Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev: Klockrent :) De är rätt skoj att köra
Det märks främst på motorvägen, att det är en BMW-bil :party: Det är inte ofta man behöver köra om en sån, så att säga.
grillchips skrev:I helgen var det ju ljuva plusgrader ute så jag passade på att spola av henne, vilket verkligen behövdes.
Just det, här står hon bredvid sin en månad gamla kompis. Det är inte en retro-Porsche eller en modern Honda E, men frugan bestämde (och beställde) eftersom hon tycker Volvon är för stor och halvbritt som hon är så var märkesvalet enkelt.
Bild
Förebilden till den till vänster har jag haft. Närmare bestämt tre stycken, en -65, en -69 och en -74. Visst, det mesta är borta sedan BMW tog över. Både gott och ont. :-)
Stödladdar batteriet idag, med typ 14 minusgrader och snurrande bränslevärmare behövs det :-)
fjohan82 skrev: lör 25 dec 2021, 10:08 Stödladdar batteriet idag, med typ 14 minusgrader och snurrande bränslevärmare behövs det :-)
Vad kör du med för laddare?

Köpte en c-tek 5.0 nyss, var -8 här på nätterna förra veckan och körde laddaren 3 timmar några kvällar. Blev dock inte klar över om det alls räcker men den kom upp på 4:an på skalan rätt snabbt
Micce1980 skrev: lör 25 dec 2021, 11:35
fjohan82 skrev: lör 25 dec 2021, 10:08 Stödladdar batteriet idag, med typ 14 minusgrader och snurrande bränslevärmare behövs det :-)

Köpte en c-tek 5.0 nyss, var -8 här på nätterna förra veckan och körde laddaren 3 timmar några kvällar. Blev dock inte klar över om det alls räcker men den kom upp på 4:an på skalan rätt snabbt
Jag har en sån som du, tycker den fungerar perfekt med AGM-läge etc. Har skruvat i en Eyelet snabbkoppling, så det går smidigt att ansluta. Jag drar kabeln ut till torkardiket så kan bilen vara stängd och låst utan klämda sladdar.
Den ska tugga på till nummer 7 (bild av ett batteri) lyser grönt, lite laddning kan jag dock tycka är bättre än ingen alls...
Det räcker ofta inte med 3 timmar, jag har inte tagit tiden men den behöver säkert det dubbla.

Har dessutom köpt en hård väska till den så den kan ligga skyddat i bilen, "Supremery Väska för CTEK MXS 5.0 helautomatisk laddare" heter den på Amazon.
fjohan82 skrev: lör 25 dec 2021, 13:19
Jag har en sån som du, tycker den fungerar perfekt med AGM-läge etc. Har skruvat i en Eyelet snabbkoppling, så det går smidigt att ansluta. Jag drar kabeln ut till torkardiket så kan bilen vara stängd och låst utan klämda sladdar.
Den ska tugga på till nummer 7 (bild av ett batteri) lyser grönt, lite laddning kan jag dock tycka är bättre än ingen alls...
Det räcker ofta inte med 3 timmar, jag har inte tagit tiden men den behöver säkert det dubbla.

Har dessutom köpt en hård väska till den så den kan ligga skyddat i bilen, "Supremery Väska för CTEK MXS 5.0 helautomatisk laddare" heter den på Amazon.
Får kolla upp den där väskan, har två småprylar som jag ska beställa därifrån när jag kommer upp i fri frakt ;-)

Idag kan jag nog få ut 5h laddning i alla fall. Kör värmaren ungefär lika länge som man kör på morgonen. Sitter ett 70ah agm batteri i den nu. Hyr en lägenhet i Österrike några veckor och man kan ansluta en förlängningskabel från ett förrum typ men då går det inte att låsa då kabeln är i vägen så när vi ska sova får man koppla bort allt :-)

Har det såhär nu och det är ju helt ok för de ca 10 gånger om året jag kan ladda ändå och då är ju laddaren lite skyddad när man bara lägger ner huven utan att den låses

.
9524A084-7168-493F-B27A-9D2423689EF4.jpeg
9524A084-7168-493F-B27A-9D2423689EF4.jpeg (3.27 MiB) Visad 580 gånger
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: lör 25 dec 2021, 11:35

En sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... bel-p44947

Tyvärr hade jag lite otur med den typen. Brände två stycken på några månader. Måste ha läckt in vatten på något vis fast den inte blev träffad av regn.
Så jag köpte en sådan här i stället: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... tor-p44946
Visar i % hur laddat batteriet är.

Angående laddtid så tänk såhär. Din laddare lämnar maximalt 5A och i slutet sjunker det neråt. Det blir förluster på vägen så räkna med att 80 - 90 % av vad laddaren lämnar hamnar i batteriet. Har du ett batteri på 75Ah och det är nästan tomt så tar teoretiskt 15 timmar + 10 - 20 % för laddförlusterna. Lägg till lite mer för att den laddar långsammare på slutet.
Du har även att ta hänsyn till hur mycket laddning som finns kvar i batteriet så då blir laddtiden kortare.

Lysdioderna på din laddare talar bara om VAR i laddstatusen den är. Inte hur mycket den har fyllt batteriet. Den går över till den sista dioden när batteriet är färdigladdat. Sedan blir det underhållsladdning.
Fördelen med den batterisensorn jag har är att den visar i % hur mycket laddad batteriet är, även under laddning.

Normalt kopplar jag på min laddare på kvällen och så tar jag av den på morgonen, cirka 15 timmar senare. Då är det fullt.
EbbevonVolvo skrev: lör 25 dec 2021, 17:02
Tyvärr hade jag lite otur med den typen. Brände två stycken på några månader. Måste ha läckt in vatten på något vis fast den inte blev träffad av regn.
Så jag köpte en sådan här i stället: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... tor-p44946
Visar i % hur laddat batteriet är.

Angående laddtid så tänk såhär. Din laddare lämnar maximalt 5A och i slutet sjunker det neråt. Det blir förluster på vägen så räkna med att 80 - 90 % av vad laddaren lämnar hamnar i batteriet. Har du ett batteri på 75Ah och det är nästan tomt så tar teoretiskt 15 timmar + 10 - 20 % för laddförlusterna. Lägg till lite mer för att den laddar långsammare på slutet.
Du har även att ta hänsyn till hur mycket laddning som finns kvar i batteriet så då blir laddtiden kortare.

Lysdioderna på din laddare talar bara om VAR i laddstatusen den är. Inte hur mycket den har fyllt batteriet. Den går över till den sista dioden när batteriet är färdigladdat. Sedan blir det underhållsladdning.
Fördelen med den batterisensorn jag har är att den visar i % hur mycket laddad batteriet är, även under laddning.

Normalt kopplar jag på min laddare på kvällen och så tar jag av den på morgonen, cirka 15 timmar senare. Då är det fullt.
Bra info där, tack. Ja jag minns dina diodbaserade som gick sönder, säkert därför jag har den som följer med men jag hade förvisso förvarat den i batterilådan ändå… Mja, tål att sugas på. Bäst vore om VOC kunde visa batteristatus :-)

Edit: Efter 1.5h visade den 8:an, grönt batteri ;-)

.
04D33F89-04DB-4001-B9CA-E79122F3FA44.jpeg
04D33F89-04DB-4001-B9CA-E79122F3FA44.jpeg (2.38 MiB) Visad 569 gånger
Var och kikade på en V60 D2 från 2014 idag, som andra bil var det tänkt. Provkörde ganska länge, men efter ett stopp på en parkering så började kopplingen låta som en stucken gris vid lite belastning. Så affären blev inte av, bara leta vidare.
  • 1
  • 1590
  • 1591
  • 1592
  • 1593
  • 1594
  • 1912
B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk