fjohan82 skrev:Micce1980 skrev: ↑lör 25 dec 2021, 11:35
fjohan82 skrev: ↑lör 25 dec 2021, 10:08
Stödladdar batteriet idag, med typ 14 minusgrader och snurrande bränslevärmare behövs det
Vad kör du med för laddare?
Köpte en c-tek 5.0 nyss, var -8 här på nätterna förra veckan och körde laddaren 3 timmar några kvällar. Blev dock inte klar över om det alls räcker men den kom upp på 4:an på skalan rätt snabbt
Jag har en sån som du, tycker den fungerar perfekt med AGM-läge etc. Har skruvat i en Eyelet snabbkoppling, så det går smidigt att ansluta. Jag drar kabeln ut till torkardiket så kan bilen vara stängd och låst utan klämda sladdar.
Den ska tugga på till nummer 7 (bild av ett batteri) lyser grönt, lite laddning kan jag dock tycka är bättre än ingen alls...
Det räcker ofta inte med 3 timmar, jag har inte tagit tiden men den behöver säkert det dubbla.
Har dessutom köpt en hård väska till den så den kan ligga skyddat i bilen, "Supremery Väska för CTEK MXS 5.0 helautomatisk laddare" heter den på Amazon.
En sådan här:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... bel-p44947
Tyvärr hade jag lite otur med den typen. Brände två stycken på några månader. Måste ha läckt in vatten på något vis fast den inte blev träffad av regn.
Så jag köpte en sådan här i stället:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... tor-p44946
Visar i % hur laddat batteriet är.
Angående laddtid så tänk såhär. Din laddare lämnar maximalt 5A och i slutet sjunker det neråt. Det blir förluster på vägen så räkna med att 80 - 90 % av vad laddaren lämnar hamnar i batteriet. Har du ett batteri på 75Ah och det är nästan tomt så tar teoretiskt 15 timmar + 10 - 20 % för laddförlusterna. Lägg till lite mer för att den laddar långsammare på slutet.
Du har även att ta hänsyn till hur mycket laddning som finns kvar i batteriet så då blir laddtiden kortare.
Lysdioderna på din laddare talar bara om VAR i laddstatusen den är. Inte hur mycket den har fyllt batteriet. Den går över till den sista dioden när batteriet är färdigladdat. Sedan blir det underhållsladdning.
Fördelen med den batterisensorn jag har är att den visar i % hur mycket laddad batteriet är, även under laddning.
Normalt kopplar jag på min laddare på kvällen och så tar jag av den på morgonen, cirka 15 timmar senare. Då är det fullt.
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh