om det går att installera den på en 940. Jag skulle även vilja veta hur bensinvärmaren styrs och vilka delar som behövs för att den ska fungera
Tacksam för svar
av Rådlös
Jag har inte gjort något eftermontage av värmare, men har läst lite här på forumet bl.a samt har haft några bilar med sådana värmare.
I ditt fall, du har en lite äldre bil, bör du nog välja en värmare som är jämnårig med bilen. Då torde du troligen landa på en Volvo Flygmotor 091 B. Dom var originalmonterade på sin tid i bl.a din bilmodell. Dom finns säkert på bilskrotar eller dom databaser som finns på nätet. Om du väljer en sådan, så se till att du får med allt! Själva värmaren, bränslepumpen, cirkulationspumpen, styrenheten, tiduret samt hela kabelstammen. Den får inte vara sönderklippt!
Det var så här när Volvo styckades upp i Fordköpet, så såldes värmaravdelningen på Volvo Flygmotor till Ebersprächer. Det låter jobbigt, ett tyskt bolag. Men det är bättre än det låter. Fabriken finns fortfarande kvar i Trollhättan. Dom tog över service och reservdelar och dokumentationen. Rubbet. Så du har hjälp inom räckhåll om du behöver.
Du kan försöka på Volvocars om det finns installationsanvisningar till din bil. Som ägare till en Volvo kan du logga in där med regnumret. Hoppas bara att det fortfarande finns anvisningar till din modell med avseende på åldern.

Jag skall nämna lite om just den värmaren 091 B. Den värmer bara vattnet i motorn. Sedan finns det styrelektronik som startar den ordinarie kupéfläkten och värmer upp kupén. Så glöm inte att ställa värmereglaget på max värme när du lämnar bilen på kvällen. Styrelektroniken med tiduret sköter resten. Och ett tips i sammanhanget. Kör du värmaren relativt ofta så bör du kompletteringsladda batteriet emellanåt. Har du ingen laddare så behövs det också. Dom finns på bilprylvaruhusen för några hundralappar.
av rd350
Som nämnts är det en 091b värmare du ska ha. De har en kvalite långt mycket bättre än moderna värmare som säljs i dag.
Sök på tradera efter volvos gröna häften, sök på parkeringsvärnare. Där får du funktionsbeskrivning, elschema och felsökning. En monteringsanvisning är också bra att ha. Mycket jobb är det att montera, du ska ha vatten, el och bensin. Jag har monterat hyffsat många både nya och begagnade, de senare vill jag ha en hel dag på mig att montera ibland längre tid om något bråkar. Tänk på om du köper begagnat som legat omonterat ett tag, då läcker ofta vattenpumpen, den är lite av en svag länk hos värmaren och ganska dyr original. Dock finns det billigare ersättare.
av Rådlös
Vattenpumpen/cirkulationspumpen ja. Jag fick byta min efter några år. En ungefärlig prisbild: Volvo tar ca 3000 kr för en pump. Exakt samma pump(modell) säljs av fritidsbåthandeln för ca 2000 kr.
Det är en speciell finess med den pumpen. På motoraxeln finns det en magnet. Men det finns ingen axel som fortsätter till impellerhuset (där skovelhjulet finns) Det har i stället också en magnet som snurrar med motormagneten på andra sidan av en plastvägg. Alltså helt vattentäta avdelningar. Men den kan i värsta fall läcka på andra ställen. Men pumpen finns i fritidsbåthandeln.

Ett exempel, det finns flera butiker: https://www.batofiske.se/batar-tillbeho ... w_EALw_wcB
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter in sådan på husvagnar också (Primus gaspanna). Den hade fastnat i motor delen. Den är egentligen inte isärtagbar, men den är ju en gång ihopsatt.... (Solifer 470 -88). Funkat i 5 år nu. Husvagnen hade stått oanvänd i 10 år så det var lite "pyssel" innan den blev körbar och godkänd i besiktningen. Det är svågerns husvagn, den är i förhållande vis gått skick.
av ghostrider
Rådlös skrev: sön 02 jan 2022, 01:35 Jag har inte gjort något eftermontage av värmare, men har läst lite här på forumet bl.a samt har haft några bilar med sådana värmare.
I ditt fall, du har en lite äldre bil, bör du nog välja en värmare som är jämnårig med bilen. Då torde du troligen landa på en Volvo Flygmotor 091 B. Dom var originalmonterade på sin tid i bl.a din bilmodell. Dom finns säkert på bilskrotar eller dom databaser som finns på nätet. Om du väljer en sådan, så se till att du får med allt! Själva värmaren, bränslepumpen, cirkulationspumpen, styrenheten, tiduret samt hela kabelstammen. Den får inte vara sönderklippt!
Det var så här när Volvo styckades upp i Fordköpet, så såldes värmaravdelningen på Volvo Flygmotor till Ebersprächer. Det låter jobbigt, ett tyskt bolag. Men det är bättre än det låter. Fabriken finns fortfarande kvar i Trollhättan. Dom tog över service och reservdelar och dokumentationen. Rubbet. Så du har hjälp inom räckhåll om du behöver.
Du kan försöka på Volvocars om det finns installationsanvisningar till din bil. Som ägare till en Volvo kan du logga in där med regnumret. Hoppas bara att det fortfarande finns anvisningar till din modell med avseende på åldern.

Jag skall nämna lite om just den värmaren 091 B. Den värmer bara vattnet i motorn. Sedan finns det styrelektronik som startar den ordinarie kupéfläkten och värmer upp kupén. Så glöm inte att ställa värmereglaget på max värme när du lämnar bilen på kvällen. Styrelektroniken med tiduret sköter resten. Och ett tips i sammanhanget. Kör du värmaren relativt ofta så bör du kompletteringsladda batteriet emellanåt. Har du ingen laddare så behövs det också. Dom finns på bilprylvaruhusen för några hundralappar.
091B är det jag också kommit fram till att det satt i 940. Hur effektiv är den till att värma upp motor och kupé? Är det liknande effekt som från en elektrisk motorvärmare eller är den bättre/sämre
av rd350
Den är betydligt mer effektiv! Jag brukar köra värmaren en kvart när det ligger runt nollan. En halvtimme så är en tio grader kall bil upptinad och genomvarm.
av Rådlös
Lite enklare siffror. Elektriska motorvärmare brukar vara på ungefär 500 Watt. Bränsledrivna motorvärmare brukar vara på 10 gånger mer, alltså 5 000 Watt (ungefär).
Detta är siffror som talar för sig själv. Just den 091 B är jämförbar med en elektrisk på det viset att dom båda värmer upp motorns kylvatten. 091 B har den tillkommande funktionen att den leder varmvatten till den ordinarie kupéfläkten som då värmer upp kupén. Har man en elektrisk värmare och vill ha varmt i kupén samtidigt så måste man ha en separat kupévärmefläkt. Dom är sällan över 1500 Watt. Dom två stora elmotorvärmarna Calix/Volvo och DEFA är utbyggbara system där man kan välja olika tillbehör, kupévärmefläkt, timer, batteriladdare o.s.v. Men man måste hålla sig till samma fabrikat på alla delar.
Så om allt stämmer (du skall naturligtvis inte ha en bränsledriven motorvärmare om du har ett stängt garage! Carport går an där det är fri luftväxling, men inte instängda utrymmen) så är en bränsledriven värmare en bra investering.

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]