Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#146908
roas skrev:
*pettson* skrev:
Men jag köper inte ens att dom kontrollerat din bil förutom då möjligen en felkodsläsning. Det är nåt man i det här fallet säger bara för du tänkte väl inte lämna in den för reparation. För faller din hastighetsmätare och samtidigt krånglar lådan. Då har vi 5 Val.

-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.

Eftersom instrumentet fungerar som vanligt ibland? Så har du TRE val.
Det ena är om hastighetsmätargivaren är defekt. Eller har en defekt sladd/kontakt.
Det andra är att ditt instrument är på upphällningen och fungerar lite som det vill.
Det här är nåt som dom lätt kan ta reda på om dom bara orkar.
Men vill inte personalen jobba på din önskade japsverkstad så står du likadär med byxorna nere och ett fel som *gäckar verkstan*.
Men i slutändan är det naturligtvis ditt val. :wink:

PS: allt det här får man veta om man skiter i att jämt läsa felkoder och TRO utan tar reda på sakers konstruktion och funktion. Koderna är en hjälp till en felsignal/ potentiell felkälla. Det är inte alltid själva felet som signalerar.
Naturligtvis ville jag ha felet avhjälpt, det var därför jag lämnade in bilen, men då det enligt verkstaden inte var något fel så drar jag den slutsatsen att de inte har kunskap att reparera felet.

En bil är inte bättre än sin service.

Av en volvomekaniker jag stött på helt privat har jag fått tipset att byta växellägesgivaren.

Detta råd kunde naturligtvis verkstaden lämnat om de hade kunskapen.

Jag vet fortfarande inte vem jag kan lita på, och att byta del för del tills det hela fungerar är inte i nuläget speciellt uppmuntrande.
För mej får du byta växellägesgivaren om du vill. Den kan aldrig få din hastighetsmätare att falla. Så det är att kasta pengarna i sjön.
Däremot kan du med enkelhet kontrollera kablaget till din hastighetsgivare.. Det kostar absolut ingenting.
av roas
#146913
Jag har redan beställt givaren, gick på 1200 kr, men skall kolla kablaget också.

Tack för tipset!
av roas
#147916
Jag har nu försökt byta givaren men misslyckats därför att jag fick fel reservdel.

När jag ändå hade tagit bort luftburken och batterihållaren så smörjde jag upp alla kontakter jag hittade.

Efter denna åtgärd har inte problemet återuppstått.

Kan det verkligen ha varit så enkelt eller kommer problemen att återuppstå?
av *pettson*
#147918
roas skrev:Jag har nu försökt byta givaren men misslyckats därför att jag fick fel reservdel.

När jag ändå hade tagit bort luftburken och batterihållaren så smörjde jag upp alla kontakter jag hittade.

Efter denna åtgärd har inte problemet återuppstått.

Kan det verkligen ha varit så enkelt eller kommer problemen att återuppstå?
jadu.. oxid är vanligare än att kontakterna felar..
av roas
#147919
Känns rätt skönt att ha sparat 1200 kr.

Tack för alla tips!

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]