Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Volvo tog bort tempmätaren för att köparna inte behövde den funktionen, vad skall dom med batterispänning till då :)
av dannesk
Peter12345 skrev: ons 22 dec 2021, 08:56 Varningströskeln är mycket högre. "Låg batterispänning" dyker upp runt 60 % SoC, enligt Car Scanner Elm Obd2-appen.
Nej det tror jag inte, var ser du at den ska vara 60% i Carscanner? Har testat och mätt på flertalet bilar och varningen kommer så har det varit runt eller under 12V och det är typ 20% på AGM batterierna. Ska tilläggast att det varit bilar my11 till my17.
bilman skrev:Hej dannesk, vad har du för årsmodell på din V60? Har du både motorvärmare och laddare monterade eller bara laddare? Pratar du om startbatteri eller stödbatteri? Startbatteriet finns bak i bilen, har du laddarsladden dragen dit?
Har en XC60 2017 med endast dieselvärmare, tyckte inte att det var värt att installera original m&k-värmare för typ 9000kr på Volvo. Med facit i hand hade vi ändå inte använt elvärmaren så mkt då dieselvärmaren är så effektiv och bekväm att använda, elvärmaren tar ju flera timmar att få bilen varm. Jag pratar om startbatteriet som sitter fram under huven och inte bak, är samma på V60 också. Har snabbkontakt sittande på batteriet och jordpunkt till Ctek 5A laddaren som jag ansluter när jag ser att laddstatusen blir för låg vanligtvis runt 50%. Laddar kanske bilen varannan vecka eller max 1ggr i veckan och det räcker för mig som kör mkt kortkörningar och använder värmaren flera ggr per dag. Det lilla hjälpbatteriet som sitter fram under plenumplasten behöver man typ aldrig bry sig om, sällan de behöver bytas eller krånglar.
MartinS skrev:Volvo tog bort tempmätaren för att köparna inte behövde den funktionen, vad skall dom med batterispänning till då :)
Är väl knappast rätt jämförelse då motorns värmesystem sköter sig själv, kör man värmare eller motorn blir den varm, om det är 85 eller 95 grader tycker jag är är ointressant. Däremot laddstatusen är ju relevant så man inte på en modern bil med bränslevärmare och elektronik inte kan få igång värmaren eller bilen när man behöver den eller att batteriet tar stryk och behöver bytas för att man under längre tid kör med för låg laddningsnivå. Kör man ofta längre sträckor så batteriet hinner laddas upp är det kanske av mindre intresse med övervakning av batteriet. Dessutom så har iaf jag motortempmätare i min 2017 men inte i den tidigare 2011 jag hade men jag kollar aldrig motortempen ändå.
av Buckshot
Derank skrev: ons 22 dec 2021, 04:16 och hur nödvändigt är det ens att se battspänningen på en modern bil? Varnar bilen för low batt är det förmodligen det, då kopplar man på en laddare, done.
När min bil varnade för batterispänningen så var batteriet redan för svagt för att starta bilen. Inte mycket nytta med det.
av Peter12345
dannesk skrev:
Peter12345 skrev: ons 22 dec 2021, 08:56 Varningströskeln är mycket högre. "Låg batterispänning" dyker upp runt 60 % SoC, enligt Car Scanner Elm Obd2-appen.
"Nej det tror jag inte, var ser du at den ska vara 60% i Carscanner? Har testat och mätt på flertalet bilar och varningen kommer så har det varit runt eller under 12V och det är typ 20% på AGM batterierna. Ska tilläggast att det varit bilar my11 till my17."
SOC är runt 60% - 65% om man kikar i VIDA (eller Carscanner) när varningen kommer. BMS räknar ut SOC genom att mäta spänningen, strömmen, temperaturen och coulombräkna (coulombräkningen mäter in och utflödet hos batteriströmmen).
Användarvisningsbild
av Derank
Buckshot skrev:
Derank skrev: ons 22 dec 2021, 04:16 och hur nödvändigt är det ens att se battspänningen på en modern bil? Varnar bilen för low batt är det förmodligen det, då kopplar man på en laddare, done.
Vid 12v varnar bilen, om den inte gick att starta var ditt batt slut.
När min bil varnade för batterispänningen så var batteriet redan för svagt för att starta bilen. Inte mycket nytta med det.
av bilman
Tack dannesk för info! spanar själv efter V60 högst 4 år gammal. Läste att i V60 2018 finns startbatteriet i bakluckan och stödbatteriet i motorrummet. Undra om det är rätt info om batteriplaceringen i 2018. Om det är rätt info så kanske går det på nåt sätt att dra laddarsladden till bakluckan. Vill helst ha en bensinare och en motorvärmare och kupevärmaruttag. Vid förfrågan rekommenderade Volvocars inte detta med motiveringen att säkringen kommer att gå av. Vilken säkring? Om jag hoppar över kupevärmaruttaget håller säkringen då? de gav svävande svar.
av EPR
bilman skrev: tor 23 dec 2021, 07:24 Tack dannesk för info! spanar själv efter V60 högst 4 år gammal. Läste att i V60 2018 finns startbatteriet i bakluckan och stödbatteriet i motorrummet. Undra om det är rätt info om batteriplaceringen i 2018. Om det är rätt info så kanske går det på nåt sätt att dra laddarsladden till bakluckan. Vill helst ha en bensinare och en motorvärmare och kupevärmaruttag. Vid förfrågan rekommenderade Volvocars inte detta med motiveringen att säkringen kommer att gå av. Vilken säkring? Om jag hoppar över kupevärmaruttaget håller säkringen då? de gav svävande svar.
Startbatteriet sitter i motorrummet på V60 2018.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... eri---byte
av bilman
Jag vill ändå ha en motorvärmare, jag vill inte använda deisel-/bensinvärmare. Hörde att deisel-bensinvärmaren starta automatisk när man läser bilen utmed en stormarknad för att handla. Därför undrar jag om det går att helt inaktivera funktionen för deisel-/bensinvärmare. Går det förresten att inaktivera andra funktioner som takluckan?
av dannesk
bilman skrev:Jag vill ändå ha en motorvärmare, jag vill inte använda deisel-/bensinvärmare. Hörde att deisel-bensinvärmaren starta automatisk när man läser bilen utmed en stormarknad för att handla. Därför undrar jag om det går att helt inaktivera funktionen för deisel-/bensinvärmare. Går det förresten att inaktivera andra funktioner som takluckan?
Varför vill man inte använda bränslevärmare?? Tycker det är en av de absolut bästa funktionerna på dessa bilarna. Oavsett så bör du inte lyssna på de som bara hittar på för även om det är en relativt modern bil så är de inte begåvade med AI som begåvats med bedömmningen att du parkerar utanför en affär och veta hur länge du ska handla, sånt kan man ju inte ens ta på allvar och har personligen aldrig hört att nån påstått. :)
Starta värmaren gör du alltid manuellt själv om du inte har Auto-värme på i inställningarna då hjälper den motorn att få upp tempen vid körning när det är kallt ute då en dieselmotorn inte får upp värmen speciellt fort.
Om man inte kan låta bli att leka med manöverknappen för takluckan är det bara att ta ut säkringen för densamma, ser ingen anledning att kunna inaktivera den funktionen.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]