Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Motorlampan började lysa igår under färd på min manuella V60 2019 med 4000 mil på mätaren.

Den har inte slocknat sedan dess.

Den går som den ska tycker jag. Ska ringa min Volvo-handlare imorgon. Har selekt-garanti på den.

Några kända fel? Någon som vågar sig på en gissning?
av hullan
Känns ju såklart lite lustigt att köra med denna lampa lysande i två veckor till - teknikern sa att det var ingen fara att köra - men jag har svårt att lita på en 25-åring :)

Tror ni det är lugnt eller ska jag på dem igen?

Det är alltså den gula "emission control system" som lyser sedan i måndags. Bilen går som vanligt.
av Hedda83
Har haft inne min V60 D4 AWD MY19 2 ggr senaste månaden för just detta fel. när motorlampan lyser orange så har det med avgasreningen att göra senast igår va den inne och då bytte de en givare och första gången en spridare till adblue systemet.
Båda ggr den tändes lös den i 4 dagar jag har 25 min till jobbet enkel resa. Ingen fara att åka med det men ska ju åtgärdas och går givetvis på garanti. även om du inte har garanti så har volvo 8 år eller 8000 mil på just detta.
av CalleMan
Jag har också haft samma problem på min V60cc D4 My19. Den lyser just nu efter 2 gånger inne hos verkstaden.
Första gången laddade de ner programvara som skulle tvinga avgasreningen att starta. Andra gången tog de ur och gjorde ren ad-blue spridaren. Nu till nästa gång var det prat om att eventuellt byta ut givare. Har inte kört många mil mellan verkstadsbesöken till att lampan tänds. Den lyser också över tid för mig, försvinner alltså inte.

Hoppas detta blir sista gången jag är in till verkstaden med detta retsamma bekymmer.
av hullan
CalleMan skrev: ons 08 dec 2021, 16:10 Jag har också haft samma problem på min V60cc D4 My19. Den lyser just nu efter 2 gånger inne hos verkstaden.
Första gången laddade de ner programvara som skulle tvinga avgasreningen att starta. Andra gången tog de ur och gjorde ren ad-blue spridaren. Nu till nästa gång var det prat om att eventuellt byta ut givare. Har inte kört många mil mellan verkstadsbesöken till att lampan tänds. Den lyser också över tid för mig, försvinner alltså inte.

Hoppas detta blir sista gången jag är in till verkstaden med detta retsamma bekymmer.
Tack för svar, intressant… frågan är varför den började lysa nu öht? Kan det vara kopplat till att jag nu börjat använda parkeringsvärmaren? Vissa morgnar kör jag den 20 minuter - andra morgnar en kvart. Jag har nog aldrig kört den sin fulla cykel på 50 minuter. Brukar vara mer mån om att inte köra den längre än sträckan jag tänker köra - med tanke på batteriet

Vad har de sagt till dig - helt lugnt att köra? Vad är
Nästa åtgärd?
av hullan
Känns som att avgasreningen varit ett riktigt gissel för Volvo senaste åren? Eller? Fick byta hela EGR-paketet på min förra V70 också
av CalleMan
Jag tror inte det har med parkeringsvärmaren att göra då jag förstått att det inte sker någon avgasrening på avgaserna som den avger. Alltså inte samma avgassystem som den från motorn. Undrar också varför det är såhär. Men med de snäva toleranserna som krävs på nya bilar för avgasvärdena så är det många givare som kan ge fel värde och trigga igång lampan. Väldigt svårt att säga exakt orsak tror jag.

Men vi håller tummarna att det löser sig för oss alla, jag har hittills inte behövt betala ett öre (förutom drivmedel till och från verkstad) vilket uppskattas.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]