Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1480265
Philips har numera konverteringssatser från halogen till LED som är lagliga i Tyskland, Philips Ultinon Pro6000. Finns bl.a. som H4 och H7, och uppfyller enligt tyska myndigheter samtliga krav på ljuskällor till halogenstrålkastare av projektor- och reflektortyp.

Jag vet att dessa inte är godkända i Sverige (även om det finns EU-direktiv som emellanåt tolkas så att det som är godkänt i ett EU-land ska godkännas i de övriga), så det är inte vad saken gäller.

Jag funderar på om man bortser från den aspekten, kan man förvänta sig en markant förbättring av t.ex. halvljus i en bil med vanliga halogenstrålkastare av reflektortyp? T.ex. en S70 som har sisådär bra halvljus original, eller V70/S80/S60 (P2-bilar). Är det möjligen värt pengarna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1480295
H7 LED kan ge grymt mycket bättre ljus. Tryckte i de i gamla traktorn som bara går skogsväg. Blev som natt och dag, men beror väl på att LEDen hade grymt mycket mera ljusstyrka än gamla halogen.

Antar att den godkända Philipsen inte har massor mera ljusstyrka, då hade den aldrig blitt godkännd i en halogenlykta.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1480345
Jag är ju inte ute efter att bränna sönder näthinnorna på de jag möter i trafiken, så Philips lampor duger nog gott. Om de inte blir bra i S70:n (tester på Youtube visar mkt bättre ljusbild och ljusflöde i reflektorer än projektorer) kan de ju få tjänstgöra som helljus i V70:n istället.

Tänker även så här, att eftersom de ändå inte är godkända i Sverige kan jag köpa den senaste varianten, Ultinon Pro9000, istället. Ska vara mer ljus och bättre teknik än Ultinon Pro6000.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1480352
Den ska ju ge 230% starkare ljud än originallampan som sitter där.

Tycker man möter många V70 som ledkonverterat och det lyser ju av bara satan och bländar rätt duktigt.

Men det är ju klart. De gamla halogenstrålkastarna var ju inte så hårt avskärmade utan en hel del ströljus smet ju iväg rätt högt upp. Stoppar msn i en lampa med 230% mer ljus kommer ju det bländande ströljuset också öka med 230% även om led-lampan är perfekt eftersom det är en inbyggd egenskap i själva strålkastaren

Nya exenon och led har ju en grymt skarp kant mellan ljust och mörkt för att förhindra blandning. Något man aldrig kan få till i gamla halogenstrålkastare
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1481624
Har fått i Philips Ultinon Pro9000 i halvljuset på S70:n idag. Har inte hunnit bli mörkt än, men nog lyser det mera än halogen! Lyser det bättre? Vet inte ännu, ljusbilden verkar vara densamma. Inget ströljus/glare som jag uppfattar när jag står framför bilen och ser på strålkastarna, men upptäcker jag att det bländar får jag sätta lamporna i helljuset istället. Största problemet just nu tror jag är den stora skillnaden mellan halvljus och helljus.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1481635
Blir du nöjd med halvljuset lär du nog få konvertera om helljuset med.
Återkom gärna med utgången på det hela.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1481644
gubbstrutt skrev: mån 03 jan 2022, 16:47 Blir du nöjd med halvljuset lär du nog få konvertera om helljuset med.
Återkom gärna med utgången på det hela.
Hoppas det blir bra, återkommer när jag har hunnit utvärdera ordentligt. Något jag uppskattar är att det inte var några problem alls att installera, gick lika snabbt som att byta en vanlig H7-lampa. Täcklocket gick på utan bekymmer, var rädd att lampan skulle vara så stor att det inte gick att skruva dit.

Funderar på hur jag ska göra med helljuset, men till att börja med ska jag installera de här nya lamporna i helljuset för att prova både utrymmet i lyktan och själva ljuset. Halogenlamporna åker alltså tillbaka i halvljuset tillfälligt någon gång under veckan.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1481762
Tog en lång kvällstur igår, mestadels mörk landsväg men även stadsmiljö och motorväg, för att utvärdera LED-lampor är. Vädret var sådär bedrövligt det bara kan bli mitt i vintern när det regnar och är mörkt som i en kolsäck.

Som halvljus fungerar de bra, ljusbilden är tydlig och skarpt avgränsad som den ska vara. Ljusutbytet jämfört med halogen (Osram Night breaker) är mkt bättre, och jag märkte inget ströljus. Jag gick ur bilen flera gånger och inspekterade strålkastarna och ljuset utifrån, men det är ju högst subjektivt. Däremot tycker jag att ljuset är för blått, 5800K blir lite väl mkt stylinglampa för min smak. 5000K hade varit betydligt bättre, men det är möjligen en vanesak. De lampor som har en färgtemperatur runt 6500K är definitivt inget för halvljuset tycker jag.

Nu har jag satt LED-lamporna i helljuset istället för att prova hur det upplevs. Återkommer med det.
av Rådlös
#1481785
Jag hakar på med en fråga i sammanhanget. Jag tycker att det är jättemånga "som kör på helljus". Alltså många har väldigt starka strålkastare. Är det möjligen så att det är dom som har LED-konverterat som jag möter? Det handlar alltså inte om extraljus utan bilens ordinarie strålkastare. Om man möter en kö med kanske 5 - 10 bilar så ser man direkt att några lyser starkare än dom andra.
Min bil är en årsmodell -20, men jag har "bara" halogenljus. Är det dyrt att LED-konvertera (om det nu går?) Jag har sagt det förut, men det kan upprepas: Det går att mäta ljus med mobiltelefonen och en speciell app. Det finns appar på Google Play. Jag har inte gjort det själv, men om jag skulle LED-konvertera vore det ju roligt med att mäta "Före och Efter".

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]