- fre 04 jun 2021, 21:21
#1448811
Den drar varken olja, vatten eller har EGR-problem, men allt kan såklart hända.
Jag kommer dock aldrig köpa en bensinbil...
PFA skrev: ↑fre 04 jun 2021, 20:08 Och alla ni som har VEA-dieslar. Hoppas jag inte har skrämt upp er för mycket. Men det kan vara bra att känna till. Min initierade ”källa” menar att VEA-dieslar (D3 och D4 framförallt) som gått 10 000+ mil kommer in med hög oljeförbrukning som ofta resulterar i att verkstäder får riva ner motorerna för byte av både ventiler och kolvar. Lösa och krokiga ventiler upptäcks i många bilar och repiga kolvar är inte ovanligt. Detta gäller inte bara äldre VEA-dieslar utan även nya.Nej inte alls. Min MY17 har gått 13500 och jag har endast fyllt på 0,5 liter olja vid ett tillfälle för några år sen.
Den drar varken olja, vatten eller har EGR-problem, men allt kan såklart hända.
Jag kommer dock aldrig köpa en bensinbil...

Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...