Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har stött på ett märkligt problem, har under en tid haft ett batteri som börjat tjura, speciellt när man ska köra värmaren. Även start/ stopp har varit avaktiverat ett tag. Köpte därför ett nytt AGM batteri igår och stoppade i (satt ett EFB i nu då bilen är manuell man vad jag läste mig till så var det bättre att uppgradera till AGM)

Kort och gott så slängde jag i ett nytt batteri, körde en liten sväng och direkt vid start så var Start/ stopp aktivt. Kanon tänkte jag, men idag när jag åkte en sväng och stannade så varnade bilen för låg batterinivå, mätte då upp spänningen till ca 12,35V. lät bilen stå avstängd en stund och ca 1h senare så mätta jag spänningen till 12,26V. När jag startade bilen så gav generatorn en laddspånning på 14.95V. Tänkte att det kanske behövdes laddas upp lite så körde därför en sväng (var 4mil) men trotts detta så vill inte start/stopp hoppa igång. Samtidigt så kan jag fortfarande mäta ca 14,95V mellan plus-pol och chassi efter en timmes körning (med motorn på tomgång). Är det verkligen rimligt att den ska ladda med så hög spänning under så lång tid? Väldigt tacksam om någon har en aning om något är knas, eller om jag har fått ett kass batteri..

Bilen är en V60cc MY17, D3 manuell.
Senast redigerad av 1 Badkarspiraten, redigerad totalt 0 gånger.
s6025t skrev: lör 18 dec 2021, 17:13 Har du nollställt BMS sensorn när du bytte batteri?
Nej det har jag inte gjort, hört från något håll att den "ställer in sig själv" efter en tid? Men så kanske inte är fallet, kan det vara det som gör att bilen ger så pass hög laddspänning? Pga att den tror att spänningen i det nya batteriet är väldigt låg?
Volten regleras efter temperaturen också. 14.7V är ju rätt normalt. Kan de vara multimetern som är lite felvisande med? Vad säger OBD-läsare ?
EFB (som du ha original) och AGM klarar/har lite högre ladd-spänning än gamla blysyra.
KalleJ skrev: lör 18 dec 2021, 17:16 Volten regleras efter temperaturen också. 14.7V är ju rätt normalt. Kan de vara multimetern som är lite felvisande med? Vad säger OBD-läsare ?
EFB (som du ha original) och AGM klarar/har lite högre ladd-spänning än gamla blysyra.
Tror inte det är multimetern, den är av "modell bättre" men man kan ju aldrig vara säker.. Kan låna en iCarsoft av brorsan på måndag, så kan man ju förhoppningsvis iaf se va "bilen tror" om spänningen :-). Blev bara fundersam om det finns någon risk att köra runt med bilen när den konstant mosar på med 14.95V till batteriet..
Badkarspiraten skrev:
KalleJ skrev: lör 18 dec 2021, 17:16 Volten regleras efter temperaturen också. 14.7V är ju rätt normalt. Kan de vara multimetern som är lite felvisande med? Vad säger OBD-läsare ?
Tror inte det är multimetern, den är av "modell bättre" men man kan ju aldrig vara säker.. Kan låna en iCarsoft av brorsan på måndag, så kan man ju förhoppningsvis iaf se va "bilen tror" om spänningen :-). Blev bara fundersam om det finns någon risk att köra runt med bilen när den konstant mosar på med 14.95V till batteriet..
Bör inte vara något problem såhär på vintern, hade de varit mitt i sommarvärmen hade jag varit mer bekymmrad.
Går den över 15V om du håller jämnt motorvarv över 2000 ?
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
KalleJ skrev: lör 18 dec 2021, 17:24
Badkarspiraten skrev:
Bör inte vara något problem såhär på vintern, hade de varit mitt i sommarvärmen hade jag varit mer bekymmrad.
Går den över 15V om du håller stadig motorvarv 2000+ ?
Hmm bra fråga, mätta bara på tomgång, men då hoppade den snabbt upp till dryga 15v innan den stabiliserade sig på 14.95 ca. Får be någon varva imorgon så får jag mäta igen!

Men generellt så ska det väl vara OK att byta ifrån EFB till AGM, nästan rekommenderat om man kör mycket i stan och använder diselvärmaren?

Okej, tack. Det är egentligen bara det jag un[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]