Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1481361
Jallemet skrev:
Derank skrev:Priset på HVO100 är ju skit samma för gemene man, det är ju helt valfritt om man vill tanka vanlig billig diesel el HVO100 för 3kr litern till. Helt valfritt, finns ju ingen som måste tanka HVO100
Det är helt sant, dock ställer det till en del i åkerinäringen där flera kunder kräver att vi kör på gas, el eller HVO100 och det regleras med fraktpriserna så alla konsumentprodukter kommer att öka i pris.

Personligen överväger jag att sluta med HVO100 i min pendlarbil, ja, jag kanske t.o.m köper en bensinare igen.
jo, men ni betalar ju inte dom priserna, vi tankar själv HVO 100 i alla maskiner på jobbet, har egen tank, och vi betalár inte dom prisena ( långt ifrån )och tar inte ut dom priserna av kund heller,
Användarvisningsbild
av poseidon
#1481415
Derank skrev: lör 01 jan 2022, 16:03 Priset på HVO100 är ju skit samma för gemene man, det är ju helt valfritt om man vill tanka vanlig billig diesel el HVO100 för 3kr litern till. Helt valfritt, finns ju ingen som måste tanka HVO100
Har en granne som kör taxi. Han kör på HVO100, annars klassas det inte som miljötaxi.

Oavsett om priset är 24kr/l så har det gått upp och det kommer påverka andra priser.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1481416
Iom att bränsle-och elpriset stigit så kraftig den senaste tiden kommer regeringen märka (de såg det så klart inte komma på förhand) att inflationen stiger kraftigt, långt över riksbankens mål på 2%.

Detta kommer göra att riksbanken börjar skruva på räntebanorna och signalerar att räntan kommer gå upp.

Detta kommer få till följd att folk minskar konsumtionen, dvs det som är kvar att använda efter att man betalt de dyra el- och bensinräkningarna.
Å detta leder i sin tur att vi får en konjunkturnedgång.

Men detta kunde ju såklart inte förutses av någon.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekono ... flationen/
Användarvisningsbild
av poseidon
#1481449
Derank skrev:konjunkturnedgångar kommer och går hela tiden, knappast nån katastrof, det revideras ju var 3dje månad

https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget.html
Så är det såklart. Men just energi- och bränslepriset hade vi faktiskt kunnat undvika att det fick så stor påverkan på infaltionen.
För oss med huslån är det ju bra med lite inflation iofs.
av Tompamannen
#1481451
poseidon skrev:Så är det såklart. Men just energi- och bränslepriset hade vi faktiskt kunnat undvika att det fick så stor påverkan på infaltionen.
För oss med huslån är det ju bra med lite inflation iofs.
Annan debatt kanske, men frågan är hur väl det passar med ökad inflation nu. Känns lite som att riksbanken har spelat ut sitt kort och att räntan nu måste höjas. Då sjunker bostadspriserna och skuldkvoten kanske ökar mot bostadsvärderingarna i högre takt än vad skulderna äts upp av inflationen. Samtidigt minskar köpkraften , folk förlorar sina jobb och lågkonjunkturen är svår att förhindra.
Användarvisningsbild
av Camel
#1481453
Många är kanske förvånade att bränslepriserna höjdes vid årsskiftet. Men detta är ingen nyhet, det beror på reduktionsplikten. Reduktionsplikten kommer att göra bränslet dyrare. Det är en trappstege med ökad inblandning av biobränsle för varje år fram till 2030. När reduktionsplikten infördes ökade drivmedelspriserna i ett slag.


Reduktionsplikten för bensin och diesel:
Reduktionsplikt.jpg
Reduktionsplikt.jpg (56.03 KiB) Visad 234 gånger
av Tompamannen
#1481455
Lite snabb huvudräkning säger att med inflation så kommer dieseln kosta 39kr/litern 2030. Detta under förutsättning att man inte ändrar skatt eller att råoljepriset följer inflationen. Kommer bli intressant hur denna reduktionsplikt kommer inverka på t.ex. en lastbil som fraktar all vår mat och prylar vi köper. ALLT kommer ju bli snordyrt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1481459
Tompamannen skrev:Lite snabb huvudräkning säger att med inflation så kommer dieseln kosta 39kr/litern 2030. Detta under förutsättning att man inte ändrar skatt eller att råoljepriset följer inflationen. Kommer bli intressant hur denna reduktionsplikt kommer inverka på t.ex. en lastbil som fraktar all vår mat och prylar vi köper. ALLT kommer ju bli snordyrt.
Det blir till att prioritera, ett ganska okänt begrepp idag där många köper konsumtionsvaror med lånade pengar.

Reduktionsplikten förklarar inte varför HVO100 är så dyr.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 93

Någon som vet var man kan köpa denn[…]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]