Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: sön 19 dec 2021, 23:31 Bilar som är över 20 år skulle inte klara dagens krocktester speciellt bra och det är över lag betydligt större risk att man skadas allvarligt eller dör i en olycka om man sitter i en äldre bil än en nyare. Det går såklart inte att säga ett exakt när då det "blev bättre" utan det är en sakta ökande skala.

Två huvudorsaker till att vi fått betydligt färre döda i trafiken trots kraftigt ökad trafik är dels säkrare bilar på vägarna, dels säkrare vägar.
Det är klart men tänkte mer på vad "Verdi" själv anser. Sedan är det stor skillnad mellan märken så jag tycker inte man kan säga "gammal bil" bara. P2-chassit som kom 1999 med S80, V70N, S60 har ju passerat 20 års gränsen men skulle inte klassa dom som trafikfarliga. Typ halva Sveriges familjer åker i dessa bilar fortfarande. Men allt är relativt. Alla har inte råd att köpa splitterny bil från 2021 heller, speciellt inte idag med tanke på hur den där regeringen ställt till det med elpriset och soppapriserna som skenat till oönskade höjder för vanligt folk.

Det bästa för säkerheten vore om staten bygger säkrare vägar och att folk lär sig om bilkörning men det kommer inte hända.

Bilar är för mig en hobby. Ska man inte kunna köra med runt sin familj i en gammal 850R på sommaren? Allvarligt?
Jag kan garantera att det är farligare att låta ungarna springa runt ensamma i dagens samhälle än att åka en äldre Volvo.

Folk får fan skärpa sig, någon måtta får det vara. Ett ständigt hyckleri.
Hur blir det med "Gilla Knappen" :-D :-D :-D
Även om jag och frugan köpte en sprillans ny 2021 års modell. Hennes Passat 1.8T Highline 2004 års modell som hon kört sedan 2005 var såld innan vi han hem från bilhandlaren. 4 dagar senare såg en bekant bilen med nya stolta ägare. Jag kan garantera att dom köpt en bra, billig och säker bil

800serien skrev:
Det bästa för säkerheten vore om staten bygger säkrare vägar och att folk lär sig om bilkörning men det kommer inte hända.
Det ena har i allafall redan hänt. Man har byggt bort en väldigt stor del av de mest olycksdrabbade sträckorna i Sverige senaste 20 åren. Där man har gjort vägen mötesfri och satt upp mitträcken. Det har sparat väldigt många liv.
"Folkbildningen" däremot tycker jag saknar en del. Många av de som haft körkort länge vill inte lära sig nytt. :/
joel80 skrev: mån 20 dec 2021, 22:25
poseidon skrev:Någon som tänker ladda sin elbil imorgon vid 18-tiden?

Vad blir detta, inkl moms å skatt? 12-13kr?

Screenshot_20211220-213122_Google.jpg
Blir 8:01kr från elbolagen med moms och avgifter där och ytterligare 60 öre för mig från nätägaren.
Men såklart så är det ju ingen som laddar bilen med det priset. Jag såg till att ladda fullt härom natten då det låg på 24 öre/kWh från elbolaget.. Så klarar mig nog hela veckan på det om det håller i sig och är dyrt.

Jag kommer stänga av värmen i huset imorgon också under dagtid och köra en eld i kaminen istället så blir det inte så kännbart trots timdebitering.
Läste att veden va slut på alla centrala distributionsställen.

Måste va den våta drömmen för det brungröna partiet, olja och vedeldning.... Kan man säga att de lyckades med sin politik?
Stenåldern istället för framtiden! :-D
poseidon skrev: tis 21 dec 2021, 05:54Läste att veden va slut på alla centrala distributionsställen.

Måste va den våta drömmen för det brungröna partiet, olja och vedeldning.... Kan man säga att de lyckades med sin politik?
Stenåldern istället för framtiden! :-D
Miljönissarna har ju kämpat emot vedeldning i flera år, röken och partiklarna är ju hälsofarliga om man andas in dem. Uppenbarligen är ingen form av uppvärmning önskvärd.
Speciellt vedeldning i öppen spis. I kaminer med eftervärmare har man inte samma utsläpp, och ved är på ett sätt inte co2-drivande så länge det planteras nya träd...
I städer, tätbebyggt område är det däremot inte speciellt rekommenderat... blir ju som ni skriver lokala utsläpp.

Det brukar generellt vara svårt att få tag på ved under vintern. Det mesta säljs ju efter sommaren när det torkat klart, men i år är det kanske ännu värre än vanligt.
November var elen sjukt dyr. Men slog nytt rekord med 4.23 kr/kWh idag redan innan avgifter skatt och moms. Man pratar om dubbla priset i december mot november.

Och det är väl bara början. 1:a Januari stänger Tyskland av 3 st reaktorer till vilket förväntas få elpriset att ta ytterligare ett rejält kliv uppåt i januari
Mmm... det är trist att vi drabbas så hårt i Sverige för att man inte löst ersättande produktion på ett vettigt sätt i Tyskland innan nedstängningarna. (Jag ser inte rysk gasberoende som ett "vettigt sätt".)
joel80 skrev:Mmm... det är trist att vi drabbas så hårt i Sverige för att man inte löst ersättande produktion på ett vettigt sätt i Tyskland innan nedstängningarna. (Jag ser inte rysk gasberoende som ett "vettigt sätt".)
Precis som om vi löst ersättande produktion i Sverige då....

Bilden nedan visar produktion av vindkraft och kärnkraft i Sverige 2021.

Den röda "julstjärnan" är vindkraftsproduktion, topparna är när det blåser mycket.
Den lila "formen" är kärnkraftsproduktion.
Ju större area och sammanhållande form desto mer och planerbar produktion.
Elproduktion.JPG
Elproduktion.JPG (63.24 KiB) Visad 263 gånger
  • 1
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 445

Värmaren går fortfarande sen jag gjorde[…]

En massa felmeddelanden!

Kika om det ligger någon kabelstam intill st[…]