- tor 16 dec 2021, 00:43
#1479361
Det är iallafall bättre odds på detta än att två spridare, helt random, skulle lägga av samtidigt kan jag tycka, speciellt eftersom raset kom 50 mil efter kamremsbytet.
Symptom på att få "nollan" fel på bränslepumpen är beskrivet i några tidigare inlägg, bland annat att bilen stannar ibland vid tomgång när man ska iväg. Hade du det problemet innan maskinen havererade?
Har jag rätt i gissningarna så är det isåfall verkstan som bytade kamremmen du ska kontakta, inte den som sålde bilen till dig. Är det samma firma som sålt och servat bilen? Har du kvitto på rembytet?
En -riktig- utläsning (volvo diagnosverktyg) av felkoder med datum kan eventuellt vara till hjälp, är det exempelvis satt felkod på bränslepump eller "timing belt out of sync" samma dag som kamremsbyte, så är saken i ett helt annat läge vem som ska stå för reparation.
MMarin skrev: ↑mån 20 sep 2021, 11:56Har man misslyckats att få "nollan" rätt på bränslepumpen vid kamremsbytet? Och kan det isåfall slå ut spridarnas funktion till den milda grad att att man får smälta kolvar på 50 mil?
Vid 15000mil gjorde jag service där de bytte kamrem efter det tog jag bort takboxen och kanske 500km senare när jag försökte accelerera snabbare märkte jag att den inte accelererar som den borde men bilen körde normalt bara långsam acceleration, jag bökade inspektion i service men bilen gick sönder 2 dagar före den kontrollen.
Bilen har rullat exakt 15200mil
Det är iallafall bättre odds på detta än att två spridare, helt random, skulle lägga av samtidigt kan jag tycka, speciellt eftersom raset kom 50 mil efter kamremsbytet.
Symptom på att få "nollan" fel på bränslepumpen är beskrivet i några tidigare inlägg, bland annat att bilen stannar ibland vid tomgång när man ska iväg. Hade du det problemet innan maskinen havererade?
Har jag rätt i gissningarna så är det isåfall verkstan som bytade kamremmen du ska kontakta, inte den som sålde bilen till dig. Är det samma firma som sålt och servat bilen? Har du kvitto på rembytet?
En -riktig- utläsning (volvo diagnosverktyg) av felkoder med datum kan eventuellt vara till hjälp, är det exempelvis satt felkod på bränslepump eller "timing belt out of sync" samma dag som kamremsbyte, så är saken i ett helt annat läge vem som ska stå för reparation.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64