Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
PFA skrev: fre 04 jun 2021, 20:08 Och alla ni som har VEA-dieslar. Hoppas jag inte har skrämt upp er för mycket. Men det kan vara bra att känna till. Min initierade ”källa” menar att VEA-dieslar (D3 och D4 framförallt) som gått 10 000+ mil kommer in med hög oljeförbrukning som ofta resulterar i att verkstäder får riva ner motorerna för byte av både ventiler och kolvar. Lösa och krokiga ventiler upptäcks i många bilar och repiga kolvar är inte ovanligt. Detta gäller inte bara äldre VEA-dieslar utan även nya.
Nej inte alls. Min MY17 har gått 13500 och jag har endast fyllt på 0,5 liter olja vid ett tillfälle för några år sen.
Den drar varken olja, vatten eller har EGR-problem, men allt kan såklart hända.
Jag kommer dock aldrig köpa en bensinbil... ;-)
av PFA
Händer ju naturligtvis inte alla bilar, det vore en katastrof. Som sagt, gillar verkligen motorkaraktären i dieseln. Varför aldrig en bensinare för din del då?
Användarvisningsbild
av fjohan82
PFA skrev: fre 04 jun 2021, 21:24 Händer ju naturligtvis inte alla bilar, det vore en katastrof. Som sagt, gillar verkligen motorkaraktären i dieseln. Varför aldrig en bensinare för din del då?
Gillar också karaktären på dieseln.
Sen när man kör långresor på kontinenten är det skönt att ha en bil som går lite snålare.
av Dejan195
Detta är min första diesel bil och jag är ju mer än nöjd, körde mycket korta sträckor förra året och då behövde jag fylla på totalt 1l (0,5L vid två tillfällen) och fick upp svagt batteri några gånger, körde då lite extra för det skulle laddas. Men med nya jobbet där jag pendlar 6mil tur retur och nu har jag inget sådant och bilen verkar må mycket bättre samt att nu fungerar Start/stop igen då de batteriet aldrig hann ladda tillräckligt verkar det som 😅
av PFA
Intressant. Min bil varnar också emellanåt för svagt batteri. Verkstaden tittade på det i samband med service men hittade inga konstigheter och batteriet var okej. Är detta ett vanligt ”fenomen”?
Användarvisningsbild
av fjohan82
PFA skrev: lör 05 jun 2021, 09:48 Intressant. Min bil varnar också emellanåt för svagt batteri. Verkstaden tittade på det i samband med service men hittade inga konstigheter och batteriet var okej. Är detta ett vanligt ”fenomen”?
Ja, korta sträckor och värmaren som går vintertid drar på batteriet.
Stödladdning är ett tips.
av Willie
Hur visar dom här problemen sig? Typiska symptom?
Jag har nyligen köpt en 2016 v60 d4 med twin turbo och blev lite nojjig för den motortypen plötsligt just för att det är dubbelturbo.
Snackade med min volvomek och han nämnde (eller ville inte nämna) att han inte upplevt några problem med den motortypen.
Mvh
av CAVT
När jag köpte min xc60 D4 vea 11.000 mil ryckte/hoppade den vid belastning på lägre varvtal och hade ett vinande ljud och varnade för låg batterispänning. Efter nu 500 körda mil, endast längre sträckor, ca 3 mil+, så har allt detta försvunnit! Bilen växlar bättre också så hela körningen känns mjukare på något vis. Jag behöver aldrig köra en ända kort sträcka. Tror många fel uppstår och har att göra med korta körningar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
mikkiz skrev: tis 14 dec 2021, 21:45 Finns dessa nämnda problem även på v60 d4 190hk?
Eller vilka motorer/årsmodeller är ”bättre”?
Har inte upplevt några fel på min, haft den från ny och nu har den rullat ca 15500 mil.
Jag tänkte bytt bil, men surt att sälja något som inte upplevs som ett sänke i livet :-)

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]