Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
MMarin skrev: mån 20 sep 2021, 11:56

Vid 15000mil gjorde jag service där de bytte kamrem efter det tog jag bort takboxen och kanske 500km senare när jag försökte accelerera snabbare märkte jag att den inte accelererar som den borde men bilen körde normalt bara långsam acceleration, jag bökade inspektion i service men bilen gick sönder 2 dagar före den kontrollen.

Bilen har rullat exakt 15200mil
Har man misslyckats att få "nollan" rätt på bränslepumpen vid kamremsbytet? Och kan det isåfall slå ut spridarnas funktion till den milda grad att att man får smälta kolvar på 50 mil?
Det är iallafall bättre odds på detta än att två spridare, helt random, skulle lägga av samtidigt kan jag tycka, speciellt eftersom raset kom 50 mil efter kamremsbytet.

Symptom på att få "nollan" fel på bränslepumpen är beskrivet i några tidigare inlägg, bland annat att bilen stannar ibland vid tomgång när man ska iväg. Hade du det problemet innan maskinen havererade?

Har jag rätt i gissningarna så är det isåfall verkstan som bytade kamremmen du ska kontakta, inte den som sålde bilen till dig. Är det samma firma som sålt och servat bilen? Har du kvitto på rembytet?

En -riktig- utläsning (volvo diagnosverktyg) av felkoder med datum kan eventuellt vara till hjälp, är det exempelvis satt felkod på bränslepump eller "timing belt out of sync" samma dag som kamremsbyte, så är saken i ett helt annat läge vem som ska stå för reparation.
av MMarin
@Cotag, inga fel medelande als inan eller efter bilen började vibrera. Den enda skadan som hittades i motorn var kolv med hål och sprickor...
Innan felet var det enda som märktes att bilen inte har kraft annars allt normalt...
Felsökning var utförd från auktoriserad Volvo verkstad.

Det ser inte ut som en smält kolv, exempel på smält kolv är under.
melted piston.png
melted piston.png (189.26 KiB) Visad 844 gånger
Andra exempel är från V90 D5 med 14 000mil, svårt att säga om det är bara smält kolv eller kombination med något mer...
4754577611253769506.jpg
4754577611253769506.jpg (1.01 MiB) Visad 844 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Är kamremsbytet gjort på auktoriserad verkstad?
av Zed82
Keiser skrev: mån 20 sep 2021, 14:56 När vi ändå är inne på ämnet så kommer detta förstärkas framöver. Det är alltså denna del som är avgörande: "Med den nya lagen förlängs tiden för omvänd bevisbörda vid reklamation, från sex månader till ett år. Alltså den tid då det är upp till säljaren att bevisa att det inte finns något fel på varan."

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... forbjudas/
Två år enligt förslaget.
Användarvisningsbild
av Cotag
Provar en gång till.
Har du fått läst ut om det finns felkoder satta i samma tidsspann som kamremsbytet?
Jag menar då inte varningslampor i displayen, felkoder kan finnas utan att varningslampor tänds.
av MMarin
@Cotag, Själv kollade jag inte felkoder, hella felsökning gjordes av auktoriserad Volvoverkstad.
Först när bilen lämnades kollade de felkoder och såg inget efter det gjorde de VIDA kompression test och det misslyckades då test för cylinder 3 inte uppfylldes...
Efter det betalade jag dem för att hitta orsaken till detta problem och det var då de öppnade motorn och hittade detta.
av MMarin
@KolleoAda, möjligt att det var tidigare på bilen men jag vet inte hur jag ska bevisa det, just nu har de en åsikt från en mekaniker att detta händer plötsligt inte över längre tid...
Användarvisningsbild
av Cotag
MMarin skrev: sön 19 dec 2021, 08:56 @Cotag, Själv kollade jag inte felkoder, hella felsökning gjordes av auktoriserad Volvoverkstad.
Först när bilen lämnades kollade de felkoder och såg inget efter det gjorde de VIDA kompression test och det misslyckades då test för cylinder 3 inte uppfylldes...
Efter det betalade jag dem för att hitta orsaken till detta problem och det var då de öppnade motorn och hittade detta.
Om det var min bil så hade jag varit fortsatt ihärdig på att få tag på felkoder/loggar som skulle kunna visa att något gått fel vid kamremsbytet 50 mil innan raset.
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]