Peter12345 skrev: ↑ons 22 dec 2021, 08:56
Varningströskeln är mycket högre. "Låg batterispänning" dyker upp runt 60 % SoC, enligt Car Scanner Elm Obd2-appen.
Nej det tror jag inte, var ser du at den ska vara 60% i Carscanner? Har testat och mätt på flertalet bilar och varningen kommer så har det varit runt eller under 12V och det är typ 20% på AGM batterierna. Ska tilläggast att det varit bilar my11 till my17.
bilman skrev:Hej dannesk, vad har du för årsmodell på din V60? Har du både motorvärmare och laddare monterade eller bara laddare? Pratar du om startbatteri eller stödbatteri? Startbatteriet finns bak i bilen, har du laddarsladden dragen dit?
Har en XC60 2017 med endast dieselvärmare, tyckte inte att det var värt att installera original m&k-värmare för typ 9000kr på Volvo. Med facit i hand hade vi ändå inte använt elvärmaren så mkt då dieselvärmaren är så effektiv och bekväm att använda, elvärmaren tar ju flera timmar att få bilen varm. Jag pratar om startbatteriet som sitter fram under huven och inte bak, är samma på V60 också. Har snabbkontakt sittande på batteriet och jordpunkt till Ctek 5A laddaren som jag ansluter när jag ser att laddstatusen blir för låg vanligtvis runt 50%. Laddar kanske bilen varannan vecka eller max 1ggr i veckan och det räcker för mig som kör mkt kortkörningar och använder värmaren flera ggr per dag. Det lilla hjälpbatteriet som sitter fram under plenumplasten behöver man typ aldrig bry sig om, sällan de behöver bytas eller krånglar.
MartinS skrev:Volvo tog bort tempmätaren för att köparna inte behövde den funktionen, vad skall dom med batterispänning till då :)
Är väl knappast rätt jämförelse då motorns värmesystem sköter sig själv, kör man värmare eller motorn blir den varm, om det är 85 eller 95 grader tycker jag är är ointressant. Däremot laddstatusen är ju relevant så man inte på en modern bil med bränslevärmare och elektronik inte kan få igång värmaren eller bilen när man behöver den eller att batteriet tar stryk och behöver bytas för att man under längre tid kör med för låg laddningsnivå. Kör man ofta längre sträckor så batteriet hinner laddas upp är det kanske av mindre intresse med övervakning av batteriet. Dessutom så har iaf jag motortempmätare i min 2017 men inte i den tidigare 2011 jag hade men jag kollar aldrig motortempen ändå.