Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
UnleashFusion skrev:Dieselpriset chockhöjs med över en krona direkt efter nyårsaftonen.
Orsaken är ökad inblandning av biodiesel och höjd skatt. Samtidigt höjs bensinen med 40 öre. Det bekräftas av flera källor inom bränslekedjor.
– Det är betydande prisförändringar som sker nu, säger en toppchef på ett av Sveriges största bränslebolag. Anledningen till den stora prishöjningen är att reduktionsplikten på diesel höjs från 26 procent till 30,5 procent. Det innebär att mer biodrivmedel som är dyrare ska blandas i. Samtidigt höjs skatten med omkring 8 öre. Även för bensinen ökar reduktionsplikten från 6 procent till 7,8 procent. Skatten höjs med 10 öre.

https://www.dagensps.se/motor/dieselcho ... -kr-liter/
Och staten jublar när priset höjs då momsen följer med :-o
Användarvisningsbild
av bem
fjohan82 skrev: lör 01 jan 2022, 09:58 https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... =share-btn

En liter biodiesel, HVO100, höjs med hela 4 kronor och 30 öre till 24:12. :-/
Det blev väl spiken i HVO100 kistan? Blir all i dyraste laget köra på HVO100. Men hade jag haft dieselbilen kvar (V70 D3 MY14) och den hade gått att köra på HVO100 (vilken den inte var godkänd för av Volvo) kanske jag skulle tankat varannan tank HVO100. Nästa höjning på HV=100, blir det i storleksordningen 4 kr till tro? Och så fortsätter det till HV=100 är död och begraven?
/Bo
Användarvisningsbild
av Derank
Priset på HVO100 är ju skit samma för gemene man, det är ju helt valfritt om man vill tanka vanlig billig diesel el HVO100 för 3kr litern till. Helt valfritt, finns ju ingen som måste tanka HVO100
Användarvisningsbild
av Jallemet
Derank skrev:Priset på HVO100 är ju skit samma för gemene man, det är ju helt valfritt om man vill tanka vanlig billig diesel el HVO100 för 3kr litern till. Helt valfritt, finns ju ingen som måste tanka HVO100
Det är helt sant, dock ställer det till en del i åkerinäringen där flera kunder kräver att vi kör på gas, el eller HVO100 och det regleras med fraktpriserna så alla konsumentprodukter kommer att öka i pris.

Personligen överväger jag att sluta med HVO100 i min pendlarbil, ja, jag kanske t.o.m köper en bensinare igen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Är det nån som tankat hvo idag och vet om det faktiskt stämmer?
Brukar ju va rätt uppblåst, alla skriker om att det är dyrt, lokala okq8 har typ högst pris i världen som vanligt, och när jag väl anländer till shell truckdieselstationen så är hvo billigare än diesel på okq8
av vjohnj
https://tanka.se/

Pris med
CarpayPris utan
Carpay

hvo
HVO100
24.02
24.12

Priserna anges i kr/liter. Rek. pris i nollzon från 2022-01-01. Lokala prisvariationer kan förekomma. Zontillägg varierar med avståndet mellan station och drivmedelsdepå.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 93

Ja, men hade köpt 4x5L av någon av dess[…]

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]

På min yttrade sig felet precis så att[…]