Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ni som har koll. Hur ser det ut med "laddning på stan" nu när elpriserna drar? Följer dom med? Jag menar om jag som villaägare får betala 4-5kr/kWh med alla avgifter och det i somras var 3-4ggr så dyrt "på stan" så måste det väl vara snordyrt nu??
Tompamannen skrev:Ni som har koll. Hur ser det ut med "laddning på stan" nu när elpriserna drar? Följer dom med? Jag menar om jag som villaägare får betala 4-5kr/kWh med alla avgifter och det i somras var 3-4ggr så dyrt "på stan" så måste det väl vara snordyrt nu??
Ingen ändring. De tjänar mer på att inte sänka priserna på sommaren (vilket ju skulle vara baksidan av myntet) misstänker jag.
Tompamannen skrev:Ni som har koll. Hur ser det ut med "laddning på stan" nu när elpriserna drar? Följer dom med? Jag menar om jag som villaägare får betala 4-5kr/kWh med alla avgifter och det i somras var 3-4ggr så dyrt "på stan" så måste det väl vara snordyrt nu??
Inga ändringar, de har med stor sannolikhet avtal med elleverantörer som garanterar ett kWh-pris som inte är speciellt högt.
Själv laddade jag hemma för 12 öre ink moms plus ca 60 öre i övriga avgifter från nätägaren för ett antal dagar sen. Den laddningen räcker 30-35 mil och jag är inte ens nere på under 70% än.
Nu ligger priset för nattladdning för mig på ca 55-65öre/kWh plus de 60 örena från nätägaren om jag skulle behöva. Att det varit väldigt dyrt under dagtid i nån vecka har inte gjort det dyrare för bilen, däremot har hushållselen blivit dyr. Svårare att styra så mycket där även om jag gjort det jag kan och styrt värmen lite mot kväll och natt.

Skulle elpriserna fortsätta ligga väldigt högt under hela året och ladd-leverantörerna måste förnya avtal kan det kanske påverka framöver, men just nu tror jag inte vi behöver oroa oss för höjningar.
joel80 skrev: Själv laddade jag hemma för 12 öre ink moms plus ca 60 öre i övriga avgifter från nätägaren för ett antal dagar sen. Den laddningen räcker 30-35 mil och jag är inte ens nere på under 70% än.
Nu ligger priset för nattladdning för mig på ca 55-65öre/kWh plus de 60 örena från nätägaren om jag skulle behöva. Att det varit väldigt dyrt under dagtid i nån vecka har inte gjort det dyrare för bilen, däremot har hushållselen blivit dyr. Svårare att styra så mycket där även om jag gjort det jag kan och styrt värmen lite mot kväll och natt.

Skulle elpriserna fortsätta ligga väldigt högt under hela året och ladd-leverantörerna måste förnya avtal kan det kanske påverka framöver, men just nu tror jag inte vi behöver oroa oss för höjningar.
Oj det var billigt! Lägsta jag har haft i SE3 sista veckorna är ett spotpris på 15 öre. https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Har funderat lite på att skaffa timavläsning men det kanske blir aktuellt först när jag skaffar en elbil.
Tompamannen skrev:
joel80 skrev: Själv laddade jag hemma för 12 öre ink moms plus ca 60 öre i övriga avgifter från nätägaren för ett antal dagar sen. Den laddningen räcker 30-35 mil och jag är inte ens nere på under 70% än.

Oj det var billigt! Lägsta jag har haft i SE3 sista veckorna är ett spotpris på 15 öre. https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Har funderat lite på att skaffa timavläsning men det kanske blir aktuellt först när jag skaffar en elbil.
Hade spotpris på 23-24 öre men all nattladdning jag gör har jag halva priset på mot att min elleverantör styr det. Jag ställer in en tid då det ska vara klart (t.ex 7:30 på morgonen) och då kan de starta och stoppa som de vill. Det gör att de med tiotusentals laddkunder kan frekvensreglera stora områden. Som motprestation får man alltså halva priset på de kWh man laddar. :)
Bor i SE3.
12 och 15 öre per kWh. Wow.. låter paradis.

Betalar 300 öre/kWh här i Södra Sverige.

Förbrukar precis 1000 kWh per månad nu och räkningen landar på 3000 kr/månad.

poseidon skrev:@Joel80, tiotusentals laddkunder? Finns det så många som är avtalsreglerade som du? På sikt, ja men nu?
Jag tog nog i underkant. Tibber har över 200 000 kunder. De har dubblat antal kunder på ett år. (Siffror från i sommras)

De är skapligt stora i Sverige och Norge, och har precis lanserats i Tyskland.
Alla har nog inte elbil, men det är betydligt högre andel elbilsägare som valt Tibber än hos andra bolag då det också är leverantör av en av de bättre och mest prisvärd laddarna och har smart styrning för dem.
VolvoB20 skrev:Förbrukar precis 1000 kWh per månad nu och räkningen landar på 3000 kr/månad.
Hur i hela friden kan du ha så liten förbrukning, har du inte stall och grejer? Jag har bara hus och förbrukar ändå 2500kwh i december. Och nej det är inte elbilen, den märks knappt, det var lika mycket förra december. Förstår inte vad jag har för uruselt uppvärmningssystem (Nibe-nånting)
  • 1
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 445

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]