Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Finns det någon bra info om nya T8 long range drivlinan? Har "hört" att kompressorn ska va borta men jag har inte läst någon fakta. Antar att allt är samma på V90 T8 som V60 T8?
Användarvisningsbild
av bem
Perra83 skrev: fre 10 dec 2021, 01:20 Finns det någon bra info om nya T8 long range drivlinan? Har "hört" att kompressorn ska va borta men jag har inte läst någon fakta. Antar att allt är samma på V90 T8 som V60 T8?
På Green Cars finns en del info om XC60 T8 med nya större batteriet, kraftigare elmotorn och enpedalskörning.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... -and-power
Video där en kille provkör den nyaste XC60 T8 med en Volvokille:
https://www.youtube.com/watch?v=4sT_hx5WY4U&t=19s

De pratar lite kort i videon om motorn och vad som plockats bort. Men motorn har de ändrat lite karaktär på så den skall ha bättre drag/ork i på lägre varv och uppöver mellanregistret så jag tror de kompenserat så man inte skall märka nån sämre acceleration och mellanregistret ge bra prestanda också.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag ska få min XC90 T8 R-design PRO vecka 52 är det tänkt. Det är 455hk med 18 kWh batteriet. Bilen är byggd och ska transporteras till återförsäljaren som ska ta emot den i veckan vad jag förstått.

Första hybridbilen för min del så har inget att jämföra mot. Har kört V90CC D5 AWD senaste 4-5 åren och dessförinnan A6 Allroad.
av SundanceKid
Fisch skrev:Jag ska få min XC90 T8 R-design PRO vecka 52 är det tänkt. Det är 455hk med 18 kWh batteriet. Bilen är byggd och ska transporteras till återförsäljaren som ska ta emot den i veckan vad jag förstått.

Första hybridbilen för min del så har inget att jämföra mot. Har kört V90CC D5 AWD senaste 4-5 åren och dessförinnan A6 Allroad.
Återkom när du fått den så får du berätta om drömbilen.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av AlanGrant
Fisch skrev: mån 13 dec 2021, 19:06 Jag ska få min XC90 T8 R-design PRO vecka 52 är det tänkt. Det är 455hk med 18 kWh batteriet. Bilen är byggd och ska transporteras till återförsäljaren som ska ta emot den i veckan vad jag förstått.

Jag beställde min 15/9 och fick precis leveransdatumet skjutet från vecka 4 till vecka 14. Väldigt drygt måste jag medge. Får man lov att fråga när du beställde din? Jag beställde ju i princip när orderböckerna öppnade så hade faktikst förväntat mig en snar levernas. Produktionen har ju uppenbarligen dragit igång. Suck. :bored:
av SundanceKid
Vad händer om leveransdatumet blir efter my23 börjar tillverkas?

Användarvisningsbild
av fjohan82
SundanceKid skrev: tis 14 dec 2021, 06:34 Vad händer om leveransdatumet blir efter my23 börjar tillverkas?

Inget skulle jag säga.
Däremot om produktionen blir framflyttad efter det brytdatumet, då är det ett annat läge...
av SundanceKid
fjohan82 skrev:
SundanceKid skrev: tis 14 dec 2021, 06:34 Vad händer om leveransdatumet blir efter my23 börjar tillverkas?

Inget skulle jag säga.
Däremot om produktionen blir framflyttad efter det brytdatumet, då är det ett annat läge...
Vilka läge pratar vi om då?

Användarvisningsbild
av fjohan82
SundanceKid skrev: tis 14 dec 2021, 10:30
fjohan82 skrev:

Inget skulle jag säga.
Vilka läge pratar vi om då?

Jag tänker på annan utrustning, olika innehåll i utrustningspaket, nya fälgar, andra färger etc. som kan skilja mot vad man ursprungligen beställde.
Skillnader mellan årsmodeller helt enkelt.
Användarvisningsbild
av bem
fjohan82 skrev: tis 14 dec 2021, 10:44
Jag tänker på annan utrustning, olika innehåll i utrustningspaket, nya fälgar, andra färger etc. som kan skilja mot vad man ursprungligen beställde.
Skillnader mellan årsmodeller helt enkelt.
Kika i din ursprungliga order vad du beställde.
Ändringar som görs p.g.a. årsmodellbyte (från MY22 till MY23) borde hänga med även om utrustningsnivåerna kallas annat på MY23. Om du beställt en färg ursprungligen på en MY22:a (t.ex. Pebble Grey) som inte finns längre på MY23 då är det rimligen så du får välja en annan färg. Knepiga blir om du beställt t.ex. en Inscription MY22 och då tror jag nästan du behöver upp på en Ultimate idag på en MY23 men då får du en del utrustning som inte ingår i en Inscription som t.ex. 360-graders kamera. Men det är väl Volvos/din säljares problem lösa det. Du har ditt avtal att luta dig mot.
Fälgar: är det olika standardfälgar på MY22 och MY23 på den modell du beställde ursprungligen? Syns väl när man bygger sin Volvo vad som är standardfälgarna idag i alla fall. Brukar se rätt snygga ut. På min V90 T6 Recharge Inscription 2022 är det 10-Spoke Black Diamond Cut 19 tum, vinterhjul 5-Spoke Black Diamond Cut 18 tum.
På min V90 som ursprungligen beställdes som en 2021:a late blev det så att Volvo ändrade till en 2022 early så det blev det jag fick. Några ändringar blev det då: jag blev utan bensinvärmaren så det fick jag betala extra för (3900 kr) trots att bensinvärmare ingick som standard på 2021:a (de hade plockat bort den på 2022 som standard utrustning). Sen fick jag Google Android Automotive infotainment istället för Sensus. Lite bättre räckvidd på batteri, 61 km WLTP. Och det kanske var nån annat också men inget som var av betydelse egentligen.
Du får nog vara beredd godta vad som finns på MY23 men du skall nog stå på dig att inte behöva betala extra för nåt om det är Volvo som ändrat från 2022:a till 2023:a. Jag var lite för snäll/dum och stod inte på mig om bensinvärmaren, den borde jag inte ha betalat för egentligen.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 55

Ringt runt efter ett beg batteri då jag inte[…]

B230F går fett

Juste den sensorn som säger till när mot[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet[…]

Solenoid b4b