- mån 20 dec 2021, 22:49
Det bästa för säkerheten vore om staten bygger säkrare vägar och att folk lär sig om bilkörning men det kommer inte hända.
Bilar är för mig en hobby. Ska man inte kunna köra med runt sin familj i en gammal 850R på sommaren? Allvarligt?
Jag kan garantera att det är farligare att låta ungarna springa runt ensamma i dagens samhälle än att åka en äldre Volvo.
Folk får fan skärpa sig, någon måtta får det vara. Ett ständigt hyckleri.
joel80 skrev: ↑sön 19 dec 2021, 23:31 Bilar som är över 20 år skulle inte klara dagens krocktester speciellt bra och det är över lag betydligt större risk att man skadas allvarligt eller dör i en olycka om man sitter i en äldre bil än en nyare. Det går såklart inte att säga ett exakt när då det "blev bättre" utan det är en sakta ökande skala.Det är klart men tänkte mer på vad "Verdi" själv anser. Sedan är det stor skillnad mellan märken så jag tycker inte man kan säga "gammal bil" bara. P2-chassit som kom 1999 med S80, V70N, S60 har ju passerat 20 års gränsen men skulle inte klassa dom som trafikfarliga. Typ halva Sveriges familjer åker i dessa bilar fortfarande. Men allt är relativt. Alla har inte råd att köpa splitterny bil från 2021 heller, speciellt inte idag med tanke på hur den där regeringen ställt till det med elpriset och soppapriserna som skenat till oönskade höjder för vanligt folk.
Två huvudorsaker till att vi fått betydligt färre döda i trafiken trots kraftigt ökad trafik är dels säkrare bilar på vägarna, dels säkrare vägar.
Det bästa för säkerheten vore om staten bygger säkrare vägar och att folk lär sig om bilkörning men det kommer inte hända.
Bilar är för mig en hobby. Ska man inte kunna köra med runt sin familj i en gammal 850R på sommaren? Allvarligt?
Jag kan garantera att det är farligare att låta ungarna springa runt ensamma i dagens samhälle än att åka en äldre Volvo.
Folk får fan skärpa sig, någon måtta får det vara. Ett ständigt hyckleri.