Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Verdi skrev: mån 29 nov 2021, 13:10Kanske. Men inte säkert. Beror på överföringskapaciteten söderut. Är den tillräckligt stor hade det inte hjälpt.
Ta fram en karta och leta upp Varberg... :-)
joel80 skrev: mån 29 nov 2021, 15:02Sveriges elbolag säljer till högstbjudande. Det är nu Europa och vill vi ha nått av "vår" ström får vi betala marknadspris.
En konsekvens av avregleringen. Vi/svenska staten har ingen större bestämmanderätt över vad elen som produceras ska användas till. Och man har sålt bort det mesta som tidigare vi med skatten investerat i gällande infrastruktur. Det är inte enbart stängningar av reaktorer, islossning och höjd elförbrukning att skylla. Vi har själva bestämt att det ska vara såhär genom tidigare regeringar som förespråkat utförsäljning av det gemensamma.
Hade man inte lagt ner reaktorer hade det givetvis funnits mkt större kapacitet att möta efterfrågan med, vilket i sin tur påverkat priserna högst påtagligt.
Det är inte en fri marknad som helt magiskt stängt ner kärnreaktorer i Sverige och Tyskland.
Verdi skrev:Jag var på kurs med folk från Ringhals för ett par veckor sen. De nämnde inget om att de snart skulle bli helt utan reaktorer i drift. Märkligt. (seriöst, sluta läs desinformation)
Med den "nya" regeringen som tillträder l veckan så minskar kanske risken för total nerstängning, nu när Miljöpartiet inte får vara med och leka i den "stora" sandlådan.
Har bekanta som jobbat som inhyrda på Ringhals i måånga år. När vi träffades sist (några veckor sedan) var dom uppsagda, tillsammans med alla andra inhyrda. Dom sa' även att stämningen "var tryckt" bland dom fast anställda. Men någor beslut att stänga dom 2 sista finns inte, än. Och förhoppningsvis är det undanröjt, i alla fall för tillfället.
Steffe3 skrev:Bra nära import nu, om jag inte läser galet. Exporterar 19MW totalt (21MW när jag uppdaterade nån minut innan). Sen hur pass mycket import det blir återstår ju att se, kvällen kommer närmare.
Tror vi nettoimporterade ett par hundra MW idag under nån timme. Från Norge.
Just nu exporterar SE1 t.ex 1200MW till Finland, samtidigt importerar SE3 891MW från Finland. SE3 exporterar däremot över 3000MW till SE4 samt en del till Danmark...
joel80 skrev:
Steffe3 skrev:Bra nära import nu, om jag inte läser galet. Exporterar 19MW totalt (21MW när jag uppdaterade nån minut innan). Sen hur pass mycket import det blir återstår ju att se, kvällen kommer närmare.
Just nu exporterar SE1 t.ex 1200MW till Finland, samtidigt importerar SE3 891MW från Finland. SE3 exporterar däremot över 3000MW till SE4 samt en del till Danmark...
16 till 19, till och med. Men det är ju inte så stor del av ett helt dygn :party:
Steffe3 skrev:
joel80 skrev:
16 till 19, till och med. Men det är ju inte så stor del av ett helt dygn :party:
Eller av ett helt år. Extremt ovanligt att vi nettoimporterar el.
joel80 skrev:
Steffe3 skrev:
joel80 skrev:Tror vi nettoimporterade ett par hundra MW idag under nån timme. Från Norge.
Eller av ett helt år. Extremt ovanligt att vi nettoimporterar el.
Ja, det ser inte ut att hända i år heller. Om jag läser rätt har vi (hittills) importerat 6 473 GWh, och exporterat 24 350 GWh, diffen på 17 877 GWh tror jag inte vi hinner få ihop på ish en månad :-D
Verdi skrev: mån 29 nov 2021, 11:15
bem skrev: mån 29 nov 2021, 11:03
poseidon skrev: mån 29 nov 2021, 06:02 Idag på eftermiddagen är det billigare att köra bil med fossilbränsle än med EL. {iaf en vanlig dieselbil)
Det lär även va billigare å värma huset genom att smälta släktklenoderna på grillen. Detta är bara början, vänta till en vindstilla vecka en kall januaridag.

FB_IMG_1638161877000.jpg
Syrran ringde nyss och sa jag fick hämta hennes snustorra björkved hon har i uthuset. Hon vill inte elda längre i sin öppna spis. Så nu skall jag dryga ut lite med vedelning i vår energikassett i gillestugan. Man tager vad man haver (får) för att hålla värmen och elräkningen nere.
Jag ger mig dän på det blir vargavinter i år, lagom till de höga elpriserna. Tur jag kan köra på bensin i min laddhybrid om elpriset skenar än mer.
/Bo
I september betalade jag drygt 2:-/kWh inklusive allt. I oktober var det 1,77:-/kWh. Får se hur det utvecklar sig. Har gratis el hos Tesla en dryg mil bort.

Får se hur det utvecklar sig. Med laddförluster, uppvärmning osv så drar nog min Tesla ~3kWh/mil (vilket är ganska högt räknat). Hade jag haft en dieselkärra i motsvarande storlek med ok prestanda så hade den nog dragit ~0,8 liter/mil. 19*0.8/3=5. Dvs vid 5:-/kWh så nås break even mot en dieselbil. Hade det varit en bensinbil så hade det varit ännu mycket högre.

Frågan jag då ställer mig är varför du får det att låta som att tredje världskriget är över oss? Elpriset lär knappast vara högt året om heller. Men för dig räcker det väl att peka på att det kan eventuellt vara dyrare med elbil om du tankar på årets dyraste timme?
Verdi,
Vi får se sen hur elpriset utvecklar sig under vintern framöver. Kanske inte ser så ljust ut under november i alla fall.
Jag kör såpass lite bil att elpriset får stiga rejält mer innan jag slutar ladda min laddhybrid. Känns ändå skönt att ha en laddhybrid så man har lite valmöjlighet att köra på bensin också.
Har man eluppvärmd villa kan kostnaden för uppvärmningen en vinter, som den vi är i början på nu, bli rätt hög med dagens priser. Därför stödeldar jag i kamin med ved lite grann för att hålla elkostnaden nere något.
Hoppas du fortsättningsvis kan tanka gratis el i din bil som ett alternativ, det är värt en del nu.
Hoppas du inte kommer tycka det blir för dyrt ”tanka” din elbil framöver, ingen vet väl hur dyr elen kan bli och hur länge. Hade nån frågat mig för en månad sen om elpriset kunde nå den nivå det har numera hade jag nog bara skrattat och sagt det vore nog snudd på omöjligt. Man kan undra vad elpriset ligger på för nivå om en månad. Vi får se.
/Bo
bem skrev:Hoppas du inte kommer tycka det blir för dyrt ”tanka” din elbil framöver, ingen vet väl hur dyr elen kan bli och hur länge.
Även om man laddar sin elbil ALLA kW på dygnets dyraste timmar på den dyraste dagen (5.50kr kwh) kommer man fortfarande inte ifatt vad det kostar att tanka motsvarande dieselbil per mil. Så det finns fortfarande lite fallhöjd så att säga.
  • 1
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 445

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]