Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
En 2013 D3 Automat bör innebära fem-cylindrig diesel med 6-växlad Aisin-automat (vanlig momentomvandlare).

Det är gamla beprövade grejor som brukar hålla. Inte direkt bränslesnåla. De naturligtvis också gå sönder. Det har hänt att kompressorn till luftkonditioneringen skurit, vilket gjort att multiremmen åkt in till kamremmen -- med havererad motor som följd. Hur vanligt det är går att diskutera.

När bilen gått längre så kommer underhållsbehovet att gå upp. Det är bussningar, stötdämpare, bromsar, diverse el-komponenter, dieselvärmare etc som kommer att börja ge upp. Exakt när kan ingen svara på. Det handlar i stor utsträckning om tur / otur.

Kan ni skruva själv är det inga problem att köpa den bilen. Det som troligen går sönder bör gå att åtgärda själv för en rimlig kostnad.

Med lite otur kan bilen bli dyr i drift om alla problem ska lösas av en verkstad. En nyare bil kan då vara vettigt.

Jag kan väl säga att jag tycker att 130.000:- för en 2013 med 19.000 mil är mycket pengar. Men det verkar som om V40 ligger däromkring nuförtiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Begmarknaden är galen... 130tkr var vad jag fick för min MY16 med 11.000 mil på mätaren för två år sedan...
av Hallonon
Malmstroem skrev:En 2013 D3 Automat bör innebära fem-cylindrig diesel med 6-växlad Aisin-automat (vanlig momentomvandlare).

Det är gamla beprövade grejor som brukar hålla. Inte direkt bränslesnåla. De naturligtvis också gå sönder. Det har hänt att kompressorn till luftkonditioneringen skurit, vilket gjort att multiremmen åkt in till kamremmen -- med havererad motor som följd. Hur vanligt det är går att diskutera.

När bilen gått längre så kommer underhållsbehovet att gå upp. Det är bussningar, stötdämpare, bromsar, diverse el-komponenter, dieselvärmare etc som kommer att börja ge upp. Exakt när kan ingen svara på. Det handlar i stor utsträckning om tur / otur.

Kan ni skruva själv är det inga problem att köpa den bilen. Det som troligen går sönder bör gå att åtgärda själv för en rimlig kostnad.

Med lite otur kan bilen bli dyr i drift om alla problem ska lösas av en verkstad. En nyare bil kan då vara vettigt.

Jag kan väl säga att jag tycker att 130.000:- för en 2013 med 19.000 mil är mycket pengar. Men det verkar som om V40 ligger däromkring nuförtiden.
Ja vi har jämfört med andra liknande bilar, dock med mindre utrustning och kanske 2000 mil färre, men de ligger däromkring. Även om jag håller med, det är mycket pengar. Dock verkar Volvo ändå vara en bil som håller värdet skapligt bra. Sen är det alltid marknaden som bestämmer, så det finns ju inga garantier så klart.
Användarvisningsbild
av fjohan82
MartinS skrev: tis 14 dec 2021, 10:57 Begmarknaden är galen... 130tkr var vad jag fick för min MY16 med 11.000 mil på mätaren för två år sedan...
Kan bara hålla med, jag får nästan 180 (senaste budet) för min V60 osedd med 15500 mil på mätaren. Då har jag inte pratat med så speciellt många ÅF.
Tidigare pratade man om 130-140 när bilen hade avsevärt färre mil på mätaren...
Det verkar uppenbart finnas ett sug efter nyare begagnade bilar.
av Malmstroem
Jag betalade 169.000:- för min 2017 V40 D3 CC Business Advanced (manuell) som gått 3700 mil och hade Volvo Selekt-garanti. Det var ca 2,5 år sedan, och bilen var mindre än två år gammal då. Det kändes hyfsat säkert att köpa en begagnad bil som fortfarande hade nybilsgaranti.

Som det ser ut nu har värdeminskningen på min bil varit låg. Problemet är att de alternativ som är intressanta för mig är el-bilar för närmare 700.000:- (eller till och med över...). Månadskostnaden på en sådan blir inte direkt lägre. Jag kör ca 1500 mil om året med V40:n, och vi har också en XC90 -17 i familjen. Det gör att jag gärna ser att andrabilen har relativt låg månadskostnad.

Det verkar som om fler har samma utmaning som jag. El och hybridbilar är för dyra, och beskattning av nya bensin och dieselbilar gör de mindre intressanta. Det gör att begagnat är enda alternativet -- även om det är dyrt.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]