Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Behöver nya bromsskivor och bromsklossar till min Volvo V70-08 2.5T till helgen. Har tittat på Mekonomen och Autoexperten samt Skruvat. Skruvat är rejält mycket billigare, nästan halva priset men de har upp till 3 dagars hantering på deras prylar plus frakt, vet av erfarenhet att de kan vara struliga. Mekonomen och Autoexperten är klart dyrare och kan ha lite dåligt lokalt lager men leveranserna brukar vara klart snabbare.

Sen har vi såklart Volvo själva men där köper jag i regel bara om jag måste då det är tydligt att de lägger på rejält på priset.

Finns det någon annan säker butik man bör överväga?

MVH
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det kan vara värt att kolla med Volvo iaf, personligen tar jag autoexperten om mina nätbutiker inte kan leverera när jag behöver.

Det är väl i första hand för att jag varit kund i den lokala butiken i många år och vi pratar samma språk, rent tekniskt alltså.

av snowman
Tackar, provade lägga ihop en order på lite olika butiker och Skruvat hamnat på 1700 kr medan övriga hamnar på 3000-3500!? Det är en galen skillnad.

Detta är kanske fel tråd men kan man veta vilken storlek man ska ha på skivorna utan att ta av däcken och mäta?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jallemet skrev: ons 15 dec 2021, 10:15 Oket på vänster fram är det stansat på mina bilar, då behöver du bara ta av ett däck...

Annars är väl däck dimensionen en ledtråd men inget facit.
Är det samma storlek på skivorna fram och bak eller lyfter man av vänster bak för att se storlek där?
Användarvisningsbild
av Jallemet

Micce1980 skrev:
Är det samma storlek på skivorna fram och bak eller lyfter man av vänster bak för att se storlek där?
Eeeeh... det är en bra fråga, jag har nog tänkt att alla bilar i en serie t.ex V70n har minibromsar bak oavsett motorstorlek.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I regel är bromsarna mindre bak än fram, iom. att fram i regel bromsar mer än bak. Men, dom är ofta fysiskt större sett till total diameter - åtminstonde på bilar med trumhandbroms. T ex 85x70 har 280mm fram(på standard-bilar, R hade 302mm) och 295mm bak(AWD har något mindre, 288mm har jag för mig). Men själva anläggningsytan för beläggen är mindre bak än fram. Inte mycket, men ändock mindre.

Sist handlade jag från trodo.se. Bra priser även på märkes-delar och snabb frakt. Hur ev. returer fungerar vet jag inte, allt jag köpte fungerade och var som väntat :-)
av snowman
Lucif3r skrev:I regel är bromsarna mindre bak än fram, iom. att fram i regel bromsar mer än bak. Men, dom är ofta fysiskt större sett till total diameter - åtminstonde på bilar med trumhandbroms. T ex 85x70 har 280mm fram(på standard-bilar, R hade 302mm) och 295mm bak(AWD har något mindre, 288mm har jag för mig). Men själva anläggningsytan för beläggen är mindre bak än fram. Inte mycket, men ändock mindre.

Sist handlade jag från trodo.se. Bra priser även på märkes-delar och snabb frakt. Hur ev. returer fungerar vet jag inte, allt jag köpte fungerade och var som väntat :-)
Eftersom jag behövde mina grejer till helgen fick jag köra på Mekonomen, läste på flera ställen att frakttiden kunde vara ganska lång även om det står att grejerna finns i lager. Hur lång tid tog frakten i ditt fall(Trodo)?
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]