- sön 19 dec 2021, 13:40
Nu så.. finns det mer fakta i målet:
Kompressionstest
1:an 13,8 Bar
2:an 13,9 Bar
3:an 14,0 Bar
4:an 13,9 Bar
5:an 13,7 Bar
Ockulärt ser alla stift fina ut, har även testat att samtliga ger gnista och att den ser likvärdig ut
Resistansmätning injektorer, samtlliga ligger i intervalet 12,2-12,4 Ohm
Om det är relevant elller inte har jag dock ingen uppfattning om, har inte satt mig in i hur dom är upppbyggda. Gissar att det är en spole, men har för mig att det finns fler teknologier för att styra injektorer.
Följande utesluter jag så länge, om ingen säger något annat:
- Det är inget fel på turbinhjulstommen, den är bytt. Likaså är wastegaten ok, membramet i klockan är helt.
- MAF är det inte. Värdena ser ok ut och bilen går likadant även när jag provat att byta den.
- Värdena på tryck och temperatur på inloppet ser rimliga ut, svårt att tro att de orsakar problmet. Men visst, jag har inte provat att byta dem.
- Spjällhuset är rengjort och ser ok ut. Potentiometervärdena följer varandra snyggt och prydligt vid körning. Men om dom i termer av absoluta värden är korrekta, det vet jag ju inte. Bifogar en screenshot på värden vid körning ute på väg.
Följande är fortsatt oklart
- Long term fuel trim på dellast är utanför acceptabla gränser, mer än 10%
- På kompressorsidan i turbon finns även en sorts avlastningsventil som styrs av vakuum/tryck. Den har jag inte provat. Här finns en möjlig felkälla
- Även om jag inte såg något på slangarna när vi bytte turbon, så skulle det kunna finnas ngt läckage
- Någon eller några av injektorerna kan vara igensatt eller dålig på något vis
Igår gjorde jag en längre körning på motorväg och på landsväg där jag fick tillfälle att använda farthållaren. Det blir då väldigt tydligt att precis när den avreglera så hackar/rycker motorn till. Alltså när en uppförsbacka övergår till plan mark och effekten minskas. Jag ligger nu på 1500-1900 rpm. Med varm motor är det där det märks.
Den tendensen har funnits i många år, men nu har den förvärrats och är mycket tydlig.
Vid gaspådrag går den precis som den ska, då slutar den hacka och drar som ett lokomotiv, precis som den alltid gjort.
Samtidigt är det så att när motorn är kall så går den väldigt dåligt på tomgång, den till och med dör ibland. När den är uppe i temperatur så går den så gott som perfekt på tomgång
Att ovan symptom skulle bero på regleringen av turbon i form av slangar/ventil på kompressorhuset/magnetventilen – det fattar inte jag. På tomgång finns det ju inget turbotryck att reglera.
Jag funderar på om det är någon eller några av injektorerna som inte beter sig som den ska, som inte öppnar korrekt vid små insprutningsmängder. Man varför blir då tomgången bättre när motorn blir varm, samtidigt som den hackar till vid avreglering på dellast. Det kan man ju undra.
Eller också är det trots allt spjällhuset det är fel på.
Noterar att kylvätsketemperaturen bara var 66 grader efter en timmes körning, enligt nedan. Litet undrande över det. Mätaren i bilen visade full temp. Kan givaren fladdra och på så vis störa styrsystemet (fast när jag kopplar upp mig kan jag inte se att det falddrar)? Kan man man koppa bort den eller klämma dit ett motstånd bara för att ge stabilitet? Jag är misstänksam mot värdet men har andå svårt att se hur det kan få bilen att bete sig som den gör.
Tankar om detta?
- Ok att utesluta turbon och dess styrning så länge
- Lämpligt att jobba vidare med injektorerna, i så fall hur
- Hur utreda vidare om det är spjällhuset
- Har en lambdasond liggande, kan prova att byta mot den.
ECM värden från senaste körning
Ambient temp: 1,5°C
Engine Speed: 1720 rpm
Fuel tank pressure: 21 hPa
Oxygen rear sensor, Bank1: 0,48 V
Oxygen front sensor, Bank1: 1,20
Ignition angle: 24° BTDC
Turbo control valve duty cycle: 54,69%
Injection time Bank1: 2,39ms
Lambda control, Bank1: C/L
Air mass, correction factor: 1
Leakage air through throttle blade: 2,6