- tis 06 nov 2007, 09:06
Däremot kan du med enkelhet kontrollera kablaget till din hastighetsgivare.. Det kostar absolut ingenting.
roas skrev:För mej får du byta växellägesgivaren om du vill. Den kan aldrig få din hastighetsmätare att falla. Så det är att kasta pengarna i sjön.*pettson* skrev:Naturligtvis ville jag ha felet avhjälpt, det var därför jag lämnade in bilen, men då det enligt verkstaden inte var något fel så drar jag den slutsatsen att de inte har kunskap att reparera felet.
Men jag köper inte ens att dom kontrollerat din bil förutom då möjligen en felkodsläsning. Det är nåt man i det här fallet säger bara för du tänkte väl inte lämna in den för reparation. För faller din hastighetsmätare och samtidigt krånglar lådan. Då har vi 5 Val.
-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.
Eftersom instrumentet fungerar som vanligt ibland? Så har du TRE val.
Det ena är om hastighetsmätargivaren är defekt. Eller har en defekt sladd/kontakt.
Det andra är att ditt instrument är på upphällningen och fungerar lite som det vill.
Det här är nåt som dom lätt kan ta reda på om dom bara orkar.
Men vill inte personalen jobba på din önskade japsverkstad så står du likadär med byxorna nere och ett fel som *gäckar verkstan*.
Men i slutändan är det naturligtvis ditt val.![]()
PS: allt det här får man veta om man skiter i att jämt läsa felkoder och TRO utan tar reda på sakers konstruktion och funktion. Koderna är en hjälp till en felsignal/ potentiell felkälla. Det är inte alltid själva felet som signalerar.
En bil är inte bättre än sin service.
Av en volvomekaniker jag stött på helt privat har jag fått tipset att byta växellägesgivaren.
Detta råd kunde naturligtvis verkstaden lämnat om de hade kunskapen.
Jag vet fortfarande inte vem jag kan lita på, och att byta del för del tills det hela fungerar är inte i nuläget speciellt uppmuntrande.
Däremot kan du med enkelhet kontrollera kablaget till din hastighetsgivare.. Det kostar absolut ingenting.