Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
MarcusJ skrev: tis 14 dec 2021, 20:54
apersson850 skrev: tis 14 dec 2021, 20:34 Kolla däcken så de är jämnt slitna. Vår ena XC70 fick något slags fnatt i bakvagnen och slet ner innerkanten på bakdäcken rejält. Det lät konstigt innan jag fattade vad som hände.
Är helt säkert inte det. Ljudet uppstod tämligen plötsligt i söndags eftermiddag, låter som om man knackar på stål med en liten kulhammare när man startar från stillastående och kör iväg och när man backar.
Var nere hos min lokala bilmek i eftermiddags, de hade upp bilen på lyft och undersökte. Något är på gång mekaniskt, ska in på ordentlig felsökning nästa onsdag.
Stålsätter mig för att behöva byta hela bakdiffen...
Exakt så lät min. Det var den berömda hylsan fram som rasat, den tog så klart med sig splinsen på utgående axel på vinkelväxeln så hela vinkelvöxeln måste bytas.

Beg på skroten kändes inte som ett alternativ då alla håller på att rasa och det kostar multum att byta och då vill man inte sätta dit något halvkass.

Jag köpte en renoverad kraftigt förstärkt vinkelvöxel och ny hylsa, båda med garanti på att palla 500 hk. Känns bättre än original som rasade vid 14.000 mil.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
VolvoB20 skrev: tis 14 dec 2021, 21:38
MarcusJ skrev: tis 14 dec 2021, 20:54
apersson850 skrev: tis 14 dec 2021, 20:34 Kolla däcken så de är jämnt slitna. Vår ena XC70 fick något slags fnatt i bakvagnen och slet ner innerkanten på bakdäcken rejält. Det lät konstigt innan jag fattade vad som hände.
Är helt säkert inte det. Ljudet uppstod tämligen plötsligt i söndags eftermiddag, låter som om man knackar på stål med en liten kulhammare när man startar från stillastående och kör iväg och när man backar.
Var nere hos min lokala bilmek i eftermiddags, de hade upp bilen på lyft och undersökte. Något är på gång mekaniskt, ska in på ordentlig felsökning nästa onsdag.
Stålsätter mig för att behöva byta hela bakdiffen...
Exakt så lät min. Det var den berömda hylsan fram som rasat, den tog så klart med sig splinsen på utgående axel på vinkelväxeln så hela vinkelvöxeln måste bytas.

Beg på skroten kändes inte som ett alternativ då alla håller på att rasa och det kostar multum att byta och då vill man inte sätta dit något halvkass.

Jag köpte en renoverad kraftigt förstärkt vinkelvöxel och ny hylsa, båda med garanti på att palla 500 hk. Känns bättre än original som rasade vid 14.000 mil.
Okej.
Men vad jag inte förstår är hur ljudet kan komma från mitten/bakvagnen. Eller, jo, ljud färdas och fortplantas genom material så...
Men än så länge fungerar fyrhjulsdriften som den ska. Den kopplas in och ur mjukt och fint, drivningen bak är (än så länge) som den ska. Oavsett så får väl kardanen tas ner, och då gör man ju en rejäl översyn av AOC:n med ny olja och filter samt gör rent pumpen, samt byter olja i bakdiffen.
Var köpte du den förstärkta vinkelväxeln?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
D5 AWD 2011

Skickade du efter från Ludvika, eller byttes vinkelväxeln där hos dem?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Skickade efter och returnerade den gamla efter bytet så fick man tillbaka depositionsavgiften.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
VolvoB20 skrev: ons 15 dec 2021, 10:34 Skickade efter och returnerade den gamla efter bytet så fick man tillbaka depositionsavgiften.
Okej, det verkar vara det vettiga alternativet.
Köra från Borås är lite väl långt för mig, och om vinkelväxeln inte är trasig nu så lär den vara det när man kommer fram...

Varifrån upplevde du att missljuden kom ifrån?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Svårt att säga, någonstans mitt under bilen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lämnade bilen till verkstaden igår, och de har inte kunnat återskapa symtomen. De provkörde igår och idag, haft bilen uppe på lyft och vridit och bänt på kardanen, testat fyrhjulsdriften och allt annat man kunnat komma på. Men ingenting alls! Haldexen kopplar in mjukt och fint, precis som den ska, inga missljud från vinkelväxeln eller bakdiffen.

Däremot svetsade man fast ett fäste till avgassystemet som lossnat, kanske var det som lät och vibrerade, man kan ju hoppas.

Så det är bara att fortsätta köra och hoppas att det inte återkommer. Någon gång efter alla helgerna får de ordna med att byta olja och filter i Haldexen, och ny olja i vinkelväxeln och diffen. Ska se till att fetta in splinesen både fram och bak samtidigt. Men allt som allt verkar det inte vara så illa efter över 31000 mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bara hålla tummarna då.

Min kuggade bara över med en smäll i början när det var väldigt hög belastning, typ start i backe med tunga släp. Sen blev det mer och mer.

Fetta in splinsen verkar inte enkelt vad jag fattar. Man behöver demontera drivaxel och sedan montera bort vinkelväxeln från bilen för att kunna komma åt splinsen.
Bilagor
40446-3d9f5605be265bce31f35c34629ac182 (1).jpg
40446-3d9f5605be265bce31f35c34629ac182 (1).jpg (68.51 KiB) Visad 302 gånger
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]