Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Förbrukar precis 1000 kWh per månad nu och räkningen landar på 3000 kr/månad.
Hur i hela friden kan du ha så liten förbrukning, har du inte stall och grejer? Jag har bara hus och förbrukar ändå 2500kwh i december. Och nej det är inte elbilen, den märks knappt, det var lika mycket förra december. Förstår inte vad jag har för uruselt uppvärmningssystem (Nibe-nånting)
Jag har också "bara" hus.. 120 kvadratmeter +90 biyta där en del är garage/förråd där jag bara håller ca 10c.
Ligger på drygt 2600kWh än så länge, landar nog på nära 3000.

ca 400kWh är bilen. Det är laddat på relativt billiga timmar så där snittar jag ca 1:50kr/kWh. På de övriga timmarna kommer snittet bli kring 2.50-3kr/kWh som det ser ut. Kanske lite lägre då snittet nu qenaste dagarna och kommande verkar lägre.
Steffe3 skrev:+400kWh skulle nästan dubbla elräkningen :oops: Fast det hade blivit billigare än nuvarande bränslekostnad ändå, om det fanns laddmöjlighet.
Fördelar och nackdelar med att bo i lägenhet :P
Ja, normalt ökar bilen elräkningen för mig mellan 200-400kr/månad lite beroende på hur myckey jag kört och elpriset. Men jag har då inte längre en bränsleräkning på 2000-3000kr/månad. :)
Lövet skrev: mån 27 dec 2021, 13:44
VolvoB20 skrev:Förbrukar precis 1000 kWh per månad nu och räkningen landar på 3000 kr/månad.
Hur i hela friden kan du ha så liten förbrukning, har du inte stall och grejer? Jag har bara hus och förbrukar ändå 2500kwh i december. Och nej det är inte elbilen, den märks knappt, det var lika mycket förra december. Förstår inte vad jag har för uruselt uppvärmningssystem (Nibe-nånting)
Enkelt. Vi är bara två vuxna i familjen utan barn. Så ingen här som tar heta halvtimmesduschar så elmätaren går i megaspinn eller grym golvvärme i badrummet. Sen eldar jag någon gång ibland i braskaminen i vardagsrummet men det gör nog varken till eller från på elräkningen. Huset värms med luft-luft värmepump från Jula ;-)

Japp har stall med uppvärmd sadelkammaren, verkstad och ladugård med i den summan.

Men man skulle ju vilja kapa de där 300 öre/kWh på något sätt som det slutar på idag.
poseidon skrev:Nu går delar av transportfirmorna i England över till diesellok istället för eltåg. Detta pga de höga elpriserna.

https://www.railfreight.com/railfreight ... dpr=accept
Screenshot_20211228-072303_Facebook.jpg
Uppenbarligen för låg skatt på diesel!
Men trist att elmarknaden är uppfuckad också.
Undrar vad elen kostar i snitt över dagen då. Kör man elbil måste elen gå över ca 5-6kr/kWh för att det ska bli likvärdigt med diesel.
Tåg trodde jag var ännu mer effektiva på el.

(Men en dieselmotor i ett tåg bör ju också kunna vara effektivare än i en bil... så kanske inte är så stor skillnad...)
joel80 skrev: tis 28 dec 2021, 16:10 Undrar vad elen kostar i snitt över dagen då. Kör man elbil måste elen gå över ca 5-6kr/kWh för att det ska bli likvärdigt med diesel.

(Men en dieselmotor i ett tåg bör ju också kunna vara effektivare än i en bil... så kanske inte är så stor skillnad...)

6,50 kr/kWh i medel och uppemot 30 kr / kWh när det inte blåser så vindkraften står stilla

Uppemot 50 energileverantörer har gått i konkurs eller är på väg att göra det.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 28 dec 2021, 16:10 Undrar vad elen kostar i snitt över dagen då. Kör man elbil måste elen gå över ca 5-6kr/kWh för att det ska bli likvärdigt med diesel.

6,50 kr/kWh i medel och uppemot 30 kr / kWh när det inte blåser så vindkraften står stilla

Uppemot 50 energileverantörer har gått i konkurs eller är på väg att göra det.
Det du nämnde var väl rekorddygnet? Tror inte man baserar bytet till diesel på en rekorddag.
  • 1
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 445

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.