Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
least skrev: tis 14 dec 2021, 08:57 I ett villagarage finns inte den luftväxling som behövs, det är ingen myt.
Ja, garage utan luftväxling är nog inte lika bra som ett garage med bra luftväxling men det sämsta alternativet lär ju vara att bilen står ute i ständig fukt (exempelvis klimatet i Göteborgsområdet). Där torkar det nästan aldrig upp under en hel vinter om bilen står ute. Däremot är det en myt att ett varmgarage per automatik är sämre än allt annat. Cirka 15 grader med god luftväxling och låg luftfuktighet är överlägset.
av least
Du kan ha vilken temperatur du vill om du har god luftväxling, 15 grader är inget mått på något om man ser till korrosion.
Du kan ha ett mekgarage med behagliga 23 grader bara du ser till att luftväxlingen är tillräcklig för att hålla luftfuktigheten under kontroll.

Undvik dock pendlande temperatur i garaget/verkstaden, luften kan bära olika mycket vatten vid olika temperaturer.
Och man vill undvika att kondens bildas.

Spola av och under bilen innan du tar in den om du vill slippa tänka på detta om du ska förvara bilen inomhus.
Rena metallytor utan elaka vandrande joner är grunden för en glad järnhaltig molekyl.
av Xanthopteryx
Normalt sett är nog kallgarage att föredra. Bilen är ute, snöig, kall, blöt, fuktig. Överallt.
Men,d et är kallt.
Kyla fördröjer korrosion.

Du kör in i ett varmgarage. Bilen tinar upp. Snö smälter. Bilen värms upp. Högre temperatur = snabbare korrosion.
Och nej, allt hinner int torka på bilen under en normal natt till nästa dag då fukt tar sig in i alla möjliga små prång.
av Zed82
Xanthopteryx skrev: tis 14 dec 2021, 11:32 Normalt sett är nog kallgarage att föredra. Bilen är ute, snöig, kall, blöt, fuktig. Överallt.
Men,d et är kallt.
Kyla fördröjer korrosion.

Du kör in i ett varmgarage. Bilen tinar upp. Snö smälter. Bilen värms upp. Högre temperatur = snabbare korrosion.
Och nej, allt hinner int torka på bilen under en normal natt till nästa dag då fukt tar sig in i alla möjliga små prång.
Om temperaturen hade varit konstant minusgrader utan slask osv så hade jag hållit med men så ser det inte ut i större delen av landet.
Användarvisningsbild
av js1
Kör du in ett varmt garage med en kall bil får du kondensanslag ÖVERALLT på kalla ytor. Dessutom utsätts elektronik och andra elkomponenter för ständiga temperaturväxlingar med allt vad innebär av termisk stress på komponenter.
Användarvisningsbild
av bem
js1 skrev: tis 14 dec 2021, 12:09 Kör du in ett varmt garage med en kall bil får du kondensanslag ÖVERALLT på kalla ytor. Dessutom utsätts elektronik och andra elkomponenter för ständiga temperaturväxlingar med allt vad innebär av termisk stress på komponenter.
Det är med andra ord så som jag hört/trott, att ha bilen ute hela tiden om man kör med bilen ganska ofta är vettigast. Att köra bilen in i/ut ur ett varmgarage är nog som att be om rost på sikt. Jag har haft mina bilar ute jämt fastän jag har varmgarage 2 meter ifrån bilen. Tror jag fortsätter så för jag kör nästan dagligen.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Zed82 skrev: tis 14 dec 2021, 12:51 Återigen, ett garage med god luftgenomströmning och låg luftfuktighet är alltid att föredra.
Men kondensen då?
Hur kommer man undan den?

/Bo
av Zed82
bem skrev: tis 14 dec 2021, 13:02
Zed82 skrev: tis 14 dec 2021, 12:51 Återigen, ett garage med god luftgenomströmning och låg luftfuktighet är alltid att föredra.
Men kondensen då?
Hur kommer man undan den?

/Bo
Luftavfuktare. Är tempen kring nollan eller över så har du en blöt bil hela tiden om den står ute. Vi har en stor avfuktare i vårt flerbilsgarage. Det är därför Lennart, 85 fortfarande har en fräsch Volvo 244 i Göteborgsklimatet.
Användarvisningsbild
av js1
Lennart 85 kör kanske lika mkt som min svärfar innan han sålde bilen. 1 tank om året räckte :-D
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 35
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT