- tis 14 dec 2021, 10:50
#1479056
En 2013 D3 Automat bör innebära fem-cylindrig diesel med 6-växlad Aisin-automat (vanlig momentomvandlare).
Det är gamla beprövade grejor som brukar hålla. Inte direkt bränslesnåla. De naturligtvis också gå sönder. Det har hänt att kompressorn till luftkonditioneringen skurit, vilket gjort att multiremmen åkt in till kamremmen -- med havererad motor som följd. Hur vanligt det är går att diskutera.
När bilen gått längre så kommer underhållsbehovet att gå upp. Det är bussningar, stötdämpare, bromsar, diverse el-komponenter, dieselvärmare etc som kommer att börja ge upp. Exakt när kan ingen svara på. Det handlar i stor utsträckning om tur / otur.
Kan ni skruva själv är det inga problem att köpa den bilen. Det som troligen går sönder bör gå att åtgärda själv för en rimlig kostnad.
Med lite otur kan bilen bli dyr i drift om alla problem ska lösas av en verkstad. En nyare bil kan då vara vettigt.
Jag kan väl säga att jag tycker att 130.000:- för en 2013 med 19.000 mil är mycket pengar. Men det verkar som om V40 ligger däromkring nuförtiden.
Det är gamla beprövade grejor som brukar hålla. Inte direkt bränslesnåla. De naturligtvis också gå sönder. Det har hänt att kompressorn till luftkonditioneringen skurit, vilket gjort att multiremmen åkt in till kamremmen -- med havererad motor som följd. Hur vanligt det är går att diskutera.
När bilen gått längre så kommer underhållsbehovet att gå upp. Det är bussningar, stötdämpare, bromsar, diverse el-komponenter, dieselvärmare etc som kommer att börja ge upp. Exakt när kan ingen svara på. Det handlar i stor utsträckning om tur / otur.
Kan ni skruva själv är det inga problem att köpa den bilen. Det som troligen går sönder bör gå att åtgärda själv för en rimlig kostnad.
Med lite otur kan bilen bli dyr i drift om alla problem ska lösas av en verkstad. En nyare bil kan då vara vettigt.
Jag kan väl säga att jag tycker att 130.000:- för en 2013 med 19.000 mil är mycket pengar. Men det verkar som om V40 ligger däromkring nuförtiden.