- lör 18 dec 2021, 16:54
#1479744
Hej,
Har stött på ett märkligt problem, har under en tid haft ett batteri som börjat tjura, speciellt när man ska köra värmaren. Även start/ stopp har varit avaktiverat ett tag. Köpte därför ett nytt AGM batteri igår och stoppade i (satt ett EFB i nu då bilen är manuell man vad jag läste mig till så var det bättre att uppgradera till AGM)
Kort och gott så slängde jag i ett nytt batteri, körde en liten sväng och direkt vid start så var Start/ stopp aktivt. Kanon tänkte jag, men idag när jag åkte en sväng och stannade så varnade bilen för låg batterinivå, mätte då upp spänningen till ca 12,35V. lät bilen stå avstängd en stund och ca 1h senare så mätta jag spänningen till 12,26V. När jag startade bilen så gav generatorn en laddspånning på 14.95V. Tänkte att det kanske behövdes laddas upp lite så körde därför en sväng (var 4mil) men trotts detta så vill inte start/stopp hoppa igång. Samtidigt så kan jag fortfarande mäta ca 14,95V mellan plus-pol och chassi efter en timmes körning (med motorn på tomgång). Är det verkligen rimligt att den ska ladda med så hög spänning under så lång tid? Väldigt tacksam om någon har en aning om något är knas, eller om jag har fått ett kass batteri..
Bilen är en V60cc MY17, D3 manuell.
Har stött på ett märkligt problem, har under en tid haft ett batteri som börjat tjura, speciellt när man ska köra värmaren. Även start/ stopp har varit avaktiverat ett tag. Köpte därför ett nytt AGM batteri igår och stoppade i (satt ett EFB i nu då bilen är manuell man vad jag läste mig till så var det bättre att uppgradera till AGM)
Kort och gott så slängde jag i ett nytt batteri, körde en liten sväng och direkt vid start så var Start/ stopp aktivt. Kanon tänkte jag, men idag när jag åkte en sväng och stannade så varnade bilen för låg batterinivå, mätte då upp spänningen till ca 12,35V. lät bilen stå avstängd en stund och ca 1h senare så mätta jag spänningen till 12,26V. När jag startade bilen så gav generatorn en laddspånning på 14.95V. Tänkte att det kanske behövdes laddas upp lite så körde därför en sväng (var 4mil) men trotts detta så vill inte start/stopp hoppa igång. Samtidigt så kan jag fortfarande mäta ca 14,95V mellan plus-pol och chassi efter en timmes körning (med motorn på tomgång). Är det verkligen rimligt att den ska ladda med så hög spänning under så lång tid? Väldigt tacksam om någon har en aning om något är knas, eller om jag har fått ett kass batteri..
Bilen är en V60cc MY17, D3 manuell.
Senast redigerad av 1 Badkarspiraten, redigerad totalt 0 gånger.