- ons 24 nov 2021, 17:51
#1475593
joel80 skrev:Min undran var om lösningen de hade var unik för hybrider?
I princip alla hybrider sätter elmotorn mellan motorn och växellådan (eller i växellådan). Volvo är lite unika med att ha en separat motor på bakaxeln istället.
MarcusJ skrev:Finns ingen mekanisk koppling mellan fram- och bakaxel, vilket har många fördelar i teorin men i praktiken har mekanisk fyrhjulsdrift visat sig bättre.
Vet inte om jag håller med. Har haft Outback (och xdrive+quattro bilar) och nuvarande bil med elektrisk fyrhjulsdrift. Den överlägset bästa framkomligheten har nuvarande E-tron. Det som avgör främst är hur mycket mjukare man kan köra. Man kan i princip köra oändligt långsamt vilket har stor fördel om man behöver komma loss. Den stora skillnaden är dock inte mellan de olika awd-systemen utan mot fwd/rwd bilar. Jösses vilken skillnad det är oavsett system.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i