Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481344
Chreks skrev: fre 31 dec 2021, 13:18 Eldriven bränslevärmare kommer att utgå fom produktionsvecka 5 pga bristen på halvledare. På hela modellår 2023 på XC90-XC60 så är den bränsledrivna värmaren tillbaka.

När en bil övergår till ny årsmodell så skall kunden kompenseras och få den nyare modellen för samma pris, har detta inte skett har din ÅF gjort fel mot dig som konsument.

GOTT NYTT ÅR!
Hur blir det MY 22 som produceras efter V5. Får dem också bränsledriven? Eller är det först MY23 :-o
#1481509
Det verkar råda lite beggreppsförvirring här. Den elektriska värmare som ersatt bränslevärmaren på vissa Volvomodeller drivs ju av bilens hybridbatteri, och är alltså inte en sådan nätdriven värmare som kan eftermonteras.
Rådlös skrev: lör 01 jan 2022, 13:56 Jag kan lägga in en kommentar här även om det inte handlar om samma bilfabrikat. Men det visar att försäljarna kanske pratar och lovar lite mer än vad dom har täckning för.
För 2 och ett ½ år sedan beställde jag en Ford Kuga E85. Alla E85-bilar som såldes i Sverige (och övriga Norden???) hade motorvärmare vid leveransen. Volvo och SAAB hade det redan från fabrik. Man kunde t.o.m. välja bränsledriven värmare eller elvärmare i SAAB BioPower. Alla Volvo E85 var elvärme, Calix/Volvo. Bara motorvärmare men fullt utbyggbart. Andra hade det som leveransmonterat på E85-bilar.
Till min Ford hette det vid beställningen att det skulle bli en hel anläggning, motorvärmare, kupéfläkt 1,4 kW och batteriladdare 5 A. I princip var det så också, men försäljaren poängterade att det skulle bli en slangmonterad vattenvärmare. (Vatten är den bästa värmeledaren!)
När leveransen närmade sig kom ett meddelande via mail att bilen nu hade kommit till hamn i Sverige, det framgick inte vilken hamn, men där skulle bilen stanna någon dag eller två och man skulle montera värmeanläggningen på en verkstad i hamnen, fabrikat DEFA.
Någon vecka senare fick jag hämta bilen på min närort. Det visade sig när jag kollade upp att bilen hade bara en anliggningsvärmare. Alltså en sådan som sitter utanpå motorblocket/oljetråget. Jag kollade upp på DEFA's webbsidor om det verkligen skulle vara så. Och det stämmer. Till min bil skall det vara en anliggningsvärmare! (300 Watt och dålig energieffektivitet) Jag har kopplat in den i flera timmar och mätt tempen på motoroljan med en IR-termometer. 27° C efter ca 3 timmar.För säkerhets skull mätte jag på några andra ställen också och det är inte över 30° C någonstans. Så jag lät montera en slangvärmare, en sådan burk som sitter bredvid motorn, 500 Watt och även den är fabrikat DEFA. På så vis blev det enkelt med kabelanslutningarna. Anliggningsvärmare sitter kvar oansluten som "reserv" eller något annat nu okänt behov.
Men försäljaren hade lovat mer än vad han själv visste. Att det blev så kan ju ha med värmartillverkarens rutiner och teknik att göra. DEFA har bestämt sig för att en Ford skall ha en anliggningsvärmare. Därför är datorerna programmerade med det svaret om man frågar. Jag hade tidigare en V70 2.0F -08. Också Fordmotorn, men där var det en fabriksmonterad insticksvärmare. Alltså den typen som anses vara det effektivaste. Värmaren sitter direkt i vätskan i kylmanteln. Volvo 1.8 F och 2.0 F har det så. Dom större 2.5 Fx tror jag har slangvärmare som jag har nu i Forden. Det lär inte finnas plats i kylmantlarna för insticksvärmare längre i moderna motorer.

Jag kan tillägga att motorvärmeanläggningen ingick i priset. Det var ett "lockpris" om man beställde bilen före halvårsskiftet 2019. Då fick man dessutom en rätt bra rabatt, nästan 39 000 kr. Men det mesta av det gick åt till vinterdäck på fälg och automatlåda. Så priset blev ungefär vad en motsvarande bil, med manuell låda, kostar i dag.
#1481517
Rådlös skrev: sön 02 jan 2022, 18:34 A-ha! Det greppade inte jag direkt. Hurdan effekt är det på värmaren?
Den eldrivna värmaren-kylaren i Volvo Recharge laddhybrider (som kom till MY22 late) är enklare än den som Volvos rena elbilar (XC40, C40) utrustas med.
Den har nämligen värmepump, det har inte Volvo laddhybider som har värme-kyla på el (via hybridbatteriet om bilen inte är ansluten med laddsladd).
/Bo

Recharge laddhybrider elektriska värme-kyla (de som har det):
Elektrisk värmare och kylare för kupén
Oberoende av vädret kan detta kraftfulla elektriska värme- och luftkonditioneringsaggregat hjälpa dig att skapa ett behagligt klimat i din Volvo Recharge. En förkonditioneringsfunktion säkerställer att du alltid kan gå in i en bil som är bekvämt klimatiserad innan du åker – oavsett om det är kallt eller varmt utomhus. Och genom att förkonditionera bilen medan den laddas kan du spara batteriets energi och optimera räckvidden i läget Pure. För optimerad sikt och komfort i vinterkylan kan du slå på värmen i framstolarna, ratten, vindrutan, bakrutan och sidobackspeglarna. Förkonditioneringen styr du bekvämt från din mobiltelefon via appen Volvo Cars eller genom att bara trycka på huvuddisplayen. Starta den direkt eller välj bland förinställda avgångstider.

Rena elbilarnas värme-kyla (XC40, C40):
Värmepump
Värmepumpen fungerar i första hand som en räckviddsförlängare som hjälper till att spara batteriström. När det är kallt ute transporteras värmeenergi från omgivningsluften eller batteriet till luftintagen för att värma upp kupén. Och genom att den hjälper luftkonditioneringen att arbeta mer effektivt sparas elenergi vid temperaturer från +5 °C upp till 25 °C. Värmepumpen kan också hjälpa till att värma eller kyla batteriet för att optimera prestanda och räckvidd under långa resor eller vid tung last.
#1481532
bem skrev: fre 31 dec 2021, 09:25
MazzeH skrev: fre 31 dec 2021, 09:13 Den var lite spännande! Beställde en XC60 Recharge -23 innan jul , och har elvärmare enl bekräftelsen! Går jag in idag och bygger den igen så står det bränslevärmare..
Du har ditt avtal att luta dig mot. Blir spännande se hur Volvo löser problemet i ditt fall, om de sätter i bränslevärmare eller inte i din bil när den byggs.
I mitt fall var det så att jag beställde en V90 Recharge MY21 (i feb. -21) där bränslevärmare var standard utrustning. Men så blev det försening och Volvo ändrade till en MY22 early där bränslevärmare inte ingick. Men det gick att få men nu kosta det 3900 kr att få den och det var vad jag fick betala för att få tillbaka den fastän den ingick enligt det avtal jag hade på en MY21:a. Så gör Volvo för att tjäna lite extra pengar. Inge snyggt.
/Bo
Nja jag drabbades av liknande när min 21:a blev en 22:a. Avtalet väger lätt när det gäller sådana förändringar, Volvo talar om vad de tänker leverera och som ändras. Dock har du naturligtvis rätt att hoppa av när de inte levererar det du beställt...

Detta blir lite roligt. Först talade Volvo varmt för att bränslevärmaren minsann var bäst (när de hade bara sådana) då de förlängde räckvidden på el (nja...). Sedan ändrade de sig radikalt och var stolta över att de bara hade elvärmare, helt plötsligt var det det miljövänliga alternativvet. Vad skall de säga nu tro :-)?
#1481535
Fattiglapp,
Ja visst kan man hoppa av beställningen om Volvo inte levererar det man beställt. Dock är villkoren rätt snåriga så det är inte helt lätt dra sig ur en beställning i många fall.
Chipbristen, som är orsaken till att Volvo måst gå tillbaka till bensinvärmare på XC60 och XC90 Recharge laddhybrid, kan knappast Volvo rå för. Man kan undra varför de valde att just XC60 och XC90 laddhybrider skulle degraderas med bensinvärmare.
Jag har bensinvärmare i min V90 T6 Recharge 2022 early. Den fungerar ypperligt och jag ångrar inte en sekund jag valde till den som extra utrustning.
Förstås en liten miljöbov med så jädra mycket använder jag den inte att den har nån egentlig påverkan på miljön. Sett i ljuset att jag ju har bensinmotor, T6, i laddhybriden som jag måste ta i bruk emellanåt när hybridbatteriet är kört tomt.
/Bo
#1481540
Är det inte så att den batteridrivna värmaren också har en kylfunktion?
1. De som beställt en MY22 med bensinvärmare för 3900 men får en late MY22 får ju alla funktioner (även om de betalat 3900 i onödan för värmaren) om bilen levereras innan v. 5. Eftersom de får längre räckvidd, högre andrahandsvärde, lägre driftskostnader och högre motoreffekt surar de knappast över värmaren...
2. De som beställt en MY22 late med elvärmaren men får en bensinvärmare med högre driftskostnader och miljöbelastning samt ingen kylfunktion borde få en prisreduktion...?
#1481542
perhall,
1: Ja elvärmaren kan värma eller kyla kupen.
Personligen hade jag tagit en MY22 late utan bensinvärmare men med det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh (jämfört med tidigare 11,6 kWh), starkare elmotor 145 hk (tidigare 87 hk) och enpedalkörning samt eldriven värme-kyla fastän det inte är värmepump. Med det stora hybridbatteriet lär man ju klara några starter av värme i bilen, via Volvo Cars appen. Går förstås starta värme om laddsladden är ansluten, via appen också.
2: Om man beställt bil med elvärmare-kylare men fick en Volvo med bensinvärmare borde man få prisreduktion via Volvohandlaren. Har man betalat för nåt men inte får det säger min bondlogik att man skall ha avdrag. Med hur mycket har jag ingen aning om. Fast det kan finnas risk handlaren kommer dragande med att ”du har ju fått bensinvärmare som tidigare kostade 3900 kr”.
Men det kanske står nåt i villkoren som reglerar en sån här situation.
/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1481543
bem skrev: sön 02 jan 2022, 20:59 Fattiglapp,
Ja visst kan man hoppa av beställningen om Volvo inte levererar det man beställt. Dock är villkoren rätt snåriga så det är inte helt lätt dra sig ur en beställning i många fall.
Chipbristen, som är orsaken till att Volvo måst gå tillbaka till bensinvärmare på XC60 och XC90 Recharge laddhybrid, kan knappast Volvo rå för. Man kan undra varför de valde att just XC60 och XC90 laddhybrider skulle degraderas med bensinvärmare.
Jag har bensinvärmare i min V90 T6 Recharge 2022 early. Den fungerar ypperligt och jag ångrar inte en sekund jag valde till den som extra utrustning.
Förstås en liten miljöbov med så jädra mycket använder jag den inte att den har nån egentlig påverkan på miljön. Sett i ljuset att jag ju har bensinmotor, T6, i laddhybriden som jag måste ta i bruk emellanåt när hybridbatteriet är kört tomt.
/Bo
Jag har inte läst kontraktet så noga så vet inte vad som gäller formellt, men när min bil ändrades frågade jag säljaren, och han sade att jag kunde hoppa av. Oklart om det var en rättighet eller "good-will". Min bil förändrades vid tre tillfällen, och bl a forsvann utrustning som varit ett absolut krav för mig, det kanske bidrog. Att jag inte hoppade av beror på en av alla skattehöjningar (om det inte vore för miljöpartiet hade jag alltså kört elbil i dag...).
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]